Ymir
Liten kantbaron
Jag när lite planer på att kanske eventuellt spelleda en kampanj i D&D. Inte för att jag inte fortfarande till stor del ogillar D&D, det måste sägas för min sinnesfrids skull, men spelet har trots allt en del ljuspunkter, och jag tänker att, om jag kan spelleda ärkehigh ultrafantasy i fucking Eon så bra som jag gör, borde jag med samma bravur kunna hantera skitig intrigfantasy i Dungeons & Dragons. Livet handlar ju trots allt om att göra det svårt för sig.
Men mest är det så att andra i spelgruppen redan spellett D&D i samma egenpåhittade värld, och jag vill också vara med i den världsskaparstafetten. Nåja, min kampanjidé som gjort mig jättetaggad kanske jag snackar om i ett annat inlägg. Nu till saken:
Jag har bråttats med att designa en skurk i D&Ds urkrångliga system, och kunde behöva lite hjälp med att reda ut om jag gjort rätt eller ej. Snubben ifråga är tänkt att bli lite av kampanjens huvudskurk, och var en gång en god och idealistisk silverdrake som var rådgivare åt generationer av bronsålderskonungar. Men någon konung förrådde honom i någon hovintrig, och lyckades somehow fängsla den stolta draken, som fick genomlida decennier av förnedring som kedjat arenamonster.Efter många långa år lyckades draken genomföra en flyktplan, men han undkom endast med nöd och näppe, döende av skador. Jagad av kungens män, flydde han till den enda tillflyktsort som återstod; ett annat existensplan, och brände sina sista krafter på att göra sig till lich alltmedan han svor för sig själv att dedikera sin existens åt att hämnas på mänskligheten. Sedan irrade han runt i multiversum och levlade i nästan tusen år, innan han återvände till det mundana planet. Bara för att upptäcka att de direkta ättlingarna till kungen som en gång förrådde honom nu var kejsare i ett pseudromarrike på dekis. Enter en skitförbannad dracolich med en shitload av läskiga utomvärldsliga underhuggare. Här är han:
- Redovisar jag hans stats på ett bra sätt? De där dyslektiska statsblocken de kör i Monsters Manual gillar jag inte, jag försökte göra det mer överskådligt och mindre rebusartat.
- Det krångligaste är ju att han har 8 characters levels. På många specialattacker, tex köldkonen och paralyzing gaze, ska hans DC vara 10 + ½ hit dice + Cha-modifier. Räknas bara hans 22 t12:or drake in i hans hit dice för detta ändamål, eller också hans 8 patetiska t4:or Sorcerer?
- Ska han ha 11 feats? 22 hit dice ger 8 feats, 8 levlar sorcerer ger 2, men om man plussar ihop 22 och 8 till en ECL så får han 11 feats. Hur ska man räkna?
- Får han +2 poäng attribut för sina Sorcerer-levlar? Jag utgick från detta.
- Att Silverdrakar får använda clericspells, innebär det att han kan välja om han vill ha tex plane shift som lvl 5 eller lvl 7-spell?
- Hur mäktig är han egentligen? Kommer tre rollpersoner i en pseudoantik setting utan tunga vapen och julgranseffekt med magiska föremål nånsin kunna spöa honom? Eller är det slp- och plot device-backup som gäller? Är det verkligen motiverat med +8 i challenge rating för hans fjösiga sorcerer-levlar? Han har liksom patetiska hitpoints för att vara drake.
- Sedan gillar jag egentligen inte att Sorcerer-klassen begränsar hans urval besvärjelser så otroligt mycket. Hur hade det blivit om jag gett honom 8 Wizard-levlar istället? De hade inte stackat med att han är lvl 7 spellcaster i egenskap av drake? Alternativt; finns det någon option överhuvudtaget, utöver sl-fiat, för att låta Sorcerers kunna fler spells? (Alltså inte spells per day, utan spells known). Det känns lite fattigt med en sorcerer som har 5 lvl 7 spell slots, men bara 2 besvärjelser att använda i dem. (Nu tänker jag förvisso använda spell points-systemet från Arcana Unearthed, så det är kanske ingen katastrof, men jag hade ändå velat ge honom mer spells).
- Jag tänkte ge honom 7 levlar sorcerer och 2 levlar thaumaturgist först, men det sög eftersom han då gick miste om 'spells known'. Thaumaturgist-klassen gav honom fler spell slots ålrajt, men han fick liksom inte lära sig några spells att ha i dem. Faktum är, han fick lvl 8-spell slots, men han fick inte lära sig några lvl 8-spells överhuvudtaget. Är inte det ganska fattigt? Husregel någon?
