Nekromanti En del fel

Flurtis

Hero
En del fel

Neogames precis som alla andra svenska rollspelsföretag drivs vid sidan av jobb och familj. Dvs det är svårt att få ihop tid till allt. Jag tycker att du som konsument på den svenska rollseplmarknaden bör vara tacksam för att det finns eldsjälar som är beredd att offra väldigt mycket tid och energi på att hålla hobbyn uppe. För det är faktiskt som så att utan dessa eldsjälar så skulle vi inte ha några svenska rollspel på marknanden.

Så om du inte har något vettigare att klaga på så tycker jag att du kan knipa igen och bidra med något konstruktivt till hobbyn istället.

//Flurtis, förbannad.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Klart man får klaga ...

flurtis said:
Så om du inte har något vettigare att klaga på så tycker jag att du kan knipa igen och bidra med något konstruktivt till hobbyn istället.
Om det finns fog för klagomål måste man få klaga. Om inte konsumenter låter producenterna få veta vad de är missnöjda med får producenterna inget incitament att rannsaka sig själva och göra en bättre produkt nästa gång.

Är något slarvigt korrat så är det slarvigt korrat¹ – och ingen är betjänt av att man sopar detta faktum under mattan och låtsas som ingenting bara för att det rör sig om en rollspelsprodukt.

(I övrigt är det jag citerar ovan blott en variant på »men gör det bättre själv då«; och det »argumentet« hade jag hoppats var för evigt förpassat till retorikens skräphög.)

<font size="1">1. Jag säger dock inte att så är fallet med denna produkt, då jag själv inte läst den.</font size>

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: En del fel

I second Dante.

Jag tycker att du som konsument på den svenska rollseplmarknaden bör vara tacksam för att det finns eldsjälar som är beredd att offra väldigt mycket tid och energi på att hålla hobbyn uppe.
Tacksamma i helvete. Vi är inte skyldiga dem ett iota. De har valt att skriva de där rollspelen, och de tar dessutom betalt för dem. Ingen av oss "konsumenter på den svenska rollspelsmarknaden" har bett dem om någonting. Och jag tror att hobbyn hade klarat sig alldeles utmärkt utan dem, thank you very much.

Så chilla med den rättfärdiga vreden, va?

/Kalle

Eldsjälarnas betydelse i rollspelssverige

Tacksamma i helvete. Vi är inte skyldiga dem ett iota.
Inte? Så du gillar inte rollspel eller? Om du inte gör det så har du helt rätt - du är inte skyldig dem ett iota. Om du däremot gillar rollspel, vilket jag misstänker att du någonstans gör, så bör du iallafall vara medveten om att hobbyn förmodligen inte hade existerat utan dem.

De har valt att skriva de där rollspelen, och de tar dessutom betalt för dem.
Ok synd bara att du missar allt folk som hjälpt till med att en bok kommer ut som INTE får betalt (vilket per bok ofta är 10+ personer). DE är de sanna eldsjälarna i mitt tycke.
Dessutom den betalning du syftar på är ett skämt. Jag överdriver inte när jag säger dig att jag ersättningvis nog fått runt 10 kr per arbetad timma på de böcker jag skrivit texter för (om jag ens fått betalt alls det vill säga). Så om du tror att det är betalningen som driver Mig så är du ute på hal is.
Men visst det är ingen som har tvingat mig - jag har valt det själv precis som att alla människor som jobbar med rollspel på ett eller annat sätt nog valt det själv (även om min flickvän nog känt sig rätt tvingad ibland att läsa mina texter om "drakar, alver o jox" :gremwink:).

Ingen av oss "konsumenter på den svenska rollspelsmarknaden" har bett dem om någonting
Tala för dig själv tack - jag personligen känner mig väldigt tacksam att det finns personer som driver "min" hobby vidare trots att den bevisligen inte är särskilt lönande. Så jag håller defenitivt inte med dig - det finns visst personer som har bett dem om någonting. "Keep on keeping on" - yes please!

