Master Pelle
Warrior
Kolla på här...
Kolla på den här hemsida som förklara om psi krafter http://www.psipog.net/activepsy/index.html
Kolla på den här hemsida som förklara om psi krafter http://www.psipog.net/activepsy/index.html
Åh ja. Förutsatt att materialet är bra. Eller har en plats. På dig låter det som att regler för 110cm's och 130 cm's varianter på slagsvärd, regeltekniska effekter för olika färger på hjälmplymer etc är intressanta och önskvärda.Jag är övertygad om att dom flesta på det här forumet håller med når jag säger, att vi gillar 'kaka på kaka'. Ju mer matrial att som SL arbeta ifrån, desto bätre
Men du... Hobbitar, flygande tefat och spitfireplan är också coola, ska vi stoppa in dem i Eon också? Eller ska vi ta oss en titt på vad som passar in världen?Det är väl ett par av de övernaturliga och mentala egenskaperna som redan nu skulle kunna benämnas psykiska förmågor? Drömtydare, Andra chans, Helande händer, Kännare, Synsk, Varsel, Stillande blick och i viss utsträckning kanske även Empatisk, Uppmärksam, Extraordinär koncentrationsförmåga osv...
Precis! Så det finns definitivt utrymme för psykiska krafter i Eon. Kommer dessutom att använda mig av flera av dessa exempel från grundreglerna som inspiration, men kommer att utveckla dem mer än vad som rymms i grundboken.
Nix, det har ingenting med ogillan av magisystemet att göra. Tycker bara att psykiska krafter e coolt ( ), och ingenting sådant finns ju till Eon, så därför tänkte jag skapa det!Mvh / Phelan - som tycker att det kan vara en kul idé men om främsta anledningen är att man inte gillar magisystemet varför inte göra ett eget istället?
En helt klart intressant poäng, som sagt. Men man kanske skulle kunna införa någon "PSI-lag" i stil med att folk med psykiska krafter istället drabbas av något annat handikapp - t.ex. klenare kroppar, blödarsjuka, mindre tålighet mot sjukdomar, risk för mentala problem, osv, osv. Så uppfylls ändå Balansens lag, på sätt och vis.Det jag däremot är intresserad är själva fenomenet, att det kommer att kringå lite lagar och därmed öppnar för vidare forskning och dylikt.
Naturligtvis naturligtvis! Hade inte tänkt mig att "PSI-are" skulle springa runt och öppet "vifta" med sina krafter. Nej, det skulle vara en mystisk, dold krafter vars själva subtilitet är en del av dess natur. Och självklart ska exempelvis Daak-kyrkan se PSI-are som ondskans hantlangare, så för att undvika bålet måste de med psykiska krafter vara mycket försiktiga.Det skulle vara på tok för riskabelt att öppet hålla på med psykiska krafter då i stort sett alla större fraktioner som finns vill åt vad det är, eller som kyrkan vill, bränna hädaren på bål.
Hmm... Intressant tanke. Tja, ja, det skulle man säkert kunna göra. Tänker nog ändå erbjuda möjligheten att ge psykiska krafter till rollpersoner, om en spelledare accepterar detta. Men det ska naturligtvis vara upp till spelledaren!Skulle dock reservera kraften åt SLP's om jag vore SL.
Och jag har svårt att förstå varför det skulle vara det. Har som sagt redan angett skäl till varför detta argument faller platt, liasom... Men visst, visst, tycker man inte om PSI, ska man naturligtvis inte införa det i sin spelvärld. Så enkelt är det.PSI passar inte alls in i Eon. Det hade liksom inte varit Eon längre. Min första tanke är "SF-trams", och hur mycket jag än vrider och vänder på det så kommer jag fram till samma sak:
Uttjatat SF-trams.
Den här jämförelsen är inte riktigt rättvis... Kalashnikov och skottsäkra västar en resultatet av en teknologisk utveckling, d.v.s. utveckling av redan existerande fenomen. Det vore ungefär som om man som spelledare införde reguljärflyg med eterseglare i Mundana. Då blir din liknelse relevant. Men PSI är inte ett resultatet av utvecklingen hos ett vetenskapligt fenomen (d.v.s. magi i fallet med Mundana), utan det är ett helt eget fenomen!Det finns ju svärd, dolkar och rustningar - varför ska man inte införa kalashnikovar och skottsäkra västar då?
Vissa av oss klarar att ha flera bollar i luften samtidigt...Skriv på dina varulvar istället, det verkade ju lovande . Var inte så överkreativ .
Apropå varulvarna, hur går det?
Anledningen varför jag använda termen "PSI" är för att det är den vanligaste förekommande inom SF, den genre som de flesta här tycks tänka på när "psykiska krafter" dyker upp i diskussionen. Jag kan garantera dig att termen "PSI" inte kommer att användas i det färdiga resultatet! Så fäst dig inte vid termen "PSI", för den kommer inte vara relevant i projektet.Hmm... nu har du sagt PSI så många gånger att nu börjar den lilla möjliga tjusningen jag såg med det hela försvinna.
Ok, men man kan ändå komma med skäl, även om man inte bringar bevis!Men, här har vi ett klassiskt exempel på en smaksak där båda sidor kan skrika sig blå utan att det ger någonting. Dvs, bevis får du inga och du kan inte presentera några själv heller.
Vad är det här för nonsens? Betyder det i så fall att du tycker att Krille är oroväckande, eftersom han tycker om Babylon 5 (vilket jag tror mig ha förstått att han gör), där PSI förekommer? Snack! Andemodulen är en sak, andra projekt en annan. Och därmed pasta!Vad som däremot oroar lite är inte att du tycker PSI vore en helt okej grej, utan att du tycker det och samtidigt sitter och påtar på en officiell modul till Neogames. Man hoppas ju att denna inte kommer ta ut svängarna så mycket.