Nekromanti En biotop per planet - fel eller dumt?

stenhöna

tellstory
Jag har funderat länge på hur planeterna ska se ut i Stjärnfabel, men har hittils inte kommit fram till något tillfredsställande. Nuvaranda lutar åt att låta de utdöda människorna gjort terraforming någon gång i tiderna begynnelse, och ha typ

1. Venus - djungel
2. Jorden - vatten
3. Mars - öken

Och sen en bunt månar.

Det här är dock inte bara stulet utan dessutom förutsägbart och klyschigt. Så vad är lösningen? Planera geografi och geologi för varje planet? Leder det till mer inspiration och fantasi för läsaren? Eller kan man hävda det motsatta, att ett enkelt schema är lättare att hantera och utgå ifrån när man vill skapa nytt material?

Och nu har det fastnat en bild i huvudet på mig med en primitiv subkultur av fåglarna som lever avskilda från resten av befolkningen på Venus' yta, och bygger megaarkitektur i sten.

Krille

Super Moderator
I Femi-Nazis from Outer Space så ser Jorden ut som en amerikansk förort, Venus är bara djungler med dinosaurier, Mars är mest rysk taiga eller tundra, Io ser ut som Mordor, Europa ser ut som Antarktis, Callisto är lite som en skandinavisk barrskog vintertid, och Titan ser ut som Tokyo.

Så jag ser inget problem med monobiotopiska planeter.

Lupus Maximus

Tekniker
Som jag ser det, planeter med flera biotoper är bara ett krav i hård scifi; annars är det optional. Så med namnet "Stjärnfabel" tycker jag monobiotoper skulle passa utmärkt.

Möller

Hubert Hortlax
Det är en trop. I vissa genrer är det bara så att en planet är samma sak som en plats. Vill du ha den där fantastiska space opera-känslan, absolut, kör på det.

Men annars, nja. Jag är inget stort fan av det. Om jag gjorde ett rymdspel med mängder av planeter skulle jag försöka nämna 2-4 platser per planet. Det är ju inte bara ekologi som brukar vara uniformt, utan allt. Jag skulle bryta upp det, ha en gruvkoloni i en jungel på samma planet som jag har en stad i en stormig arkipelag och en uråldrig, utomjordisk kultplats i ett fantastiskt kraterlandskap.

Nu har ju du vårt solsystem, och då funkar den approachen inte riktigt. Jag tycker du faktiskt kan planera lite geografi för varje planet, det borde inte vara skitsvårt. Behöver knappast vara några uppsatser direkt.
-I lågländerna på Venus frodas jungel, medan de vidsträckta högplatåerna är karga och glest befolkade.
-Mars nordliga halvklot är planare och lägre liggande än dess södra motsvarighet. Kring sydpolen finns höglänta glaciärer, vars floder flyter norrut och tillslut försvinner i öknen som tar vid vid ekvatorn.

Behöver väl inte vara mer än så.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett slags halfway-house vore väl att låta planeterna vara i stort sett monobiotoper, men ha en smula intern variation och kanske något avvikande drag per planet. Mars kan vara en öken, men det är ju skillnad på Saharas sanddyner, sydvästamerikansk shrublands, och den kyliga gobiöknen. Och så kan man kanske ha något slags grönskande oas nära ekvatorn, som bryter av mot det monotona och får en tydligare känsla av plats av den anledningen. På Venus kan det ju finnas torra savanner upp mot polerna, där de stora ranchägarna har sina hjordar, och cowboys och skit, och sen ju närmare ekvatorn man kommer desto tätare blir djungeln tills det blir något slags vanvettigt gytter av köttätande rankor och gigantiska mammutträd där hela civilisationer av skygga varelser har sina gömmor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hmmm... Jag funderar på det här med trasig terraformning. Att t.ex. stora delar av Venus terraformats men att det hela fallerat de senaste århundradena och att planetens originalklimat och atmosfär liksom försöker återställa sig. Det finns ju en anledning till att Venus ser ut som den gör, så att säga. Det skulle kunna ge lite dynamik till varje planet, kanske. T.ex. att Mars är öken men att det kring polerna finns grönt och rester av terraformning med något hav eller så -- och öknen tar alltmer mark. Längre ner syns resterna av pooler och flådiga, futuristiska höghus och båtar som gått på grund när människans del av Mars blivit allt mindre. Atmosfären kanske rentav inte är andningsbar överallt eller alla tider på året...

Dilandau

Myrmidon
krank;n49751 said:
Hmmm... Jag funderar på det här med trasig terraformning..
Själv har jag funderat på en kampanj där man spelar aliens som anländer till Rotsystem-jorden.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
gorillotaur;n49760 said:
Själv har jag funderat på en kampanj där man spelar aliens som anländer till Rotsystem-jorden.
Låter coolt! Har grunnat på ett liknande scenario till ett utforskningsbaserat datorspel jag skulle vilja bygga, där man typ spelar en alien som landar mitt i en förstörd stad men så får man inte reda på att man är en alien förrän i slutet av spelet...

Men aliens i Rotsystem skulle vara ballt -- de får ju potentiellt lite mer agens också, och kanske faktiskt kan göra något åt de stora problemen =)

stenhöna

tellstory
Jag tror verkligheten överträffar dikten vad gäller Venus. Molntäcket har t.ex. ett flertal lager med olika temperatur, från -175 C (japp, minus) till 15 C. Sen är det 500 grader på ytan, en yta som vänder ut-och-in på sig själv varje 300 miljoner år och är täckt av lavafloder.

Trots namnet Stjärnfabel tänkte jag försöka hålla måttlig nivå på realismen. Ingen konstgjord gravitation, t.ex.

Jag gillar idén med trasig terraforming. Ska tänka på.

Möller

Hubert Hortlax
Mannen i skogen;n49882 said:
Är inte de flesta kända planeter monobiotoper, med Jorden som undantag?
De är inte biotoper alls. Inget liv, ingen biotop =)

Och, skulle det visa sig finnas liv på andra planeter - eller om vi introducerar det dit - så skulle det också visa sig vara diverst och anpassat till olika egenskaper i olika regioner på planeten.