Nekromanti En del nya knep i 3.5

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nu får ni chansen att tycka till om de svenska namnen på alla dessa +2/+2-knep som finns i 3.5:

<table border=1><tr><td>Knepet</td><td>ger +2 på</td><td>och +2 på</td></tr><tr><td>Atletisk</td><td>Klättra</td><td>Simma</td></tr><tr><td>Bedräglig</td><td>Förfalskning</td><td>Förklädnad</td></tr><tr><td>Detektiv</td><td>Leta</td><td>Samla information</td></tr><tr><td>Djurtycke</td><td>Hantera djur</td><td>Rida</td></tr><tr><td>Flinka fingrar</td><td>Förstöra anordning</td><td>Öppna lås</td></tr><tr><td>Förhandlare</td><td>Diplomati</td><td>Insikt</td></tr><tr><td>Förstulen</td><td>Gömma sig</td><td>Smyga</td></tr><tr><td>Långfingrad</td><td>Fingerfärdighet</td><td>Repanvändning</td></tr><tr><td>Magitycke</td><td>Formelkännedom</td><td>Manipulera magiskt föremål</td></tr><tr><td>Noggrann</td><td>Tolka skrifter</td><td>Värdera</td></tr><tr><td>Smidig</td><td>Balansera</td><td>Utbrytarkonst</td></tr><tr><td>Spänstig</td><td>Akrobatik</td><td>Hoppa</td></tr><tr><td>Uppmärksam</td><td>Lyssna</td><td>Upptäcka</td></tr><tr><td>Överlevare</td><td>Läkekonst</td><td>Vildmarkskännedom</td></tr><tr><td>Övertygande</td><td>Bluffa</td><td>Kuva</td></tr></table>

Fritt fram för kommentarer...

/Mikael

Quan'talis

Swashbuckler
Hmm... nu har jag inte sett vad knepen heter på engelska, så det kan hända att det inte är översättningarna i sig jag reagerar på, men jag tycker att Detektiv, Förhandlare och Överlevare skiljer ur bland de andra adjektiven (eller "skiljer ur bland de andra, som är adjektiv", om man ska vara exakt. Men det ska man inte).

Fast det kan ju hända att det inte finns någon ordklasskonsekvens i de gamla knepnamnen heller, och i så fall är det väl bara jag som blivit överkänslig helt plötsligt.

JPS - gillar ord som "ordklasskonsekvens" och "knepnamn"

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag är helt med dig, men originalet hade inte heller någon ordklasskonsekvens. Frågan är väl om det verkligen är mödan värt att skapa en sådan. Jag tvivlar.

Så länge varje ord beskriver något som kopplar till de ingående färdigheterna på ett hyfsat sätt är jag nöjd.

/Mikael