Hade jag varit SL och hade slagit fram att en dvärg träffar en rese i huvudet hade jag antagligen sagt:
"Precis när ditt hugg faller in så försöker resen flytta sig undan, men då han ska till att flytta sig böjer han sig klumpigt ned, och du spräcker skallen på honom över pannloben" eller något sådant.
eller...
"Han försöker samtidigt göra ett utfall mot dig genom att ta ett grepp kring dig, men då han sänker sig hugger du huvudet av honom"...
Om man inte kan utföra en handling samtidigt som en annan (beroende på vilka regler man har) så att han inte kan svara med att försöka lyta upp dvärgen har inte med saken att göra, eftersom SL skall göra en strid händelsefull och rolig så är det bara att hitta på och säga vad tusan som helst som gör det hela mer realistiskt. Eller så är man helt enkelt vrång och slår om, eller så göra man en induviduell träfftabell för korta varelser VS stora varelser...
Men så hade jag skött det hela, bara kört på och lagt fram det realistiskt och händelsefullt.
Man kan inte hänga upp sig på småsaker, för då blir det som i många rollspel att man (om man verkligen går enligt vad reglerna säger och inte säger och inte tänker själv) ...att man kan stoppa in en pistol i käften och missa, just för att inga regler för eldvapen tryckta mot, eller i, huvudet finns med. Tänk logiskt men spelmässigt så hittar du någon lösning du gillar.
Finn en lösning själv, skriv upp flera tänkbara metoder, snacka med spelarna, eller också så bestämmer du vilken som är bäst själv. Men om du bestämmer dig för min lösning så säg inget till dem om hur du sköter en sådan sak, för så tappar det hela sin charm och det blir just en bortförklaring istället för en intressant slumpvis händelse - (vilket är vad man vill att spelarna skall tycka och tro, dom skall ju ha så kul som möjligt).