Nekromanti En bok med potential

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tuff bok!

Länge leve de värdelösa rollpersonerna! Nae, men den här boken kanske sätter fart på den icke våldsrelaterade biten av DnD vilket vore väldigt roligt.

Vindhand

Myrmidon
OGL-fundering

Det blir intressant... Jag är i.o.f.s. mest nyfiken på hur bra den går. Gurps har plågats litet av kompendiesjukan där många undersystem som ursprungligen byggts till något supplement samlas ihop och släpps som en egen produkt. Mongooses produkt verkar ju vara litet av samma art med t.ex. "grim-n-gritty-hitpoints" o.s.v.

Det jag funderar på är hur vanliga sådana kommer bli och hur andra tillverkare kommer reagera. Gurps kompendier har sågats en del, men å andra sidan har man ju _en_ tillverkare där. De kan se till att hålla antalet samlingsmoduler till ett minimum och sätta enhetlig märkning på andra moduler om vilka "samlingsverk" de använder. D20/OGL har försakat denna möjlighet. Om det kommer flera konkurrerande produkter av den här typen så kommer det ju bli ganska besvärligt för konsumenten.

Detta är en bit av OGL jag inte riktigt förstår hur den är tänkt att fungera. Eftersom varje produkt kostar konsumenten pengar och dessutom kan vara svår att få tag på är det svårt att ha referenser mellan dem. Om jag vill bygga en ny produkt som utnyttjar en del av det öppna materialet måste jag egentligen trycka det igen för att vara säker på att folk skall få tag på det lätt. Å andra sidan kan det innebära att storkonsumenten blir tvungen att köpa samma sidor om och om igen från olika företag och det är ju inte heller så bra.

Det finns säkert någon OGL/D20-guru som funderat mer på detta än jag... har ni kommit fram till något?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Om och om och om igen

Jag känner också skräck inför biten med OGL där man trycker om och om och om gammalt material, för att man gjort den senaste sammanställningen. Jag har redan en del av de böcker som refereras, och det blir drygt med regler som dubbleras.

Så jag skulle hellre se att en webbsajt publicerade alla dessa bra och öppna regler, så att jag kunde plocka det jag ville... hmmmm....

M.

Vindhand

Myrmidon
Re: Om och om och om igen

Så jag skulle hellre se att en webbsajt publicerade alla dessa bra och öppna regler, så att jag kunde plocka det jag ville... hmmmm....

Mjo, det kunde ju vara bra... varje regelklick som en liten pdf man kunde ladda ned vid behov. Å andra sidan skulle det kanske skada OGL-företagen om alla deras grunkor gick att ladda ned bit för bit?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Äsch

Har det gett sig in i leken får de leken tåla.

Problemer blir istället att hitta nån som är villig att göra detta. Hade förhoppningar om att följande sajt skulle göra det:

http://www.ogexchange.com/

Men det bidde bara ett krånligt index.

M.

Vindhand

Myrmidon
Hehe

Det behövs någon engagerad rollspelare med tillgång till ett stort bibliotek av D20/OGL-böcker. Någon som köper det mesta och klarar av att bygga pdf-er. Kanske någon som heter Magnus?

:gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tid, tid, tid

Det är egentligen det det är frågan om. Jag skulle jättegärna göra det, och till och med tycka att det var roligt att göra det... och till och med hitta ett sätt att göra det bra och lättillgängligt...

...men jag skulle inte hitta tid till det. Om nu inte folk skulle vilja betala mig en lön för det, vill säga! :gremgrin:

M.

Boobis

Warrior
Re: Tid, tid, tid

Du behöver inte ta med allt. Man kan begränsa sig till de som fått 9 eller 10 poäng på din lista till att börja med ...

Allt som behövs är en scanner och ett trevligt ocr-program ... lätt som en plätt :gremsmile:

Jag skulle gärna hjälpa till med själva sitens tekniska del (det måste ju finnas en databas) :gremsmile:

-J