Nekromanti En bra start med Windows 8?

solvebring

Superhero
Ja, jag har just installerat Windows 8, för att slippa mitt gamla sega Vista, och känner mig något obekväm i eftersom jag är helt ny i de här skorna. Så, för att skynda på inslitningen av de här nya pjucksen tänkte jag höra med er om vad ni har för tips, tricks och rekommendationer/icke-rekommendationer.

/solvebring som sitter på en äldre kontorsburk utan touch-möjligheter.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Ja, jag har just installerat Windows 8, för att slippa mitt gamla sega Vista, och känner mig något obekväm i eftersom jag är helt ny i de här skorna. Så, för att skynda på inslitningen av de här nya pjucksen tänkte jag höra med er om vad ni har för tips, tricks och rekommendationer/icke-rekommendationer.

/solvebring som sitter på en äldre kontorsburk utan touch-möjligheter.
Starta program genom att trycka på windowstangenten och söka. Du kan med gott samvete spendera större delen av tiden i den vanliga skrivbordsmiljön och skita i "tiles". Tänk på tiles-grejerna som en mer avancerad startmeny, helt enkelt. I övrigt är allt likadant som i W7.

Stardock har en produkt som heter Start8, som jag kan rekommendera varmt. Den gör så att man får en W7-style startmeny i windows 8 och kan välja att starta direkt in i skrivbordsmiljön. Dvs man behöver aldrig se metro-interfacet om man inte absolut vill.

Min uppfattning om Windows 8's nya interface är att, tja, det är väl som en jäkla startmeny. Jag är inte så förtjust i "apparna" till den, som generellt är fördummade versioner av de vanliga programmen. Jag gillar dock att man t.ex. kan lägga program sida vid sida på smidiga sätt...

Men; om man bara tänker på den som en startmeny, dvs man trycker på windowstangenten och söker efter vad man vill starta, så funkar den. Att klicka på ikoner och mappar på startmenyn saknar jag inte alls.

Däremot skiljer nya sökningen på program och kontrollpanelsgrejor, så man kan till exempel inte bara trycka windowstangent och söka efter "lägg till eller ta bort program".

Start8 har unified search, precis som w7 och vista.

solvebring

Superhero
Schysst inlägg, mycket tänkvärt, och efter dagens användande vill jag nog bara hålla med. Det kanske är för att jag inte har touch-möjligheterna, eller för att jag kör skiten på en helt vanlig stationär datorn eller just för att man är så inkörd i äldre OS – men jag använder mest bara det vanliga skrivbordet, aldrig tiles-menyn. Ska se till att installera Start8 snart så fort jag får tillfälle att springa förbi den stationära igen.

/solvebring som inte vet om han inbillar sig, eller om det beror på att han inte skräpat ned tillräckligt än, men som trots allt upplever sin burk sin way piggare. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
/solvebring som inte vet om han inbillar sig, eller om det beror på att han inte skräpat ned tillräckligt än, men som trots allt upplever sin burk sin way piggare. :gremsmile:
Windows 7 och 8 är mycket piggare än Vista generellt, så det är nog inte BARA som du inbillar dig. Microsoft jobbade dessutom rätt hyfsat hårt för att göra windows 8 lättare än windows 7.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Windows 7 och 8 är mycket piggare än Vista generellt, så det är nog inte BARA som du inbillar dig. Microsoft jobbade dessutom rätt hyfsat hårt för att göra windows 8 lättare än windows 7.
Ja, jo, att Vista är segt är väl kanske mer eller mindre allmänt känt. Men så märkbar skillnad – det är inte annat än att jag blir mycket glad. :gremsmile: