Nekromanti En Digital Undran

hatten

Swashbuckler
Varför är det inga svenska rollspels skapare som har passat på att unyttja den digitala revulutionen och gett ut i kombination med pappers rollspelen digitala hjälpmedel ?

En CD skiva med exempel vis SLP och grafiska hjälpmedel som kan hjälpa spelare att få ansikten på sina figurer. Alternativt kanske lite "spel musik" eller bilder med hur olika ställen ser ut osv.. Allt sånt skulle kunna göras till en rollspels CD.. Okej den kommer tillhöra "Lyx" prylar som bara de riktiga fanatikerna och knäppskallarna skulle köpa MEN av någon anledning tror jag att det finns många sådana i svea..
Alla spel från Eon till Neotech kunde ha användning för en sådan grej och även spelföretagen skulle ha stor nytta av träningen att tillverka en sådan pryl inebär..

Jag är en rollspelare som har spelat rollspel från början av 80 talet så jag är en gammal räv i jämförelse med många.
Och hur mycket det än gör mej tecknofobisk så måste jag säga Rollspel kommer mer och mer bli digitalt allt flera bärbara datorer och läs maskiner kommer och digitala rollspel regler kommer höra framtiden till *suck*

Metal_Ninja

Veteran
Intressant ide !
Tänk tex på vilka härliga kartor som skulle få plats. Hur många gånger har du inte fösökt orka göra en stads karta
över dom områden dina spelare rör sig i, det är så jävla jobbit. Och man skulle kunna ha ritningar över typ ett 20tal olika barer, Kontorskomplex, Militärbaser eller vad fan som helst. Angående musiken kan det bli en väldigt kostsam historia om inte utgivaren producerar och äger rättigheterna till all musik.

And remember that metal is harder then flesh.

smaffy

Hero
whee!
vilken underbar ide! tänk vilka möjligheter... tänk om man kunde peta ner sånnt på en DVD, tänk om man hade en laptop (bärbar dator) som inte va så tung som kunde fungera som spelledarskärm eller nått! passar ju helt perfa till neotech!!... rent av lite stämninghöjande juh! och kostnaderna för musiken kan man nästan elliminera om man snor lite gratismusik, tillexempel "the shizit", "the azoic", "the deftones" (kanske den inte är gratis?)...
mp3 från mp3.com är väll gratis? annars får väll spelföretagen sno lite och sälja sina skivor till langare som kan sälja vidare... /images/icons/smile.gif personligen tycker jag att all skriven information ska vara gratis och fri (digital är skriven, alla dataspel är skrivna i opkåder (ettor och nollor översatt till hexadecimaler typ) som är en slags skrift... kryptologi är det bara mesigt att det är olagligt att skicka via gränserna... öhh... varför skriver jag dethär?

...bara lite svårt med dåtidsrollspel. kan ju bli aningen stämningsförstörande. *gömmer datorn bakom en riddarsköld*

Smaffy är jag. blä.

G

Guest

Guest
Kan man inte ersätta datorerna mot typ bärbara skärmar med mindre tangentbord som endast är gjora för just rollspel och att läsa böcker på?
A4-storlek på skärmen och ett utfällbart tangentbord som man kan skriva och ändra på skärmen med.
Man kan överföra information med kablar och den kan kosta någon tusenlapp (prestandan behöver ju inte vara så hög, den är ju endast till för textfiler och mindre bilder!!!).

Inte för att jag vet hur detta ting skulle kunna skapas men det finns säkert andra som både har material och kunskap nog att göra det.

Mäster Azazel

Metal_Ninja

Veteran
Stop här nu! Ska vi vara lite realistiska kanske, en skiva skulle faktiskt vara en kanon sak. Special designade rollspels "datorer" käns lite orealistiskt och en sådan här ide bör inte klassas som orealistisk tanke och kastas bort.

smaffy

Hero
WHEE??!
är du inte riktigt klok? vet du inte vad det skulle kosta att utveckla sånnt? flera fuckin miljoner!
fast, att köra det på en PALM eller nått... fast en gammal avdankad bärbar dator a' la 15 cm tjock (blekfet!!) kan man nog få ganska billigt...

Smaffy är jag. blä.

Adrian

Veteran
nepp rollspel är inte en tillräkligt stor hobby för att det skall löna sig med specialdesignade datorer..... men en CD med rollspels grejer skull rocka fett.........

Snow

Swashbuckler
Låter som en palm men med större skärm. Bara vänta, det kommer. Såg en "surflåda" för ett tag sedan, bara en platt skärm med webbläsare. Och vad kunde vara bättre för att lagra scenario i än html. De som kom på hypertexten måste tänkt på oss. :)

Snow
Dead, but still walking around

G

Guest

Guest
Om en sådan cd skulle komma ut skulle jag definitivt köpa den. Men varför gör du inte egna sådana grejer? jag menar ta en bärbar dator anteckna äventyr, slp och lägg in lite stämnings höjande musik.
Och varför skulle den vara en lyx artikel?

Mvh Ezzy

Metal_Ninja

Veteran
Ja vi kan nog alla hålla med om att det var en kanon ide även om den skulle behöva utvecklas lite. Frågan är om inte det här är något som Codex skulle kunna styra upp. Jag menar dom har kontakter och skulle säkert kunna finasiera att trycka X antal skivor. Att be NeoGames är nog ingen ide då får vi väl vänta 2år hehe :). Ett annat sätt skulle vara att man bestämer i vilka format man vill ha information, kartor, musik och att folk skickar det till någon som sammanställer allt material som folk skickat in. Och sedan lägger upp det på en hemsida där man skulle kunna tanka ner det hela. Denna info skulle vara helt fri utan copyright skydd. Att ha allt på en hemsida skulle självfallet begränsa storleken på materialet.
Jobba på tanken!

Confusion

Veteran
<I>Kan man inte ersätta datorerna mot typ bärbara skärmar med mindre tangentbord som endast är gjora för just rollspel och att läsa böcker på?
A4-storlek på skärmen och ett utfällbart tangentbord som man kan skriva och ändra på skärmen med.</I>

Johodå, inte nu då tekniken är lite för dyr men snart då de "utskrivbara" datorerna kommer som är som ett lite tjockare papper och kommer att kosta bra mkt _under_ tusenlappen...

/Henning

smaffy

Hero
näe, finns ju folk som gjort egna program för att ta fram rollspersoner och slp's redan juh...

fast att ha alltihop bakom en liten spelledardatorskärm verkar bara såååå tufft...

Smaffy är jag. blä.

hatten

Swashbuckler
Idag kan man få E-mail genom mobila telefoner..
Det finns miniräcknare som man kan spela Datorspel på

Framtida hjälpmedel till bordsrollspel kommer mer ohc mer bli digitala..
Redan nu finns på nätet och hos vissa rollspels företag digitala hjälpmeder att köpa/hämta hem gratis.
Varför jag säger deta är för att uppmuntra vissa firmor att våga bli digitala eller i alla fall delvis digitala..

Mutant

Warrior
håller med

Ja särskild EON fy fan....
Man somnar ju nästan innan man ska välja ras, för att inte tala om färdigheterna

...och hör sen!

balls of steel

Veteran
jag tycker skivan verkar asfet, men om man hade en sida där vemsomhelst kunde ladda up sina hemmknåpade kampnajer och kartor etc etc och vem som helst kunde ladda ner det gratis, skulle ju bli hur många olika bar kartor somhelst juh

balls of steel