Genie_GM;n90095 said:
Jag håller däremot med om att Följeslagare inte är lämpade för oerfarna grupper, mest för att det blir extra spelarkaraktärer som är både svåra att hålla reda på och balansera för.
Ydram;n90140 said:
Mina 5 pengar:
1 - Räkna Följeslagare som en RP. Dvs lägg till fler bad-guys. Tyvärr blir allt segare :/
Bägge ovanstående citat fokuserar - enligt mig - en smula olyckligt på "fel" sorts balans.
Problemet är inte att/om gruppen får det för lätt.
Problemet är om spelaren med en följeslagare blir för stark, tar för mycket utrymme/tid/spotlight jämfört med övriga karaktärer i gruppen.
En häxa med bjära kan ju BÅDE kasta spells och anfalla i närstrid med utmärkta värden. Spelaren styr dessutom två varelser vilket tar tid. Och har dubbelt så mycket hit points.
Detta är inte ett problem man kan lösa genom att kasta in fler bad guys.
Detta är ett problem spelledaren och spelarna måste diskutera igenom utanför spel. För vissa, inget problem alls. För andra, stora problem när spelarna blir sura på spelaren med bjäran för att hans rundor tar mest tid, att hans karaktärer lyckas med dubbelt så mycket etc etc
Säger inte någon har fel här. Bara tänk på vad det egentliga problemet är, och var inte rädd för att säga det självklara: dessa förmågor saknar varje ansats till balansering. Järnringen är inte intresserade av att hjälpa dig med detta, helt enkelt. De skriver sina rollspel för sig själva, dvs för erfarna rollspelare som kan hantera väldigt olika kraftnivåer mellan karaktärer i en och samma grupp.
Om inte du och dina spelare är där, har den erfarenheten och självsäkerheten, är det absolut enklaste att helt enkelt inte tillåta bjäror & co.
Jag vet det är svårt ta bort något ur regelboken, och det är det jag skulle velat att Järnringen åtminstonde hade tänkt på, dvs markerat dessa ritualer på något vis. Kanske inte gått så långt som att ha markerat dem som regelalternativ, men en liten sidebar (som för Stångvapen) där förmågornas problematik introduceras hade definitivt varit behjälpligt för nybörjar-spelledaren!