Nekromanti En äventyrs idee

hatten

Swashbuckler
Spelarna är ute på en vandring och kontaktas av en liten Vätte som ber dom om hjälp.
Elaka bönder har hyrt soldater för att jaga bort vättarna och ta över deras odlings områden och vättarna lilla fäste håller på att svältas till döds så fort en vätte visar sig så dödas han så vättarna i vätte byn har sänt ut denna lilla Vätte för att hitta några hjältar att hyra.

Problem Bönderna har köpt marken från den person som lagligen äger marken och de tänker bygga en by här Vättarna som har bott där i generationen efter generation anses av lagen som djur de har inte rätt att äga mark och om de brukar mark kan man ta den ifrån dom lagligen. Bönderna som har använt sina sista silver för att köpa marken har varit tvungen att sälja många av sina dyra djur bara för att kunna hyra krigare att döda vättarna så att dom i säkerhet ska kunna odla marken.

Hjälpa Vättarna som annars blir dödade till sista lilla Vätte eller hjälpa Bönderna ?
Om vättarna ska överleva måste böndernas krigare dödas de är fem stycken erfarna krigare, Och bönderna skrämmas så att vättarna kan fly undan sitt belägrade fäste och hitta mat. ( bönderna är till antal 100 st )
Men om äventyrarna gör så kommer bönderna få problem med att vättarna återvänder och teroriserar bönderna i hopp om att få tillbaka sin mark.
Och om äventyrarna hjälper bönderna så dör nästan 400 vättar ( 50% är barn )

Duriel

Veteran
Kul intrig...

Den enda nackdelen är att i min grupp så finns det två "Vättehatardvärgar"-klan Ghor. De skulle förmodligen slå huvudet av den stackars vätten och sedan (gratis) hjälpa soldaterna att skövla byn.

"Vare nån som kalla mig vätte!?! Dööö!!!" (Citat från Kharamon klan Ghor)

Kanska misslor vore en bättre ras?... *funderar*

Man Mountainman

Storsvagåret
Neej! Ett moraliskt dilemma! F*n vicken kobold du är!!! /images/icons/smile.gif

/Dnalor, som skriver sitt 200:e inlägg. Wohooo!<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dnalor on 2000-08-25 11:47.</EM></FONT></P>

hatten

Swashbuckler
Aaa Moraliska problem en härlig källa till äventyr vad är rätt och vad är fel hur man än gör så förstör man folks liv..

Azagthoth

Myrmidon
Själva tanken med moraliska problem i rollspel finner jag mycket intressant. Personligen tycker jag de flesta karaktärer får ett betydligt större djup om de faktiskt ställer sig frågan "varför gör jag X?" och funderar kring denna, istället för att tänka i den gamla "det är en orch, jag anfaller den" banan.

/Azagthoth

Sir Foilan

Hero
Det är kul med moraliska dilemmor där rollpersonerna själva får avgöra vad som är rätt och fel. Har Spelarna gått in för sina RP och gett dem lite bakgrundshistoria och psykologisk profil bäddar detta för intressanta debatter Spelare emellan. Kanske vill en Spelare göra si och en annan så. Kan de mötas på mitten? Är de tillräckligt flexibla?

Och en sak till; särskrivning av ord såsom äventyrs ide är ett otyg som vi i Sverige inte håller på med. /images/icons/wink.gif

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

Mederian

Warrior
Re: Kul intrig...

Misslor vore kanske en bättre ras om man spelar med dvärgiska RP.

Annars tycker jag också att det är en rolig grej med moraliska frågor i rollspelet, speciellt om spelarna känner sin karaktär och vet vad han/hon skulle göra. Det skapar ofta en del konflikter inom RP-grupper vilket ger mer liv i spelet.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Johan K

Gammal & dryg
Hmm, svår fråga. Kan man inte försöka nå en kompromiss mellan vättarna. Att de kanske hjälper varandra istället för att dunka skiten ur varandra.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Celofan

Veteran
*Hehehe*

Å vi vet juh alla att domdär bönderna hade det blivit synd om ' :o) Dendär sången som orcerna sjunger om dvärgar i bilbo.. borde man kunna byta ut "dvärgar" mot "bönder" ... Hm.. fast jag känner igen dethär? Jag vill minnas en omlokalisering av en jämla massa vättar?