Nekromanti En ärkeskurk (Lite frågor) [Spoiler: Mina spelare]

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag när lite planer på att kanske eventuellt spelleda en kampanj i D&D. Inte för att jag inte fortfarande till stor del ogillar D&D, det måste sägas för min sinnesfrids skull, men spelet har trots allt en del ljuspunkter, och jag tänker att, om jag kan spelleda ärkehigh ultrafantasy i fucking Eon så bra som jag gör, borde jag med samma bravur kunna hantera skitig intrigfantasy i Dungeons & Dragons. Livet handlar ju trots allt om att göra det svårt för sig.

Men mest är det så att andra i spelgruppen redan spellett D&D i samma egenpåhittade värld, och jag vill också vara med i den världsskaparstafetten. Nåja, min kampanjidé som gjort mig jättetaggad kanske jag snackar om i ett annat inlägg. Nu till saken:

Jag har bråttats med att designa en skurk i D&Ds urkrångliga system, och kunde behöva lite hjälp med att reda ut om jag gjort rätt eller ej. Snubben ifråga är tänkt att bli lite av kampanjens huvudskurk, och var en gång en god och idealistisk silverdrake som var rådgivare åt generationer av bronsålderskonungar. Men någon konung förrådde honom i någon hovintrig, och lyckades somehow fängsla den stolta draken, som fick genomlida decennier av förnedring som kedjat arenamonster.Efter många långa år lyckades draken genomföra en flyktplan, men han undkom endast med nöd och näppe, döende av skador. Jagad av kungens män, flydde han till den enda tillflyktsort som återstod; ett annat existensplan, och brände sina sista krafter på att göra sig till lich alltmedan han svor för sig själv att dedikera sin existens åt att hämnas på mänskligheten. Sedan irrade han runt i multiversum och levlade i nästan tusen år, innan han återvände till det mundana planet. Bara för att upptäcka att de direkta ättlingarna till kungen som en gång förrådde honom nu var kejsare i ett pseudromarrike på dekis. Enter en skitförbannad dracolich med en shitload av läskiga utomvärldsliga underhuggare. Här är han:

Ardashiros
Evolved Adult Silver Dracolich/Sorcerer 8th lvl
Neutral Evil, Huge Undead
1036 years

Str 27 +8
Dex 12 +1
Con 0
Int 26 +8
Wis 23 +6
Cha 28 +9

Hit points: 166 (Damage Reduction 5/magic and 5/bludgeoning)
Spell Resistance: 25

Base Attack/Grapple: +26/+42
Saves: Fort +15, Ref +16, Will +25

Speed: 40 ft., fly 150 ft. (average)
Initiative: +1

Feats/Class Features: Combat Casting, Eschew Materials, Fell Animate, Flyby Attack, Hover, Improved Maneuverability, Leadership, Maximize Spell, Negotiator, Silent Spell, Summon Familiar, Quicken Spell

Skills: Appraise 3/+11, Bluff 15/+24, Concentration 21/+21, Craft (alchemy) 7/+15, Decipher Script 15/+23, Diplomacy 20/+31, Disable Device 7/+15, Disguise 7/+16, Escape Artist 20/+21, Gather Information 12/+21, Hide 13/+6, Intimidate 16/+25, Jump 17/+25, Knowledge (arcana) 20/+28, Knowledge (architecture and engineering) 13/+21, Knowledge (geography) 11/+19, Knowledge (history) 13/+21, Knowledge (local) 2/+10, Knowledge (nobility and royalty) 8/+16, Knowledge (religion) 6/+14, Knowledge (the planes) 27/+35, Listen 17/+23, Move Silently 11/+12, Perform (oratory) 8/+17, Profession (councillor) 13/+19, Search 8/+16, Sense Motive 17/+25, Spellcraft 19/+27, Spot 11/+17, Use Magic Device 15/+24

Languages known: 10

AC: 33 (-2 Size, +1 Dex, + 24 Natural), Touch: 9, Flat-footed 32

Melee: Bite +34 melee (2d8+8+1d6 cold/paralysis)
2 Claws +29 melee (2d6+4+1d6 cold/paralysis)
2 Wings +29 melee (1d8+4+1d6 cold/paralysis)
Tail slap +29 melee (2d6+12+1d6 cold/paralysis

