Eldsjälarnas betydelse i rollspelssverige
Tacksamma i helvete. Vi är inte skyldiga dem ett iota.
Inte? Så du gillar inte rollspel eller? Om du inte gör det så har du helt rätt - du är inte skyldig dem ett iota. Om du däremot gillar rollspel, vilket jag misstänker att du någonstans gör, så bör du iallafall vara medveten om att hobbyn förmodligen inte hade existerat utan dem.
De har valt att skriva de där rollspelen, och de tar dessutom betalt för dem.
Ok synd bara att du missar allt folk som hjälpt till med att en bok kommer ut som INTE får betalt (vilket per bok ofta är 10+ personer). DE är de sanna eldsjälarna i mitt tycke.
Dessutom den betalning du syftar på är ett skämt. Jag överdriver inte när jag säger dig att jag ersättningvis nog fått runt 10 kr per arbetad timma på de böcker jag skrivit texter för (om jag ens fått betalt alls det vill säga). Så om du tror att det är betalningen som driver Mig så är du ute på hal is.
Men visst det är ingen som har tvingat mig - jag har valt det själv precis som att alla människor som jobbar med rollspel på ett eller annat sätt nog valt det själv (även om min flickvän nog känt sig rätt tvingad ibland att läsa mina texter om "drakar, alver o jox"
).
Ingen av oss "konsumenter på den svenska rollspelsmarknaden" har bett dem om någonting
Tala för dig själv tack - jag personligen känner mig väldigt tacksam att det finns personer som driver "min" hobby vidare trots att den bevisligen inte är särskilt lönande. Så jag håller defenitivt inte med dig - det finns visst personer som har bett dem om någonting. "Keep on keeping on" - yes please!
Och jag tror att hobbyn hade klarat sig alldeles utmärkt utan dem, thank you very much.
Faktum ett: Plocka bort alla eldsjälar som jobbar för minimal till ingen ersättning inom "rollspelsindustrin" och slutresultatet skulle bli inga böcker alls. Iallafall vad gäller svensk produktion. Fråga vilken som helst svensk rollspelsproducent och jag är säker på att de håller med mig i detta. Rollspel genererar helt enkelt för lite pengar här i Sverige. Således - eldsjälarna är ett måste!
Så chilla med den rättfärdiga vreden, va?
Först här kommer du med lite stringens i mitt tycke. Rättfärdig vrede kommer man sällan långt med. Tyvärr tycker jag mig själv ana lite av det samma i ditt sätt att uttrycka dig. Men det är ju min tolkning naturligtvis. Å andra sidan gjorde du ju också en tolkning av en annan persons uttryckssätt som "rättfärdig vrede" så jag antar att jag också har rätten att göra en sådan tolkning.
Och slutligen för att förtydliga: Nej, jag personligen känner inget som helst behov av din tacksamhet för det jag, eller någon annan gör, i rollspelsväg.
Däremot vill jag göra dig medveten om att sveriges rollspelseldsjälar fyller en viktig och säkerligen vital roll för att rollspelshobbyn lever vidare.
Din tacksamhet kan du nog dock med all rätt bespara rollspelsutvecklingen här i sverige - men inte din finansiering. Utan den skulle hobbyn verkligen vara död. Så klaga bäst ni vill, Jag är tacksam så länge ni konsumerar!
/Sebastian - rollspelskonsument