Och jag tror att hobbyn hade klarat sig alldeles utmärkt utan dem, thank you very much.
Faktum ett: Plocka bort alla eldsjälar som jobbar för minimal till ingen ersättning inom "rollspelsindustrin" och slutresultatet skulle bli inga böcker alls. Iallafall vad gäller svensk produktion. Fråga vilken som helst svensk rollspelsproducent och jag är säker på att de håller med mig i detta. Rollspel genererar helt enkelt för lite pengar här i Sverige. Således - eldsjälarna är ett måste!

Så chilla med den rättfärdiga vreden, va?
Först här kommer du med lite stringens i mitt tycke. Rättfärdig vrede kommer man sällan långt med. Tyvärr tycker jag mig själv ana lite av det samma i ditt sätt att uttrycka dig. Men det är ju min tolkning naturligtvis. Å andra sidan gjorde du ju också en tolkning av en annan persons uttryckssätt som "rättfärdig vrede" så jag antar att jag också har rätten att göra en sådan tolkning.

Och slutligen för att förtydliga: Nej, jag personligen känner inget som helst behov av din tacksamhet för det jag, eller någon annan gör, i rollspelsväg.
Däremot vill jag göra dig medveten om att sveriges rollspelseldsjälar fyller en viktig och säkerligen vital roll för att rollspelshobbyn lever vidare.
Din tacksamhet kan du nog dock med all rätt bespara rollspelsutvecklingen här i sverige - men inte din finansiering. Utan den skulle hobbyn verkligen vara död. Så klaga bäst ni vill, Jag är tacksam så länge ni konsumerar! :gremgrin:

/Sebastian - rollspelskonsument

Bunny

Crazy like a fool
Re: Eldsjälarnas betydelse i rollspelssverige

Jag tror Dnalor främst är ute efter att underminera argument i stil med "men gör det bättre själv då", inte att ifrågasätta de livsbetingelser rollspelsskribenter i Sverige lever under.

Det är en viktig skillnad. Konsumenter är inte skyldiga att vara tacksamma. De har all rätt att ifrågasätta produkter. Att bemöta detta med "men gör det bättre själv då" är att ifrånta dem den rätten. De har däremot sällan grund att ifrågasätta mödan som lagts ner, och än mindre skäl att förringa eldsjälars arbete.

Du ställer det Dnalor skriver mot en redogörelse för ditt uppdrag som skribent. Problemet är att det missar poängen. "Men gör det bättre själv då" är ett lika dåligt argument oavsett vilken slavlön du och andra arbetat under. Det, i sig, fråntar inte konsumenten rätten att klaga.

Jag tror Dnalor främst är ute efter att underminera argument i stil med "men gör det bättre själv då", inte att ifrågasätta de livsbetingelser rollspelsskribenter i Sverige lever under.
Jag är säker på att hans intention var den bästa - dock hade det blivit tydligare om han faktiskt uttryckte det i exempelvis de enkla ordalag du använder ovan. Nu gjorde han inte det och således blev det en text öppen för tolkning. Vi kanske tolkade texten olika Du och Jag?

Det är en viktig skillnad. Konsumenter är inte skyldiga att vara tacksamma. De har all rätt att ifrågasätta produkter. Att bemöta detta med "men gör det bättre själv då" är att ifrånta dem den rätten.
Här har du en viktig poäng som jag helt och hållet håller med dig i. Och om det inte framgick i mitt tidigare inlägg så låt mig förtydliga det genom att uttrycka det igen: Jag anser INTE att rollspelskonsumenter behöver vara tacksamma för det som görs. Jag är fullt nöjd så länge de är just rollspelskonsumenter! :gremgrin:

Dessutom ser jag all feedback från konsumenter som värdefull feedback. Ibland kan man förvisso behöva vara lite detektiv, men filtrerar man bara det som sägs lite så finns där alltid någon ledtråd om vad som kan göras bättre.

