Nekromanti En annan syn på föräldrarskap

anth

Vetefan
Det finns en miljard kineser som tycker att det är helt naturligt och att det är vår västerländska uppfostran som är annorlunda.

Übereil

Swashbuckler
Det är väl lika långt från vår syn på uppfostran till deras som det är från deras syn till våran, skulle jag tro. Det brukar vara så med sträckor.

Übereil

Pom

Swashbuckler
Man kan ju ha olika syften med att skaffa barn. Den lilla klimp jag har i knät när jag skriver detta skaffade vi för att vi längtade efter ett barn att äl- [Hur gjorde du för att få fram det där hårkorset där markören brukar vara och hur får man tillbaka den? Aha]ska och [Nej, släpp sladden, släääpp sladden. Såja!] ta hand om, inte härda till mord sith. Men smaken är [Vad är det? Såååja...]ju delad och det är alltid intressant med andra perspektiv, även så medvetet provocerande som det här.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Tror att människor har väldigt olika syn på vad föräldraskap och uppfostran innebär. Ingeående komponenter kan ju vara att:

* Ge barnen en trygg och lycklig uppväxt
* Lära dem hyfs och sociala beteenden
* Förse dem med en uppsättning goda värderingar
* Ge dem förutsättningar för att på egen hand klara vuxenlivet.

I det sista fallet tror jag kanske att många svenska föräldrar är för "mesiga". Å andra sidan tycker jag inte att man ska vara urskillningslöst hård - utan tricket är att förse barnet med verktyg och utmana det utifrån barnets egna förutsättningar. För övrigt tror jag att man har en övertro på hur mycket man faktiskt kan uppfostra och forma barn.

//EvilSpook

Herr Grönstedt

Swordsman
Det finns någ åtminstone en halv miljard kinerser som bara skakar på huvudet åt sådana stereotypiska bilder som Amy Chua målar upp. Inte någon av mina kinesiska bekanta känner igen sig i hennes beskrivning. Denna Yale-professor är iofs. inte heller kina-kines, så hon kan nog inte heller tala för allihop.

ripperdoc

Myrmidon
Hon drar det väldigt mycket till sin spets, vilket säkert bara är representativt för en liten klick mycket drivna föräldrar, men de generella dragen stämmer mycket för asiatiska familjer, i min erfarenhet. D.v.s. jämfört med Sverige har barnen "kortare koppel", en högre respekt för familj, betydligt mer fokus på utbildning, stramare syn på relationer (även om det snabbt är på väg bort, tror jag). Barn förväntas bo hemma längre och ska inte, som ofta i Sverige, ut så fort de kan. Dessutom är barnen ansvariga för att försörja sina föräldrar, vilket i praktiken innebär att man för över en del av sin lön varje månad till sina föräldrar. Så på familjesynen är Sverige och Kina långt, långt från varandra.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Och som vanligt så beror det på individen. Vissa barn tror jag mår bra av lite disciplin (även om den som praktiseras där verkar vara helt orimlig) och visa av mindre.

Möller

Hubert Hortlax
Jag har svårt att se att timmar av pianospelande faktiskt ska hjälpa barnen klara vuxenlivet. Nåja.

Det finns forskning på uppfostran. Riktig forskning. Jag kan inte citera någon här, men jag skulle sätta min tilltro till den, om jag fick den presenterad för mig.

Det är dock skillnad på att få alla MVG:n/1:or/7:or/A:n och att klara vuxenlivet. Min gissning skulle vara hårt hållen uppväxt = krav på hårt hållet vuxenliv. Visst, det funkar säkert på fabriksgolvet på Foxconn. Men som Art Director på DICE? Kanske inte.

w176

Förlorad dotter
Jag läste artikeln och hennes krönika. Det jag reagerar på att hon inte är specillt normkritisk i hur hon granskar sina egna antaganden om vad som var bra.

Men som debattartikel var det lysande.

morkbollen_UBBT

Warrior
Som så många säger så har ju kineser en ganska annorlunda syn på uppfostran. Min fru är taiwanes och visst har vi lite annorlunda syn på hur vi uppfostrar vår dotter. Jag tror inte så mycket på extremer och att barn får lite "hårdare" uppfostran än här är nog inget större problem. Även om kvinnan i artikeln är lite väl extrem.