Special Attacks: Breath weapon (Cone of cold, DC 30, 12d8, 50 ft, cone of paralyzing gas, 50 ft), Paralyzing Gaze, Paralyzing Touch, Spell-like abilities, Spells

Special Abilities: Alternate form, Blindsense 60 ft, Cloudwalking, Darkvision 60 ft, Fast Healing (3 hp/round), Frightful Presence, Immunity to acid, cold, electricity, paralysis, polymorph and sleep, Invulnerability, Keen Senses, Vulnerability to fire, Undead Traits

Spell-like Abilities: Control Undead (1/three days) Confusion (1/day), Feather Fall (2/day), Fog Cloud (3/day)

Spells Known (6/9/8/8/8/8/7/5; save DC 19 + spell level): 0- arcane mark, daze, detect magic, flare, ghost sound, mage hand, message, open/close, read magic, 1- bane, charm person, comprehend languages, magic missile, sanctuary, 2- blindness/deafness, command undead, detect thoughts, enthrall, invisibility, 3- animate dead, blink, dispel magic, lightning bolt, 4- lesser geas, lesser planar ally, scrying, sending, 5- dominate person, feeblemind, plane shift, telekinesis, 6- create undead, disintegrate, planar ally, 7- greater shadow conjuration, reverse gravity

Challenge Rating: 28 (+ 15 Adult Silver Dragon, + 8 Character Levels, +1 Elite Array Abilities, +3 Dracolich Template, +1 Evolved Undead Template)
Jag vet att silverdrakar egentligen inte kan bli lischar, och inte kan vara evil, men det struntar jag högaktningsfullt i - jag ville ha en förvriden, sorglig och otäck sak som fallit från värdigheten och godheten, liksom. (Sedan passar köldkonen lischtemat så bra). Men jag undrar över en massa annat:

- Redovisar jag hans stats på ett bra sätt? De där dyslektiska statsblocken de kör i Monsters Manual gillar jag inte, jag försökte göra det mer överskådligt och mindre rebusartat.
- Det krångligaste är ju att han har 8 characters levels. På många specialattacker, tex köldkonen och paralyzing gaze, ska hans DC vara 10 + ½ hit dice + Cha-modifier. Räknas bara hans 22 t12:or drake in i hans hit dice för detta ändamål, eller också hans 8 patetiska t4:or Sorcerer?
- Ska han ha 11 feats? 22 hit dice ger 8 feats, 8 levlar sorcerer ger 2, men om man plussar ihop 22 och 8 till en ECL så får han 11 feats. Hur ska man räkna?
- Får han +2 poäng attribut för sina Sorcerer-levlar? Jag utgick från detta.
- Att Silverdrakar får använda clericspells, innebär det att han kan välja om han vill ha tex plane shift som lvl 5 eller lvl 7-spell?
- Hur mäktig är han egentligen? Kommer tre rollpersoner i en pseudoantik setting utan tunga vapen och julgranseffekt med magiska föremål nånsin kunna spöa honom? Eller är det slp- och plot device-backup som gäller? Är det verkligen motiverat med +8 i challenge rating för hans fjösiga sorcerer-levlar? Han har liksom patetiska hitpoints för att vara drake.
- Sedan gillar jag egentligen inte att Sorcerer-klassen begränsar hans urval besvärjelser så otroligt mycket. Hur hade det blivit om jag gett honom 8 Wizard-levlar istället? De hade inte stackat med att han är lvl 7 spellcaster i egenskap av drake? Alternativt; finns det någon option överhuvudtaget, utöver sl-fiat, för att låta Sorcerers kunna fler spells? (Alltså inte spells per day, utan spells known). Det känns lite fattigt med en sorcerer som har 5 lvl 7 spell slots, men bara 2 besvärjelser att använda i dem. (Nu tänker jag förvisso använda spell points-systemet från Arcana Unearthed, så det är kanske ingen katastrof, men jag hade ändå velat ge honom mer spells).
- Jag tänkte ge honom 7 levlar sorcerer och 2 levlar thaumaturgist först, men det sög eftersom han då gick miste om 'spells known'. Thaumaturgist-klassen gav honom fler spell slots ålrajt, men han fick liksom inte lära sig några spells att ha i dem. Faktum är, han fick lvl 8-spell slots, men han fick inte lära sig några lvl 8-spells överhuvudtaget. Är inte det ganska fattigt? Husregel någon?
- Några idéer på vilka humanoida gestalter han tenderar att ta sig? Jag hade velat ge honom en begränsning som gör att alla skepnader han tar med 'alternate form' bär nån slags spår av hans vandödhet och hans starka band till det negativa energiplanet.
- Och sedan, en ren smaksak: vad tycker ni, vore det koolare att göra honom ännu mesigare som drake, och ge honom ännu fler character levlar istället? Jag tänker mig liksom den lille olycksbådande killen som de andra drakarna behandlar med en bisarr blandning av förakt och respekt, eftersom han både är fysiskt mesig och en vandöd styggelse, men nästan lika lömsk och magiskt mäktig som de äldsta av drakarna?