- Några idéer på vilka humanoida gestalter han tenderar att ta sig? Jag hade velat ge honom en begränsning som gör att alla skepnader han tar med 'alternate form' bär nån slags spår av hans vandödhet och hans starka band till det negativa energiplanet.
- Och sedan, en ren smaksak: vad tycker ni, vore det koolare att göra honom ännu mesigare som drake, och ge honom ännu fler character levlar istället? Jag tänker mig liksom den lille olycksbådande killen som de andra drakarna behandlar med en bisarr blandning av förakt och respekt, eftersom han både är fysiskt mesig och en vandöd styggelse, men nästan lika lömsk och magiskt mäktig som de äldsta av drakarna?
- Ymir, måste nu gå och tvätta
Men mest är det så att andra i spelgruppen redan spellett D&D i samma egenpåhittade värld, och jag vill också vara med i den världsskaparstafetten. Nåja, min kampanjidé som gjort mig jättetaggad kanske jag snackar om i ett annat inlägg. Nu till saken:
Jag har bråttats med att designa en skurk i D&Ds urkrångliga system, och kunde behöva lite hjälp med att reda ut om jag gjort rätt eller ej. Snubben ifråga är tänkt att bli lite av kampanjens huvudskurk, och var en gång en god och idealistisk silverdrake som var rådgivare åt generationer av bronsålderskonungar. Men någon konung förrådde honom i någon hovintrig, och lyckades somehow fängsla den stolta draken, som fick genomlida decennier av förnedring som kedjat arenamonster.Efter många långa år lyckades draken genomföra en flyktplan, men han undkom endast med nöd och näppe, döende av skador. Jagad av kungens män, flydde han till den enda tillflyktsort som återstod; ett annat existensplan, och brände sina sista krafter på att göra sig till lich alltmedan han svor för sig själv att dedikera sin existens åt att hämnas på mänskligheten. Sedan irrade han runt i multiversum och levlade i nästan tusen år, innan han återvände till det mundana planet. Bara för att upptäcka att de direkta ättlingarna till kungen som en gång förrådde honom nu var kejsare i ett pseudromarrike på dekis. Enter en skitförbannad dracolich med en shitload av läskiga utomvärldsliga underhuggare. Här är han:
Jag vet att silverdrakar egentligen inte kan bli lischar, och inte kan vara evil, men det struntar jag högaktningsfullt i - jag ville ha en förvriden, sorglig och otäck sak som fallit från värdigheten och godheten, liksom. (Sedan passar köldkonen lischtemat så bra). Men jag undrar över en massa annat:Ardashiros
Evolved Adult Silver Dracolich/Sorcerer 8th lvl
Neutral Evil, Huge Undead
1036 years
Str 27 +8
Dex 12 +1
Con 0
Int 26 +8
Wis 23 +6
Cha 28 +9
Hit points: 166 (Damage Reduction 5/magic and 5/bludgeoning)
Spell Resistance: 25
Base Attack/Grapple: +26/+42
Saves: Fort +15, Ref +16, Will +25
Speed: 40 ft., fly 150 ft. (average)
Initiative: +1
Feats/Class Features: Combat Casting, Eschew Materials, Fell Animate, Flyby Attack, Hover, Improved Maneuverability, Leadership, Maximize Spell, Negotiator, Silent Spell, Summon Familiar, Quicken Spell
Skills: Appraise 3/+11, Bluff 15/+24, Concentration 21/+21, Craft (alchemy) 7/+15, Decipher Script 15/+23, Diplomacy 20/+31, Disable Device 7/+15, Disguise 7/+16, Escape Artist 20/+21, Gather Information 12/+21, Hide 13/+6, Intimidate 16/+25, Jump 17/+25, Knowledge (arcana) 20/+28, Knowledge (architecture and engineering) 13/+21, Knowledge (geography) 11/+19, Knowledge (history) 13/+21, Knowledge (local) 2/+10, Knowledge (nobility and royalty) 8/+16, Knowledge (religion) 6/+14, Knowledge (the planes) 27/+35, Listen 17/+23, Move Silently 11/+12, Perform (oratory) 8/+17, Profession (councillor) 13/+19, Search 8/+16, Sense Motive 17/+25, Spellcraft 19/+27, Spot 11/+17, Use Magic Device 15/+24
Languages known: 10
AC: 33 (-2 Size, +1 Dex, + 24 Natural), Touch: 9, Flat-footed 32
Melee: Bite +34 melee (2d8+8+1d6 cold/paralysis)
2 Claws +29 melee (2d6+4+1d6 cold/paralysis)
2 Wings +29 melee (1d8+4+1d6 cold/paralysis)
Tail slap +29 melee (2d6+12+1d6 cold/paralysis
Special Attacks: Breath weapon (Cone of cold, DC 30, 12d8, 50 ft, cone of paralyzing gas, 50 ft), Paralyzing Gaze, Paralyzing Touch, Spell-like abilities, Spells
