Nekromanti En dvärg mot en rese - Kroppsdelar

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Säg att ni spelar EDD. En dvärg får in en huvudträff på en rese i slagsmål. Hur motiverar ni det? hyur i hela hälsingland når han resens huvud?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Säg att ni spelar EDD. En dvärg får in en huvudträff på en rese i slagsmål. Hur motiverar ni det?
Jag har svårt att motivera att man träffar en slumpmässigt vald kroppsdel i närstrid över huvud taget. Det är ju inte direkt så att man svingar blint och bara råkar träffa någonstans. Om motivering av ett ologiskt system behövs skulle jag säga något i stil med att resen böjer sig framåt när den klipper till med sitt vapen, så att dvärgen precis når att träffa den i huvudet genom att verkligen sträcka på sig.

När det gäller att förklara ologiskheter är det ungefär som att förklara varför den rosa rymdvarelsen som just materialiserades i mitt kök, sjungandes Elvis greatest hits, har på sig badtofflor. Även om du kan förklara badtofflorna behöver du fortfarande förklara den rosa, sjungande rymdvarelsen.

/tobias

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Ett slag är väl inte en sving, utan en rad rörelser från båda parter som till slut leder till att någon får in en träff på ett ställe där det uppstått en lucka.

Om en rese är i slagsmål med en dvärg, kan man väl tänka sig att resen exempelvis böjt sig ner för att smocka till dvärgen, men samtidigt blottat sin överdimensionerade haka?

Hälsar

Christian

Zire

Swashbuckler
Antingen böjde sig resen ner, eller så tog dvärgen hjälp av något för att nå upp. Striden är förmodligen ganska långt ifrån "duell" ändå, så det är ju inte helt jättekonstigt.

solvebring

Superhero
Hade jag varit SL och hade slagit fram att en dvärg träffar en rese i huvudet hade jag antagligen sagt:

"Precis när ditt hugg faller in så försöker resen flytta sig undan, men då han ska till att flytta sig böjer han sig klumpigt ned, och du spräcker skallen på honom över pannloben" eller något sådant. :gremsmile:
eller...
"Han försöker samtidigt göra ett utfall mot dig genom att ta ett grepp kring dig, men då han sänker sig hugger du huvudet av honom"...

Om man inte kan utföra en handling samtidigt som en annan (beroende på vilka regler man har) så att han inte kan svara med att försöka lyta upp dvärgen har inte med saken att göra, eftersom SL skall göra en strid händelsefull och rolig så är det bara att hitta på och säga vad tusan som helst som gör det hela mer realistiskt. Eller så är man helt enkelt vrång och slår om, eller så göra man en induviduell träfftabell för korta varelser VS stora varelser... :gremgrin:

Men så hade jag skött det hela, bara kört på och lagt fram det realistiskt och händelsefullt.
Man kan inte hänga upp sig på småsaker, för då blir det som i många rollspel att man (om man verkligen går enligt vad reglerna säger och inte säger och inte tänker själv) ...att man kan stoppa in en pistol i käften och missa, just för att inga regler för eldvapen tryckta mot, eller i, huvudet finns med. Tänk logiskt men spelmässigt så hittar du någon lösning du gillar.
Finn en lösning själv, skriv upp flera tänkbara metoder, snacka med spelarna, eller också så bestämmer du vilken som är bäst själv. Men om du bestämmer dig för min lösning så säg inget till dem om hur du sköter en sådan sak, för så tappar det hela sin charm och det blir just en bortförklaring istället för en intressant slumpvis händelse - (vilket är vad man vill att spelarna skall tycka och tro, dom skall ju ha så kul som möjligt).

Krille

Super Moderator
Tack för att du visar att kroppsdelar är knas!

Ett system som EDD är tjugo år gammalt. Det märks i konstruktioner som just kroppsdelar.

Lustigt nog så är kroppsdelssystem av just den sorten ändå med i tjugo år yngre regelsystem, av skäl som bäst kan beskrivas som "det ska vara så".

