baronMaxDurhal
Veteran
För ett tag sen postade jag det här inlägget om en bra cyberpunksetting. Jag kom inte riktigt underfund med vilken som var den bästa cyberpunksettingen så därför kom jag och min spelare på en egen setting.
Det är intressant för vi har lite olika åsikter om vad som passar eller inte. T.ex. är jag ett stort fan av postapokalyps, särskilt i efterdyningarna av kärnvapenkatastrofer då jag gillar de böljande ökenlandskapen och de politiska ramifikationerna. Men min spelare var inte så förtjust i det och ville ha det mer åt Blade Runner hållet.
Men efter lite diskussioner lyckades vi komma på en kompromiss. Vi införde en förstörd värld där företagens krig och experimenterande hade utvecklat mutanter, ogästvänliga väder och ett behov att stänga in sig i jättelika städer. Det var dock inte öken i hela världen, utan en jätteogästvänlig vinter med vilda stammar och mutanter som vill äta dig vid första bästa tillfälle.
Däremot fanns det ett försvar i form av jättelika städer. Städerna är i princip självautonoma och enorma, och det finns kommunikation mellan städer men den sköts av den högre nivån av ledarskap, inte av vanliga medborgare.
Och såklart så har städerna nivåer, där de allra lägsta och mest utsatta är absolut längst ner, medelklassen är i mitten och absoluta gräddan och ledarskapet är längst upp.
Tanken var också det skulle finnas hologramsköldar som skapar en trevligare vy utåt, men absolut längst ner lyser det igenom vad det finns för skräckliknande omständigheter precis utanför stadskomplexet, vilket skapar ännu mer misär längst ner.
Sen överlag skulle det vara fokus på överlevnad, och det skulle finnas AIs, androider, cybertech och annat. Cybertech skulle dessutom spela en extra stor roll eftersom den upplevda isolationen för vanliga människor hade gjort att man kunde koppla in sig i cyberrymden och därmed fick tillgång till unika interaktionsmöjligheter.
Hade inte så stort syfte med att skriva den här tråden men har funderat en del på hur vanligt det är att kombinera post-apokalyps och cyberpunk? Det tydligaste exemplet jag var inspirerad av var det fantastiska äventyrsspelet "Beneath a Steel Sky" där huvudpersonen är medlem av en stam i det postapokalyptiska Australien och sen färdas till en jättelik stad byggd på höjden snarare än bredden. Överlag tror jag såna hopkok utgår i första hand från Postapokalypsen, sen läggs det andra på, men jag tyckte det kunde vara intressant att göra de här enorma städerna som utposter i en otroligt ogästvänlig miljö.
Det är intressant för vi har lite olika åsikter om vad som passar eller inte. T.ex. är jag ett stort fan av postapokalyps, särskilt i efterdyningarna av kärnvapenkatastrofer då jag gillar de böljande ökenlandskapen och de politiska ramifikationerna. Men min spelare var inte så förtjust i det och ville ha det mer åt Blade Runner hållet.
Men efter lite diskussioner lyckades vi komma på en kompromiss. Vi införde en förstörd värld där företagens krig och experimenterande hade utvecklat mutanter, ogästvänliga väder och ett behov att stänga in sig i jättelika städer. Det var dock inte öken i hela världen, utan en jätteogästvänlig vinter med vilda stammar och mutanter som vill äta dig vid första bästa tillfälle.
Däremot fanns det ett försvar i form av jättelika städer. Städerna är i princip självautonoma och enorma, och det finns kommunikation mellan städer men den sköts av den högre nivån av ledarskap, inte av vanliga medborgare.
Och såklart så har städerna nivåer, där de allra lägsta och mest utsatta är absolut längst ner, medelklassen är i mitten och absoluta gräddan och ledarskapet är längst upp.
Tanken var också det skulle finnas hologramsköldar som skapar en trevligare vy utåt, men absolut längst ner lyser det igenom vad det finns för skräckliknande omständigheter precis utanför stadskomplexet, vilket skapar ännu mer misär längst ner.
Sen överlag skulle det vara fokus på överlevnad, och det skulle finnas AIs, androider, cybertech och annat. Cybertech skulle dessutom spela en extra stor roll eftersom den upplevda isolationen för vanliga människor hade gjort att man kunde koppla in sig i cyberrymden och därmed fick tillgång till unika interaktionsmöjligheter.
Hade inte så stort syfte med att skriva den här tråden men har funderat en del på hur vanligt det är att kombinera post-apokalyps och cyberpunk? Det tydligaste exemplet jag var inspirerad av var det fantastiska äventyrsspelet "Beneath a Steel Sky" där huvudpersonen är medlem av en stam i det postapokalyptiska Australien och sen färdas till en jättelik stad byggd på höjden snarare än bredden. Överlag tror jag såna hopkok utgår i första hand från Postapokalypsen, sen läggs det andra på, men jag tyckte det kunde vara intressant att göra de här enorma städerna som utposter i en otroligt ogästvänlig miljö.