Nekromanti En dröm om ett brädspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,359
Location
Rissne
Inatt drömde jag ett brädspel, men jag är osäker på om det skulle bli så kul i verkligheten.

Först var det ett ganska tråkigt slumpbaserat spel, man drog kort som
symboliserade delar av en dungeon och ställde dessa kort mot de man hade
på handen, som symboliserade olika saker man kunde göra eller få plus
på. Men mot slutet hade själva dungeondelen muterat till ett slags korsning mellan Tsuro, Labyrint, och Dirty dungeon...

Det var plattor som sattes ihop på olika sätt. Varje platta
representerade ett rykte spelaren hade hört innan den begav sig ner. Typ
"det finns ett rum med en skattkista, tre ljusstakar och tre gångar ut.
Den högra har en låst dörr". Och så kostade de olika mycket poäng att köpa för spelarna på förhand,
och ju dyrare desto trovärdigare, och de kunde trumfa varandra...


Spelarna hade fortfarande kort; varje kort hade typ egna specialregler eller så. Det kunde vara nycklar, svärd, magier, rustningar etc. Jag är inte främmande för ett Munchkinliknande sätt att bygga upp sin rollperson, fast med mindre humor och absurda kombinationer.

Finns det här spelet redan? Eller verkar det överhuvudtaget intressant?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker om idén med rykten.
Ett rykte är något obekräftat, som nödvändigtvis inte behöver vara sant.

Person A: "Jag har hört att det är en drake som vaktar skatten".
Person B: "Nä, jag har hört att det är en stor jätte".

Är det en drake eller jätte som vaktar skatten?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,359
Location
Rissne
Anthraxus said:
Jag tycker om idén med rykten.
Ett rykte är något obekräftat, som nödvändigtvis inte behöver vara sant.

Person A: "Jag har hört att det är en drake som vaktar skatten".
Person B: "Nä, jag har hört att det är en stor jätte".

Är det en drake eller jätte som vaktar skatten?
Mja, precis. Det är ju som sagt "Dirty dungeon", typ som beskrivet av det här mongot som kom på det hela.

Fast jag vill göra det till en brädspelsmekanik, där man bygger med tiles. En tile som en spelare har på handen är ett rykten, en tile som lagts är "verklighet". Varje spelare försöker skapa återvändsgränser åt andra samtidigt som man bygger sin egen väg in mot skatter och kanske den mytiska draken eller whatever längst in. Lite som brädspelet Tsuro, alltså. Fast kombinerat lite med dungeoncrawl. Och spelledarlöst.
 
Top