Du ställer det Dnalor skriver mot en redogörelse för ditt uppdrag som skribent. Problemet är att det missar poängen. "Men gör det bättre själv då" är ett lika dåligt argument oavsett vilken slavlön du och andra arbetat under. Det, i sig, fråntar inte konsumenten rätten att klaga.
Du missade nog min intention nämligen den att "utan eldsjälarna överlever inte svenskt rollspel" då jag tolkade det som att Dnalor saknade medvetenheten om detta. Jag talade aldrig emot rätten att ge feedback. Faktum är att detta numera är så självklart för mig att jag inte tog upp det. Å andra sidan inser jag att jag kanske borde ha nämnt det ändå då du ju nu missförstod vad jag stod i det hela.

Slutligen anser jag att argumentet: "Men gör det bättre själv då" är ett mindre lyckats sätt att ställa den intentionella frågan: "På vilket sätt kan Du mer preciserat bidra till kvalitéförbättringen av framtida moduler?".
Att posta sin kritik på ett forum är förvisso att ge feedback, vilket som redan nämnts är vädefullt, men det är långt ifrån det effektivaste sättet att förbättra kvalitéen.
Så om min intention är att förbättra något kan det väl ändå vara värt att ställa sig själv frågan: Hur gör jag detta på bästa sätt? Ett inlägg fyllt av "gnäll" gör lätt att de som gnälls på lägger sin fokus på att försvara sig själva eller "slå tillbaka" än att faktiskt lyssna på det som sagts (om de inte helt enkelt slår dövöra till). Ett mer vänligt formulerat inlägg med sakliga argument har därför enligt mig lättare att nå någon vart. "Men gör det bättre själv då" - argument är nog exempelvis ofta responsen på ett mindre lyckat konstruktivt inlägg. Vet att jag exempelvis själv svarat så någon gång när jag känt mig för starkt påhoppad.
Summasumarum: "Ja tack ge mig gärna feedback och tala om för mig vad som kan göras bättre och om du verkligen vill att jag ska lyssna på dig - gör det på ett trevligt och sakligt sätt. Att spy galla över mig eller någon annan är inte ett exempel på bra kommunikation och således ineffektiv feedback". Kommunikation är den feedback du får helt enkelt!

Sebastian - som inser att han gled ifrån ämnet lite på slutet men som likväl anser det viktigt att säga och såldes låter det stå kvar

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eldsjälar

Eldsjälar är något som framförallt måste uppmuntras och odlas fram av spelskaparna själva. Eldsjälar är folk som skriver spelmaterial för ringa ersättning, spelleder på konvent och korrekturläser outgivet material. De är svåra att få tag i men lätta att mista. Jag kan personligen intyga hur oerhört skönt det är att ha en lojal grupp anhängare att anlita inför konvent som spelledare, som speltestare och som korrekturläsare.

I övrigt är internet och olika forum fulla av tyckare och tänkare. Tyvärr tycker jag att spelskaparna själva lägger ner för mycket tid på att i vredesmod försvara sina egna produkter och förringa alla kritiker jämfört med den tid som de ägnar åt att belöna de som faktiskt anstränger sig för att ge konstruktiv kritik. Jag är rätt säker på att jag hade fått betydligt fler officiella reaktioner om jag gick in och stenhårt sågade Eon eller valfri modul till spelet än om jag satte mig ner och plitade ner tusentals tecken konstruktiv kritik och förslag på förbättringar. Rätt ofta är snacket om "konstruktiv kritik" bara att ett sätt att angripa motståndaren och inte något som man verkligen förväntar sig. Så om ni har begränsat med energi så tycker jag att ni ska spara den till dem som faktiskt engagerar sig i ert spel. Det är så som man skapar och bibehåller eldsjälar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eldsjälar räcker inte

Att snacka om "eldsjälar" må vara romantiskt och drömskt, men det minskar inte på ett faktum -- att skriva bra kräver kompetens och hantverksskicklighet, oavsett hur mycket man brinner för sitt ämne. Om en rollspelsprodukt har brister ska dessa pekas ut, så att författaren kan bättra sig till nästa gång, och att då dra upp författarens engagemang för sitt ämne saknar relevans. Det finns massvis med spel som skrivs av folk som lägger ned själ och hjärta i arbetet -- det hindrar inte att de fylls av dåliga regler, dålig prosa och dåliga världar. Ska det bli något bra av det får man acceptera en kritikprocess.