Det är så klart en stor skillnad på uppfostran och utbildningen mellan våra länder. Det kan ju ha ändrats sen jag bodde där, men det som jag stötte på var att små barn kunde rabbla oändligt mycket fakta, men när man bad dom att rita en bild av säg sitt land så hade dom stora problem. Det kanske känns som en klyscha att kinesiska barn lär sig disciplin och att memorisera fakta, medan vi här lär oss att tänka kreativt(eller ta det lugnt iaf). Det stämmer dock på ganska många punkter, men jag är osäker på hur stor skillnad det är sen när folk växer upp.

Om jag tittar på min vänskapskrets så sket många av mina kompisar totalt i skolan och det mesta, men är nu(vid 27+) ekonomer, arkitekter, jurister och socionomer. Av mina asiatiska kompisar så är det ganska likt, med skillnad att de gjorde klart allt som de skulle och sen drog iväg och levde livet i andra länder. Alla är schysta och har ok liv så jag ser inte någon större skillnad, dock är ju detta helt från egen erfarenhet så kan ju knappast kalla det fakta. :gremsmirk:

Hade det varit så att super hård disciplin i skolan och hemmet varit så bra som hon i artikeln påstår så skulle ju asiaterna ha gått om oss sen åratal tillbaka, men så är det ju inte och som med allt annat så finns det så otroligt många faktorer som spelar in på hur framgångsrik man blir(för att inte tala om hur man mäter det...). Mindre låsning på extremer om jag får be. :gremcool:

Lite OT så tycker jag det roligaste med asien(en del iaf) är att gamlingarna är som ungdomarna här. Det är dom som är ute och super, slåss, demonstrerar, osv. Medan ungdomarna pluggar på och gör allt det där som föräldrarna tycker dom borde göra :gremgrin:

ripperdoc

Myrmidon
Möller said:
Det finns forskning på uppfostran. Riktig forskning. Jag kan inte citera någon här, men jag skulle sätta min tilltro till den, om jag fick den presenterad för mig.
Senaste Time Magazine går igenom Amy Chuas påståenden och finner att det finns forskning som stödjer delar av vad hon säger, men klargör också att vissa av hennes metoder helt sägs emot av forskningen.

Möller said:
Det är dock skillnad på att få alla MVG:n/1:or/7:or/A:n och att klara vuxenlivet. Min gissning skulle vara hårt hållen uppväxt = krav på hårt hållet vuxenliv. Visst, det funkar säkert på fabriksgolvet på Foxconn. Men som Art Director på DICE? Kanske inte.
Nu är det knappast så att barn med A rakt igenom går och jobbar på Foxconns fabriksgolv. Precis som 20.0-are i Sverige har god framtid så har en A rakt igenom i Kina en god framtid. Liksom, hela vitsen med betygshetsen är ju att inte hamna på Foxconn!

ripperdoc

Myrmidon
morkbollen said:
Hade det varit så att super hård disciplin i skolan och hemmet varit så bra som hon i artikeln påstår så skulle ju asiaterna ha gått om oss sen åratal tillbaka, men så är det ju inte och som med allt annat så finns det så otroligt många faktorer som spelar in på hur framgångsrik man blir(för att inte tala om hur man mäter det...). Mindre låsning på extremer om jag får be. :gremcool:
Jag har som du en asiatisk bättre halva, och har som du noterat att det inte är så extremt som Amy Chua argumenterar för. Dock köper jag inte ditt påstående att asiaterna borde gått om oss åratal tillbaka. Faktum är ju att statistiken visar att asiatiska länder med raketfart tagit in på, och i många fall gått om, västländer. Japan gjorde en enorm tillväxt 1950-1990 där de gick upp som andra största ekonomi. Kina gör det just nu i ännu högre takt - de började sin resa 1990 och är nu andra största ekonomi, inom några år större än USA. De asiatiska länderna utklassar i de flesta fall västvärlden i utbildningsstatistik.

Så jag skulle vilja vända på ditt påstående - vilka faktorer förklarar hur de asiatiska ekonomierna så snabbt knappat in på västvärlden? Dock tror jag inte svaret är "för att de har hög disciplin i utbildning och hem", det är alldeles för förenklat, så jag tror som du att många faktorer spelar in. Och det roliga är ju att asiens medelklass snabbt anammar en hel del västerländska ideal, och önskar en mer kreativt fokuserad utbildning, ger mer frihet till tonåringar, etc, etc. Så det är två motverkade krafter.