- Ymir, måste nu gå och tvätta
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Re: En ärkeskurk (Lite frågor) [Spoiler: Mina spel

Ymir said:
Jag när lite planer på att kanske eventuellt spelleda en kampanj i D&D.
När jag var på väg hem från krogen flög det förbi en skock grisar – så jag anade att något sånt här var på gång. :gremgrin:

DC för diverse förmågor ska beräknas på alla hit dice, dvs. även de han får från sina sorcerer levels. (Här visade det sig att jag for med osanning. Jag skyller på den sena timmen och det inte oansenliga ölintag som föregick min hemkomst.)

Feats: Man får en feat på level 1 och en feat på varje level (inkl. HD) som är delbar med 3. Alltså: 22 + 8 = 30; 30 / 3 = 10; 10 + 1 = 11. 11 feats således.

Ability score-ökningar: Ja, han får höja ability scores med 2 poäng.

Spells: Cleric spells och sorcerer spells bokförs på separata konton. Om samma spell finns på båda klassernas spell list kan han välja att förbereda den som en cleric; att lära sig den som en sorcerer; eller både och.

Resten: Orkar inte tänka mer just nu. Men du borde kika på det senaste statblocket som används i WotC-prylar fr.o.m. DMG II och i de senaste varelseartiklarna på www.wizards.com. Det är betydligt bättre organiserat än det gamla.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: En ärkeskurk (Lite frågor) [Spoiler: Mina spel

- Redovisar jag hans stats på ett bra sätt? De där dyslektiska statsblocken de kör i Monsters Manual gillar jag inte, jag försökte göra det mer överskådligt och mindre rebusartat.
Som Dante säger, statblocket som används i senare tillbehör är rätt mycket mer lättanvänt.

- Det krångligaste är ju att han har 8 characters levels. På många specialattacker, tex köldkonen och paralyzing gaze, ska hans DC vara 10 + ½ hit dice + Cha-modifier. Räknas bara hans 22 t12:or drake in i hans hit dice för detta ändamål, eller också hans 8 patetiska t4:or Sorcerer?
Här har Dante fel. Om inte annat sägs så beräknas rasförmågors DC endast på ras-HD.

- Ska han ha 11 feats? 22 hit dice ger 8 feats, 8 levlar sorcerer ger 2, men om man plussar ihop 22 och 8 till en ECL så får han 11 feats. Hur ska man räkna?
Man räknar att han har totalt 30 HD, vilket ger honom 11 feats.

- Får han +2 poäng attribut för sina Sorcerer-levlar? Jag utgick från detta.
Jupp. Eftersom han har en riktig klass (d v s inte en fjantklass som Warrior eller Adept) ska han även få använda "elitraden" (15, 14, 13, 12, 10, 8) modifierad av rasmoddar. Jag brukar förenkla det till +4 på två stats, +2 på två andra, och -2 på ett.

- Att Silverdrakar får använda clericspells, innebär det att han kan välja om han vill ha tex plane shift som lvl 5 eller lvl 7-spell?
Det innebär att han kan ersätta sina spells known med spells från cleric-listan, samt vissa domains (air, good, law, och sun). Så ja, han kan lära sig Plane Shift som en level 5-spell om han det vill.

Är det verkligen motiverat med +8 i challenge rating för hans fjösiga sorcerer-levlar? Han har liksom patetiska hitpoints för att vara drake.
Nej. Det finns en regel undangömd i MM om "associated" och "nonassociated" klasser, d v s klasser som gör monstret bättre på det den gör och klasser som går i annan riktning. För non-associated klasser så ökar man bara CR med 1 för varannan level, tills klasslevlarna är lika mycket som HD. Rent formellt så räknas iofs sorcerer som en associated klass för drakar eftersom den stackar med deras inbyggda spells, men eftersom spellsen är en så pass liten del av drakens förmågor så skulle jag skippa det.