Re: Eldsjälar

Eldsjälar är något som framförallt måste uppmuntras och odlas fram av spelskaparna själva.
Absolut - spelskaparna behöver inspirera och tända kreativ eld!

Tyvärr tycker jag att spelskaparna själva lägger ner för mycket tid på att i vredesmod försvara sina egna produkter och förringa alla kritiker jämfört med den tid som de ägnar åt att belöna de som faktiskt anstränger sig för att ge konstruktiv kritik.
Bra poäng - hur mer preciserat tycker du att man skulle belöna dem?

Jag är rätt säker på att jag hade fått betydligt fler officiella reaktioner om jag gick in och stenhårt sågade Eon eller valfri modul till spelet än om jag satte mig ner och plitade ner tusentals tecken konstruktiv kritik och förslag på förbättringar.
Här är vi inte av samma åsikt. Som involverad i arbetet med Eon kan jag informera dig om att flera av de personer som lyckats komma med konstruktiva idéer och förslag numera jobbar som delaktiga med Eon antingen som skribenter, korrläsare eller speltestare. De är alltså direkt involverade i utvecklingen av det spel som de hade konstruktiva synpunkter på. De hade inte blivit rekryterade för detta om de inte hade haft konstruktiva idéer som man hade kunnat göra något av. De lyckades med andra ord inte bara komma med kritik - de svarade också på HUR något kunde göras bättre (vilket enligt mig är den konstruktiva kritikens essens).

Rätt ofta är snacket om "konstruktiv kritik" bara att ett sätt att angripa motståndaren och inte något som man verkligen förväntar sig.
Hur mer specifikt menar du då? Vad menar du med att man inte verkligen förväntar sig det?

Så om ni har begränsat med energi så tycker jag att ni ska spara den till dem som faktiskt engagerar sig i ert spel.
Så OM jag har begränsad energi och exempelvis bara har energi nog att ta till vara på en persons förslag. Vems förslag väljer jag? Den som talar om att något är skit och borde göras bättre eller den som talar om vad som inte är bra, varför det inte är bra och hur det skulle kunna göras bättre? Som sagt - "kommunikation är den respons du får"...

Slutligen fick du mig att tänka på något i och med ditt inlägg. Eldsjälar är någon som BRINNER för något. Även ett inlägg där man spyr galla är att BRINNA för sin sak. Kanske är man upprörd över spelet man älskar tagit sig en väg man inte gillar? Således kan man ju även se dessa personer som ett slags eldsjälar, om ändock eldsjälar som kanske är frustrerade över att deras idéer inte tas tillvara på. Tack för att du breddade min bild om detta!

/Sebastian - som just nu borde blåsa liv i sin eld igen o skriva färdigt Alver - Sångarens ätt...

Re: Eldsjälar räcker inte

Att snacka om "eldsjälar" må vara romantiskt och drömskt, men det minskar inte på ett faktum -- att skriva bra kräver kompetens och hantverksskicklighet, oavsett hur mycket man brinner för sitt ämne. Om en rollspelsprodukt har brister ska dessa pekas ut, så att författaren kan bättra sig till nästa gång, och att då dra upp författarens engagemang för sitt ämne saknar relevans.
Var i mitt inlägg säger jag att det INTE är så? OM jag hade drivit som en tes att så inte hade varit fallet så hade jag förstått din antites. Utifrån mitt perspektiv var detta inte vad jag talade för. Således får inte riktigt ditt inlägg någon relevans för mig i och med att jag redan håller med dig i det du säger...