Special Abilities: Alternate form, Blindsense 60 ft, Cloudwalking, Darkvision 60 ft, Fast Healing (3 hp/round), Frightful Presence, Immunity to acid, cold, electricity, paralysis, polymorph and sleep, Invulnerability, Keen Senses, Vulnerability to fire, Undead Traits
Spell-like Abilities: Control Undead (1/three days) Confusion (1/day), Feather Fall (2/day), Fog Cloud (3/day)
Spells Known (6/9/8/8/8/8/7/5; save DC 19 + spell level): 0- arcane mark, daze, detect magic, flare, ghost sound, mage hand, message, open/close, read magic, 1- bane, charm person, comprehend languages, magic missile, sanctuary, 2- blindness/deafness, command undead, detect thoughts, enthrall, invisibility, 3- animate dead, blink, dispel magic, lightning bolt, 4- lesser geas, lesser planar ally, scrying, sending, 5- dominate person, feeblemind, plane shift, telekinesis, 6- create undead, disintegrate, planar ally, 7- greater shadow conjuration, reverse gravity
Challenge Rating: 28 (+ 15 Adult Silver Dragon, + 8 Character Levels, +1 Elite Array Abilities, +3 Dracolich Template, +1 Evolved Undead Template)
- Redovisar jag hans stats på ett bra sätt? De där dyslektiska statsblocken de kör i Monsters Manual gillar jag inte, jag försökte göra det mer överskådligt och mindre rebusartat.
- Det krångligaste är ju att han har 8 characters levels. På många specialattacker, tex köldkonen och paralyzing gaze, ska hans DC vara 10 + ½ hit dice + Cha-modifier. Räknas bara hans 22 t12:or drake in i hans hit dice för detta ändamål, eller också hans 8 patetiska t4:or Sorcerer?
- Ska han ha 11 feats? 22 hit dice ger 8 feats, 8 levlar sorcerer ger 2, men om man plussar ihop 22 och 8 till en ECL så får han 11 feats. Hur ska man räkna?
- Får han +2 poäng attribut för sina Sorcerer-levlar? Jag utgick från detta.
- Att Silverdrakar får använda clericspells, innebär det att han kan välja om han vill ha tex plane shift som lvl 5 eller lvl 7-spell?
- Hur mäktig är han egentligen? Kommer tre rollpersoner i en pseudoantik setting utan tunga vapen och julgranseffekt med magiska föremål nånsin kunna spöa honom? Eller är det slp- och plot device-backup som gäller? Är det verkligen motiverat med +8 i challenge rating för hans fjösiga sorcerer-levlar? Han har liksom patetiska hitpoints för att vara drake.
- Sedan gillar jag egentligen inte att Sorcerer-klassen begränsar hans urval besvärjelser så otroligt mycket. Hur hade det blivit om jag gett honom 8 Wizard-levlar istället? De hade inte stackat med att han är lvl 7 spellcaster i egenskap av drake? Alternativt; finns det någon option överhuvudtaget, utöver sl-fiat, för att låta Sorcerers kunna fler spells? (Alltså inte spells per day, utan spells known). Det känns lite fattigt med en sorcerer som har 5 lvl 7 spell slots, men bara 2 besvärjelser att använda i dem. (Nu tänker jag förvisso använda spell points-systemet från Arcana Unearthed, så det är kanske ingen katastrof, men jag hade ändå velat ge honom mer spells).
- Jag tänkte ge honom 7 levlar sorcerer och 2 levlar thaumaturgist först, men det sög eftersom han då gick miste om 'spells known'. Thaumaturgist-klassen gav honom fler spell slots ålrajt, men han fick liksom inte lära sig några spells att ha i dem. Faktum är, han fick lvl 8-spell slots, men han fick inte lära sig några lvl 8-spells överhuvudtaget. Är inte det ganska fattigt? Husregel någon?
- Några idéer på vilka humanoida gestalter han tenderar att ta sig? Jag hade velat ge honom en begränsning som gör att alla skepnader han tar med 'alternate form' bär nån slags spår av hans vandödhet och hans starka band till det negativa energiplanet.
- Och sedan, en ren smaksak: vad tycker ni, vore det koolare att göra honom ännu mesigare som drake, och ge honom ännu fler character levlar istället? Jag tänker mig liksom den lille olycksbådande killen som de andra drakarna behandlar med en bisarr blandning av förakt och respekt, eftersom han både är fysiskt mesig och en vandöd styggelse, men nästan lika lömsk och magiskt mäktig som de äldsta av drakarna?
- Ymir, måste nu gå och tvätta