solvebring said:
Ja, jag har just installerat Windows 8, för att slippa mitt gamla sega Vista, och känner mig något obekväm i eftersom jag är helt ny i de här skorna. Så, för att skynda på inslitningen av de här nya pjucksen tänkte jag höra med er om vad ni har för tips, tricks och rekommendationer/icke-rekommendationer.
/solvebring som sitter på en äldre kontorsburk utan touch-möjligheter.
Starta program genom att trycka på windowstangenten och söka. Du kan med gott samvete spendera större delen av tiden i den vanliga skrivbordsmiljön och skita i "tiles". Tänk på tiles-grejerna som en mer avancerad startmeny, helt enkelt. I övrigt är allt likadant som i W7.
Stardock har en produkt som heter Start8, som jag kan rekommendera varmt. Den gör så att man får en W7-style startmeny i windows 8 och kan välja att starta direkt in i skrivbordsmiljön. Dvs man behöver aldrig se metro-interfacet om man inte absolut vill.
Min uppfattning om Windows 8's nya interface är att, tja, det är väl som en jäkla startmeny. Jag är inte så förtjust i "apparna" till den, som generellt är fördummade versioner av de vanliga programmen. Jag gillar dock att man t.ex. kan lägga program sida vid sida på smidiga sätt...
Men; om man bara tänker på den som en startmeny, dvs man trycker på windowstangenten och söker efter vad man vill starta, så funkar den. Att klicka på ikoner och mappar på startmenyn saknar jag inte alls.
Däremot skiljer nya sökningen på program och kontrollpanelsgrejor, så man kan till exempel inte bara trycka windowstangent och söka efter "lägg till eller ta bort program".
Start8 har unified search, precis som w7 och vista.