Bunny

Crazy like a fool

"Vi kanske tolkade texten olika Du och Jag?"

Du är skarpögd!

"Du ställer det Dnalor skriver mot en redogörelse för ditt uppdrag som skribent. Problemet är att det missar poängen. "Men gör det bättre själv då" är ett lika dåligt argument oavsett vilken slavlön du och andra arbetat under. Det, i sig, fråntar inte konsumenten rätten att klaga."

Detta stycke skrev jag för att peka på vilket sätt jag tycker du pratar förbi Dnalor. Målsättningen var att peka på ett missförstånd.

"Att posta sin kritik på ett forum är förvisso att ge feedback, vilket som redan nämnts är vädefullt, men det är långt ifrån det effektivaste sättet att förbättra kvalitéen."

Det är, i detta sammanhang, allt som oftast det enda rimliga sättet. Feedback kommer i många olika former, även här. Den kontruktiva formen brukar föredras. Dålig korrektur är, t ex, enkelt att åtgärda med förändrade rutiner. Till nästa produktsläpp behöver detta inte vara ett problem längre (jag gör samma disclaimer som Dante - jag vet personligen inte om det är fallet med denna produkt). Påpekanden om detta kan mycket väl resultera i någonting konstruktivt.

"På vilket sätt kan Du mer preciserat bidra till kvalitéförbättringen av framtida moduler?"

Det ovan nämnda vore ett konkret bidrag från denna tråd. I övrigt tror jag Neogames får svårt att engagera många av de entusiaster som vistas här på annat vis. Visst drömmer många av dem säkert om att få skriva/rita/kurrekturläsa till sitt favoritspel - och få sitt namn plus citat på modulernas förstasida - men viljan måste kombineras med förmåga och tid. Det har redan handplockats förmågor som först varit aktiva på forumet, som dig, Ymir och Avatarex. Jag antar att ni inte växer på träd (eller?).

Men - som du påekar - vi glider från ämnet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Eldsjälar räcker inte

Det var inte ett mothugg, snarare en vidareutveckling av vad jag ser som viktigast att komma ihåg. När man talar om engagemang är det lätt att glömma att vissa människor helt enkelt inte kan skriva vettiga saker (och det här är inte ett angrepp på någon specifik person, och definitivt inte på äventyret, vilket jag inte läst).

Give me HOW!

Det är, i detta sammanhang, allt som oftast det enda rimliga sättet. Feedback kommer i många olika former, även här. Den kontruktiva formen brukar föredras. Dålig korrektur är, t ex, enkelt att åtgärda med förändrade rutiner. Till nästa produktsläpp behöver detta inte vara ett problem längre (jag gör samma disclaimer som Dante - jag vet personligen inte om det är fallet med denna produkt). Påpekanden om detta kan mycket väl resultera i någonting konstruktivt.
Yupp precis som du nämner är det just rutinerna som IMHO är problemet med korrekturen. Och visst har du rätt påpekanden som detta KAN mycket väl leda till något konstruktivt. Det finns flera exempel på kritik som tagits upp på forumet som på ett direkt sätt påverkat senare utgivet material.
Å andra sidan har just dålig korrektur talats om sedan Eon-forumets gryning. Å har saker o ting blivit mycket bättre? Nä! Så är Neogames trögfattade? Ja! Så vad göra åt saken? Ge jävligt bra argument eller ännu hellre tips på HUR man kan förbättra! Problemets kärna: Endast ett fåtal personer har nog koll på modulernas produktionsprocess för att kunna komma med bra konstruktiva förslag på förbättringar. Så tills dess att Neogames tar sig en ordentlig funderare på hur de kan förbättra korrekturen så får vi väl vara tacksamma för de personer som fortsätter att påpeka att problemet fortfarande kvarstår.