För tjugo år sedan hade jag förmodligen sagt "dvärgen träffar resen i huvudet, skallen spricker och hjärnan rinner ut". Det hade inte varit ett problem - jag var ändå koboldig nog för att skita i det.

För femton år sedan hade jag försökt släta ut det med "resen dyker ner mot dvärgen för att bita honom eller nåt och då passar dvärgen till att sopa till honom i huvudet". Då hade jag försökte släta över det med narrativ istället.

För tio år sedan hade jag skrivit ett regelsystem som hade tagit hänsyn till anfall uppifrån och anfall nerifrån, och dvärgen hade på grund av mindre storlek automagiskt använt anfall nerifrån, så en träff i huvudet hade inte varit möjlig.

Idag funderar jag mer på frågan "vad vinner jag på ett kroppsdelssystem som är värt det extra momentet att hantera dem plus alla möjliga knasigheter som kan uppstå?" och brukar titt som tätt komma fram till "en massa mer detaljbjäfs som ändå bara blir fel".

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och hur läser du dessa "problem"?

Jag håller med dig. Men jag undrar då hur du ställer dig till "Jag siktar mot huvudet"-scenariot eller "Din vapenhand är skadad så du kan inte skjuta"

Big Marco

Läskig
Tänk utanför lådan.

Men jag undrar då hur du ställer dig till "Jag siktar mot huvudet"-scenariot eller "Din vapenhand är skadad så du kan inte skjuta"

Jag tror att du missar Krilles poäng helt.

Du har inte fel, men det är en annan skola än den Krille och undertecknad förespråkar.

Sikta mot huvudet. Sure. Gör så, men det ger ingen skillnad. Vapenhanden är skadad? Ja, då är den väl skadad?

Krille

Super Moderator
Jag ser faktiskt inte problemet

Men jag undrar då hur du ställer dig till "Jag siktar mot huvudet"-scenariot
Beskrivningsmässigt, eller möjligen beskrivningsmässigt plus en satsningsmekanism.

Det vill säga, säger spelaren att han siktar mot huvudet och får in en goseträff med mycket skada, "Boom! Headshot!". Får han in en lätt skada kan det bli "Gabang! Han duckar när du skjuter och blod skvätter från axeln!"

Med någon form av satsningssystem så blir chansen för träff lägre, men om man träffar så är chansen för hög skada, och därmed avsedd effekt, större.

eller "Din vapenhand är skadad så du kan inte skjuta"
Har man inget kroppsdelssystem så kommer inte situationen att uppstå, i alla fall inte gelémässigt.

I den mån sådana situationer ska uppstå gelémässigt så får det bli från skadors sekundära effekter. Exempelvis har jag ett omtöckningsvärde i T10-systemet som gör att folk faktiskt mår dåligt av att bli skadade. Det är inte så stor skillnad på 15 Omtöckning (vilket är -15 på ett T10-slag) och "din vapenhand är så skadad etc". Det senare säger dock till spelaren att vill han försöka så får han, men han har för ont för att ha en vettig träffchans.

Så jag ser inte problemet. Det enda tillfället då problemet inträffar är då spelare och spelledare är för insnöade på EDD-paradigmet, så att regler ska ha träffområden. Accepterar man att regler inte alltid är som EDD så finns inget problem.

Zire

Swashbuckler
Re: Och hur läser du dessa "problem"?

"Jag siktar mot huvudet" borde väl vara att systemet tillåter spelaren minska chansen för att lyckas med attacken, men träffar man så blir skadan värre.

"Din vapenhand är skadad så du kan inte skjuta" borde vara att systemet kan låta anfallsdugligheten minska som följd av lyckade attacker riktade mot en.

Det är nog isåfall rustningar som kanske kan vara lurigare, men man kan ju alltid göra en mer avancerad beräkning just när man tar på rustningen för att bestämma hur "chansen att träffa rustningen och gå igenom", "chansen att träffa rustningen men slås bort" och "chansen att träffa där rustningen inte täcker" är fördelade.

