AC o HP
NEJ, det är inte meningen att flejma.
Och jag skriver inte detta i egenskap av "fanboy".
Det du ser som ett problem, att en varelsers pareringsförmåga är inbakad i dess hp, ser jag som d20-systemets styrka.
Styrkan, enligt mig, är att systemet är så snabbt.
I andra system (inga namn nämnda) så kräver en attack/skada ofta 3-4 tärningsslag, inte sällan med en hel näve tärningar vid varje slag.
I d20-systemet krävs normalt bara 2 slag, med 1 tärning vid varje slag.
Instämmer att det krävs lite mer kreativitet av spelledaren vid längre strider för att de inte ska bli tråkiga,
men - det finns väl inget som hindrar att man tar hjälp av spelarna?
Om sl talar om vad man ska slå för att träffa monstret så ser ju spelarna själva hur grovt de missar och skadetärningen talar om hur bra de träffar.
Låt därför spelarna själva beskriva vad som händer när deras rollpersoner strider.
Många säger att en av svagheterna med d20 är att det är så abstrakt och att de inte får någon hjälp att beskriva vad som händer i en strid.
Svaret brukar vara att det finns regler i något komplemet, men det hjälper sällan då man inte vill läsa komplementet.
MEN NI HAR FEL ALLIHOPA!!!
Exempel:
Nisse the Rogue slåss mot Urrgh the Ogre.
Urrgh har AC 16, men hur har man kommit fram till detta?
Jo, i Monster Manual står följande:
AC 10 (som är grunden som alla varelser börjar på)
+5 för att Urrgh är hårdhudad, +3 för läderrustning, -1 för att Urrgh är stor, -1 för att Urrgh är klumpig.
Vad ger detta?
1-7 jättemiss
8-12 miss för att Urrgh är så hårdhudad
13-15 miss för att rustningen skyddar
16 träff för att Urrgh är så stor
17 träff för att Urrgh är så klumpig
Vill man så kan man lägga på Nisses attackbonusar:
Nisse är en lvl3 rogue med BAB+2 (+2 to hit) och Feat: weapon finesse +4 (med värja om han har DEX18):
21-22 träff för att Nisse är så bra på att slåss
23-26 träff för att Nisse är så bra på att hantera sitt vapen.
Om man inte tycker om att en fighter går runt med 100hp och har svårt att beskriva vad som händer när han blir skadad så har jag en motfråga - hur beskriver ni en strid med en krigare som har 90% i parering?