I övrigt tror jag Neogames får svårt att engagera många av de entusiaster som vistas här på annat vis. Visst drömmer många av dem säkert om att få skriva/rita/kurrekturläsa till sitt favoritspel - och få sitt namn plus citat på modulernas förstasida - men viljan måste kombineras med förmåga och tid. Det har redan handplockats förmågor som först varit aktiva på forumet, som dig, Ymir och Avatarex. Jag antar att ni inte växer på träd (eller?).
Måste ens namn vara med i namnhänvisningarna i en modul för att man ska ha varit delaktig i processen?
Som jag ser det kan ett välformulerat inlägg på forumet också vara ett mycket gott bidrag till en moduls kvalité. Jag har vid upprepade tllfällen tagit upp saker på forumet som jag känt att jag behövt idéer eller hjälp med. När jag sedan satt mig ner och skrivit har det som diskuterats och tagit upp på forumet blivit ett slags god idégrund att stå på.
Det finns dock en skillnad på kvalitén på de inlägg som inspirerat mig mest eller gett mig mest värdefull information. Ju konstruktivare inlägg som skrivits (dvs ju starkare fokus på HUR) desto lättare har det varit för mig att "sno" bra idéer. Även gnäll kan vara nyttigt men mest då i fråga om vad man INTE ska göra.
Så med den intentionella fråga jag ställde menade jag inte att alla bör bli spelskapare och få sitt namn citerat i boken utan att var och en som vill påverka spelets innehåll bör ställa sig frågan om HUR de kan göra detta på bästa sätt. Saklig, informativ konstruktiv kritik är enligt mig ett exempel på ett mycket effektivt sådant HUR.

/Sebastian - alltid nyfiken på HUR

Bunny

Crazy like a fool
Re: Give me HOW!

"Så vad göra åt saken? Ge jävligt bra argument eller ännu hellre tips på HUR man kan förbättra!"

Du besvarar din egen fråga. Vi utanför Neo-klubben har ingen insikt i rutinerna, vi får helt enkelt nöja oss med att påpeka när de kanske behöver omvärderas.

"Måste ens namn vara med i namnhänvisningarna i en modul för att man ska ha varit delaktig i processen?"

Nej. Du introducerar ordet "måste". Jag tror däremot att omnämnandet är ett bevis på att man bidragit, och att det därför, förutom den odödliga äran, fungerar som en väldigt bra morot för drömmarna.

Dina inlägg blir allt mer allmänt hållna. Jag förstår att en stor förhoppning är att som spelskapare få någonting konstruktivt i retur. Min farhåga är att argument som "men gör det bättre själv" riskerar att grusa sådana förhoppningar i trådar som denna. Alla reagerar ju inte konstruktivt på sådant. Nu tycks diskussionen i denna tråd handla mer om farhågor och förhoppningar (samt om retorik och eldsjälar) än om Av Blod Komna. Det är synd, men kanske har inte tillräckligt många fått tag i ett ex än.

Jag föreslår i alla fall att vi avrundar. Det var aldrig tänkt att jag skulle kommentera på mer än ett missförstånd.

Man Mountainman

Storsvagåret

Säg vad du vill. Faktum kvarstår: man författar inte rollspel i Sverige för att konsumenterna (som grupp) har bett en att göra det, och följdaktligen har man ingen rätt att avkräva konsumenterna någon tacksamhet. Om du tar betalt för en bok, och boken får kritik - suck it up! Det är den öppna marknadens villkor.

Så om du tror att det är betalningen som driver Mig så är du ute på hal is.
Vad som driver dig, eller någon annan rollspelsförfattare, är mindre viktigt. Det viktiga är följande: du har skrivit en rollspelsbok. Din arbetsgivare har tagit betalt för den. Den individ som köper den, för ett inte allt för ringa pris, har rätt att ställa vissa kvalitetskrav på den produkt han köpt.