Alternativt; finns det någon option överhuvudtaget, utöver sl-fiat, för att låta Sorcerers kunna fler spells? (Alltså inte spells per day, utan spells known).
Complete Arcane (tror jag) har ett feat som heter "Extra Spell", som låter dig lära dig en spell till. Inte så vansinnigt imponerande, men det är en möjlighet. Dessutom finns det en kategori föremål i Magic Item Compendium som kallas för "Runestaves". En runestaff har ett antal spells i sig, som var och en kan användas tre gånger per dag, men som kräver att man offrar en spell av samma level eller högre (och spellen man kastar från staven måste vara en som man teoretiskt skulle kunna kasta, precis som med en wand eller scroll). Spellsen i en runestaff hör nästan alltid ihop på något sätt.

Exampel på en runestaff:
Runestaff of Eyes
Cost: 11,000 gp
Innehåller arcane eye, remove blindness/deafness, och see invisibility

Har man alltså en runestaff of eyes kan man offra en 4e-levelns spell för att lägga arcane eye, en 3e för att lägga remove blindness/deafness, eller en 2a för att lägga see invisibility. Notera att få rollpersoner kan använda just denna fullt ut, eftersom spellsen finns på olika listor.

Magic Item Compendium har totalt 34 stycken sådana här runestaves.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,122
Location
The Culture
Vorpala svärd (OT)

Jag råkade lägga märket till att demonen i artikeln har ett "vorpal longsword" utan att det verkar förklaras närmare. I egenskap av Lewis Carroll-diggare som är ganska oinsatt i D&D måste jag fråga om det är vanligt förekommande?

/tobias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Re: Vorpala svärd (OT)

Gurgeh said:
Jag råkade lägga märket till att demonen i artikeln har ett "vorpal longsword" utan att det verkar förklaras närmare. I egenskap av Lewis Carroll-diggare som är ganska oinsatt i D&D måste jag fråga om det är vanligt förekommande?
Vanligt och vanligt. Väldigt eftertraktat av rollpersoner skulle jag vilja säga. (Och följaktligen inget en DM vill sätta i händerna på dem.)

Ett vorpalsvärd hugger nämligen huvet av din motståndare om du slår 20 på attacktärningen (förmodligen ackompanjerat av ljudeffekten »snicker-snack« även om reglerna tiger om denna punkt). De flesta fiender dör förstås av detta – alldeles oavsett hur många hp de har kvar.

Jag har för mig att det varit så i samtliga inkarnationer av världens största rollspel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Statblocklänk ...

Tack så mycket, jag hade aldrig hittat det där annars. Och mjo...det ser bra ut. Enda grejen är, iochmed att jag här presenterar en enskild karaktär, snarare än ett generiskt monster, har jag gärna abilities först. Det är ju abilities som primärt avgör hur karaktären bör rollspelas. (Min vandöda drake är väldigt karismatisk även för att vara drake, tex). Att börja med HP och Spell Resistance och så känns så generiskt och opersonligt. Men det är väl bara att lägga Abilities-, Feats- och Skillsblocket högre upp på listan, så är den saken löst.

- Ymir, gillar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: En fråga till

Får han ta Epic Feats? Drakar som är 'Old' eller äldre (eller om det var 'Ancient'...) får göra det enligt Draconomicon, men den här draken har ju character levels. Hur funkar det då?

- Ymir, undrar mera
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Statblocklänk ...

Och för er som gillar det nya statblocket så har nån gamling slängt upp en site med alla monster i SRDn översatta till det nya.

Och apropå det, vart har Oldtimer tagit vägen? Han verkar inte ha postat här på nästan två år.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Re: En fråga till

Epic level = Character level 21+

22 HD + sorcerer 8 = Character level 30

Så, jo, han kvalificerar sig för epic feats.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,291
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men...

Men varför får inte en vanlig Adult Silver Dragon ta epic feats då? Den har ju ECL 22, liksom.

I vilket fall är det ju lökigt isåfall att allt en vuxen drake behöver göra är att ta en enda character level, så får den tillgång till fetare feats helt plötsligt.

Nu kollade jag upp wordingen, det står faktiskt ordagrant: 'Dragons of at least old age also can choose this feats even if they have no class levels'. Så det verkar faktiskt vara så.

- Ymir, tolkar
 
Top