Nekromanti En asharisk by?

Silvervarg

Warrior
Jag håller på att skriva på min rollpersons hemby... men först lite om min rp:
Han är en asharisk bonde son som redan från tidigt gillat springa i skogen så när han fick erbjudande om att tar värving i ashariska armén som spejare tackade han genast ja och begav sig ut i stora världen. Han är duktig spejare och gjorde snabbt kariärr inom spejarenheterna inom armén. Men andra ville ha hans jobb och lyckades få honom anklagad för mord och han var tvungen fly asharien... till det kalla mithera (hua!)

Men hursom, hur är en vanlig asharisk by? Någon som vet har förslag?

Mina tankar om byn:

Byns namn är Stenbroby, eftersom just vid byn ligger en mindre stenbro, en rest från när asharien var var cirefaliskt... (eller annan kultur) och många gator i byn är stenbelagda och byn har tom avlopp...
För länge sedan fungerade platsen som ett mer avancerat militärläger och har även en gammal lastkaj där förnödenheter lastades. Lägret övergavs och folket tog över den...
I byn finns ett mindre värdshus och förvånansvärt många byggnader är i sten. Byn har även en mindre stenmur.
Dess läge vid järnforsen har ger byn bra skördar så det är en allmänt välmående by men det råder inte överflöd.

Jag har tänkt att ca 60 - 70 personer ska bo där och
alla-känner-alla ska råda. I byn bor även ett jägarlag som håller till i en fd förådslokal. I en liten stuga bor tom en alvisk smed (som flytt från sunari)!
Utöver det bor det även 50 - 60 på gårdar runt byn.

Förtillfället har jag hunnit måla en karta över byn och närmsta området (dålig men jag är nöjd) och en "karta" (heter?) över min rps familjs hus och tänker ut lite personligheter i byn och lite bakgrund...

Om någon har vettiga förslag, tankar eller idéer om byn så blir jag glad om jag får höra dem.

Silvervarg funderar vidare

Silvervarg

Warrior
Ja, alviska rustningar såklart! :gremwink:

Nepp, inga svärd.
Han är mera ett samtalsämne, kanske något för äventyr. Varför har han flytt? Vilka jagar honom? Kanske måste han ha hjälp att fly vidare? Han kanske kan hjälpa rp.
Man vet aldrig.
Alternativtet är ju att smärtfritt avliva den ur tankarna :gremsmile:

Silvervarg skulle hellre köpa tirakiska vapen :gremwink:

Nero_UBBT

Warrior
Kul!

Stenkul idé tycker jag. Hade man som SL fått en sån här beskrivning i handen skulle det finnas massor att bygga vidare på. Jag tycker du saknar vissa element; 2-3 byfånar som brukar bli fulla och ställa till med bråk, en gammal galen man som mumlar om "grottan"... och så kan spelledaren få komma på vad han vill om den där grottan.

Honken

Hero
Jag har själv en början på en Jargisk by... Vi får se om jag utvecklar den.

/Honken

GlueBall_UBBT

Warrior
Glöm inte att nämna den årliga baka bästa kakan tävlingen som kärringarna i byn bråkar om. Tänk om det blir en man som utmanar bagareliten denna gången. Ska han knäckas då?

Sedan finns det förmodligen många små söta barn i byn som leker och hittar på diverse oskyldiga lögner. Det var så här häxbränningen började.

Att sedan byälstens yngsta bror är den alltid redlösa lagmannen i området leder till diverse bråk, rykten och strul. Speciellt när cirefalier kommer till byn för att "ta del" av den goda ekonomi som råder.

Där har du lite tips :gremsmile:

Ludwig

Veteran
Ett svartsjuke drama, kanske en ung man vars största kärlek har blivit bestulen av en adelsman/handelsman som planeras att lönnmördas utav den ungeynglingen. Kanske måste spelarna stoppa honom eller rent av hjälpa honom. Men han kanske hinner mörda mannen så att de måste hjälpa han fly eller hitta förgriparen, och kanske få sympati. Oändliga möjligheter.

Dels så finns denäventyrliga pojken som fått för sig att hitta grottan som nämns innan av någon. Eller så följer han bara efter gruppen tills de har tröttnat på att jaga bort honom.

/Ludwig [Länge leve rollspelet]

Silvervarg

Warrior
Re: Kul!

Hmm
Jo byfånar är en självklarthet. En riktig by har minst en byfåne. :gremsmile:
Kloka gubbar och gummor är också självklara....

Sedan finns såklart en präst av något slag... antigen i byn eller i grannbyn/området. En blanding av jord modern och samoriska läran... på någor sätt :gremsmile:

Silvervarg gillar idén med grottan och

Silvervarg

Warrior
Glöm inte att nämna den årliga baka bästa kakan tävlingen som kärringarna i byn bråkar om. Tänk om det blir en man som utmanar bagareliten denna gången. Ska han knäckas då?

Hehe, det eller likande låter ganska kul... tåls att tänka på.

Sedan finns det förmodligen många små söta barn i byn som leker och hittar på diverse oskyldiga lögner. Det var så här häxbränningen började.

Mjaa, i Asharien är nog inte häxbränning så vanlig... tror jag.

Silvervarg tackar för tipsen

Silvervarg

Warrior
Mm, intressant.
Men såna idéer måste utvecklas av min SL....
kanske tillsammans med mig lite men en diskution behövs(som med allt annat :gremsmile:).

Silvervarg tror det skulle bli ett ganska intressant äventyr

Silvervarg

Warrior
Hehe :gremsmile:

Bara uppmuntra dem till det. Det är ju på rollpersonernas bakgrund äventyr byggs (snappade upp i västmark, tack Krille :gremwink:) man kan alltid locka dem med något...
Spelare kan vara ganska lättköpta... :gremwink:

Silvervarg lättköpt efter humör