Att påstå att konsumenter borde vara tacksamma för att det över huvud taget erbjuds produkter, oavsett deras kvalitet, är världsfrånvänt. Visserligen skulle det inte finnas någon hobby om det inte funnes några spel, men det skulle inte heller finnas någon hobby om alla spel var skräp.

Och slutligen för att förtydliga: Nej, jag personligen känner inget som helst behov av din tacksamhet för det jag, eller någon annan gör, i rollspelsväg.
Tack för det. Allt annat vore orättmätiga anspråk.

/Kalle

Ok, tror att jag nu förstår dig bättre i vad du egentligen menar (iallafall blev det mycket klarare för mig på det sätt du nu utrycker dig). Tycker den argumentering du för känns vettig och verklighetsförankrad och har därför inget att invända i det du säger.

/Sebastian

Flurtis

Hero

Om rollspelsföretagen hade drivits i kommersiellt syfte hade jag gärna hållit med dig om det här Dnalor.

Tacksamma i helvete. Vi är inte skyldiga dem ett iota. De har valt att skriva de där rollspelen, och de tar dessutom betalt för dem. Ingen av oss "konsumenter på den svenska rollspelsmarknaden" har bett dem om någonting. Och jag tror att hobbyn hade klarat sig alldeles utmärkt utan dem, thank you very much.
Nej Hobbyn hade inte överlevt en sekund utan dem.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Re: Klart man får klaga ...

(I övrigt är det jag citerar ovan blott en variant på »men gör det bättre själv då«; och det »argumentet« hade jag hoppats var för evigt förpassat till retorikens skräphög.)
Nej det var faktiskt något i stil med:

Hittade du inget vettigare att klaga på?

Om det finns fog för klagomål måste man få klaga. Om inte konsumenter låter producenterna få veta vad de är missnöjda med får producenterna inget incitament att rannsaka sig själva och göra en bättre produkt nästa gång.
Och detta behöver gå så lågnt att skribenter tappar lusten att skriva? Jag anser att det är viktigt att uppmuntra skribenter för det är dom publicerade produkterna som får rollspelsverige att gå runt.

Jag anser inte att kritiken ("så att man kan förbättra sig") är värd den totalla skadan som den gör. Det måste ju vara jäkligt ledsamt att lägga ner flera månaders gratis arbete på en produkt och sedan få den ratad av en sån larvig sak som en korrektur miss.

//Flurtis, förvånad

Man Mountainman

Storsvagåret

Om rollspelsföretagen hade drivits i kommersiellt syfte hade jag gärna hållit med dig om det här Dnalor.
Den invändningen har jag redan bemött.

Nej Hobbyn hade inte överlevt en sekund utan dem.
Trams. Jag har spelat flera kampanjer utan en enda rollspelsbok. Du kanske inte hade kunnat vara kvar i hobbyn utan dem, och i så fall är väl du skyldig dem tacksamhet, men du ska ge fan i att projicera den skulden på oss andra.

/Kalle

Flurtis

Hero

Den invändningen har jag redan bemött.
Nej, du har fortfarande en kommerciell syn på det hela. Hela ditt bemötande blir irrelevant om vi inte tittar kommercielt på det.

Trams. Jag har spelat flera kampanjer utan en enda rollspelsbok. Du kanske inte hade kunnat vara kvar i hobbyn utan dem, och i så fall är väl du skyldig dem tacksamhet, men du ska ge fan i att projicera den skulden på oss andra.
Om vi tittar på hobbyn som helhet och inte bara på dina egna spelmöten så är situationen annorlunda. Det måste finnas en marknad för att hobbyn skall tas sig framåt och det ser eldsjälarna till att det finns.

Du kanske inte hade kunnat vara kvar i hobbyn utan dem, och i så fall är väl du skyldig dem tacksamhet, men du ska ge fan i att projicera den skulden på oss andra
Nja saken är den att det inte skulle finnas någon hobby att vara kvar i.

//Flurtis