Möller

Hubert Hortlax
RipperDoc said:
Nu är det knappast så att barn med A rakt igenom går och jobbar på Foxconns fabriksgolv. Precis som 20.0-are i Sverige har god framtid så har en A rakt igenom i Kina en god framtid. Liksom, hela vitsen med betygshetsen är ju att inte hamna på Foxconn!
Tja, du har rätt att det även i Kina finns alternativ till Foxconn, självklart!

Men jag har två invändningar.

Okej, med raka A:n kommer du in på högre utbildning. Men kanske inte med ett enda B, eller så. Alltså, även om du har toppbetyg så är en plats på ett universitet inte given i Kina.

Dessutom så var min poäng att artikelns tiger-uppfostran hämmar självständighet. Alltså, har du en mamma som skriker på dig från 0 till 18 års ålder och bestämmer allt för dig, tror jag att det kan bli svårt att bli Art Director på DICE och komma upp med nya coola varianter på stridsfordon, bara sådär. Som mellanchef på Foxconn, med chefer högre upp som skriker på dig och bestämmer allt för dig, kommer du dock excellera.

Nått sånt =)

morkbollen_UBBT

Warrior
Faktum är ju att statistiken visar att asiatiska länder med raketfart tagit in på, och i många fall gått om, västländer. Japan gjorde en enorm tillväxt 1950-1990 där de gick upp som andra största ekonomi. Kina gör det just nu i ännu högre takt - de började sin resa 1990 och är nu andra största ekonomi, inom några år större än USA. De asiatiska länderna utklassar i de flesta fall västvärlden i utbildningsstatistik.
Så klart är disciplin viktig, jag menade bara att på Amy Chua så låter det som att asiaterna kommer ta över och att västerlänningarna kommer bli deras drönare. Min poäng var bara att om disciplinen står för allt så borde de asiatiska länderna gått om oss sen tidigare. Men så klart behöver du inte dela den. :gremcool:

BNP per capita

Visst finns det ett par asiatiska länder som tar sig högt upp på listan, men ändå är de flesta västerländska länder, oljeländer eller små stadsländer. Så nej, jag tycker inte att dom har gått om oss. Visst går det bra och det kommer nog gå fortsatt bra, men jag tror nog att deras tillväxt kommer bromsa in precis som hos alla rika länder. Precis som du säger så ändras ju idealen och man vill helt plötsligt ha andra saker när inkomsterna går upp. Vi får väl vänta och se. :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Så jag skulle vilja vända på ditt påstående - vilka faktorer förklarar hur de asiatiska ekonomierna så snabbt knappat in på västvärlden?
Kina har mest varit i en liten svacka de senaste 150 åren. Man är bara på väg att återta sin traditionella plats som den dominerande ekonomin på jorden.

Cybot

Mest spelbar
Ymir said:
Kina har mest varit i en liten svacka de senaste 150 åren. Man är bara på väg att återta sin traditionella plats som den dominerande ekonomin på jorden.
Snarare en 300-årig svacka.

Men petitesser. Grejen är att Kina är jämförelsevis dåligt utvecklat när det gäller infrastruktur (och kapitalinvesteringar överhuvudtaget) och teknologi.
Speciellt sedan 1970 håller kina på med enorma kapitalinvesteringar (vilka ger en mycket bra avkastning på grund av kinas relativt låga nivå på kapitalinvesteringar jämfört med mängden arbetskraft) och det är ingen hemlighet att kina håller på att ackumulera humankapital i mängder.

Kort sagt. Tack vare att utvecklingskostnaderna i tid och kapital har framför allt uppburits av västvärlden (kanske ett 100-150 årigt försprång totalt) så skippar Kina totalt de där irriterande nergångarna i Kondratiev vågorna. Istället är det en konstant högkonjunktur och kommer att fortsätta att vara så fram tills att Kina antingen har uppnått paritet med västerländska inkomst/kapitalnivåer eller om deras institutionella svagheter/styrkor sätter stopp eller tar dem förbi oss.