Rising

Vila i frid
Hur motiverar ni det?
Resen slår huvudet i grotttaket. Det finns inget som säger att skadan måste orsakas direkt av dvärgens näve.

Eller så tolkar jag "huvudet" mer abstrakt. Det viktiga är ju vad som händer när KP:n i en kroppsdel når noll. Resen kan lika gärna bli yr i största allmänhet, även om han blir träffad i benen.

Eller så använder jag de specialträfftabeller jag hittade på i gymnasiet, som tog tillvara på de kämpandes höjd; och därmed gjorde det omöjligt för en dvärg att träffa en reses huvud.

Arfert

Facit
när det gäller sånt använde jag en alternativ tabell ja.. fast nu har jag inte spelat EDD sen tidigt 90-tal, så jag vet inte om jag har den kvar.

Organ

Out of time, out of mind
Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden så jag vet inte om mitt svar är likadant som andras men du frågade ju faktiskt hur just JAG gör, så here goes:

Jag skulle nog låta det inträffa som tabellen säger. I en strid så rör ju faktiskt folk på sig så det finns inget som säger att resen inte böjer på sig samtidigt som dvärgen svingar. Om dvärgen dessutom har ett hyfsat långt vapen så kan ju denne utan större problem nå uppåt 2.5 meter (dvärg med händerna över huvudet = 1.5 meter + hyfsat långt vapen = 1 meter) ovanför backen. Om nu vän av ordning tycker att det inte alls går för sig så kan man, om man vill vara lite snäll mot dvärgspelaren och inte vill denne att känna sig straffad för sitt rasval, så kan man alltid låta träffen sitta i någon annan kroppdel men med ett resultat likande en huvudträff. Det finns t.ex. spel som i sin träfftabell låter bålen innefatta ett extra litet träffområde kallat "vitals", vilket innefattar t.ex. sådant som hjärta och ryggrad. Om man vill kan man säga att dvärgen som enligt reglerna skulle kapat huvudet på resen istället genomborrar dennes hjärta.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Enkelt

Resen klappar till för allt han är värd mot dvärgen som kliver åt sidan och resen klubbar marken istället. I sin mäktiga dunk böjer sig resen framåt, varvid dvärgen klappar till honom i huvudet.

Fundera lite på det.

Dvärg = 1,5 m?
Dvärg med uppsträckt arm = 1,8 m?
Dvärg med uppsträckt arm med köttig yxa = 2,8 m?
Rese = 3 m?
Framåtböjd rese = 2 m?

Det verkar vara en baggis att knocka resen i huvudet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Tack för att du visar att kroppsdelar är knas!

Medhåll.

Johan K

Gammal & dryg
Hur motiverar ni det?
Det är lite svårt att motivera ja, det får jag ju säga. Det känns ganska ologiskt att en dvärg kan klubba till en rese i huvudet bara sådär helt appropå. Känns som det logiska området att träffa en rese för en dvärg är ben & mage-området isåfall.
Dock så kan jag mycket väl motivera att saker & ting kan ändras i stridens hetta. Att resen kanske tappat sitt vapen eller av någon annan anledning kommit in i zonen där dvärgen kan träffa honom i pallet. Det kan kan jag köpa.

/ Johan K, som gillar iden med at ha kroppsdelar

Organ

Out of time, out of mind
Jag har svårt att motivera att man träffar en slumpmässigt vald kroppsdel i närstrid över huvud taget. Det är ju inte direkt så att man svingar blint och bara råkar träffa någonstans.
Jag ser det inte som att man slumpvis träffar en viss kroppsdel utan snarare som att moståndaren råkar blotta sagda del och du passar på att hugga efter den när du har chansen. Ett sådant system förklarar bara VAD som sker och inte HUR det sker. Jag har för mig att det finns nått spel där man hela tiden fritt (med minusmodifikation) får välja vilken del man slår efter men att man samtidigt slår på en kroppsdelslista vilkens resultat visar vilken kroppsdel motsåndaren slumpvis blottar den rundan och som man tillfälligt får attackera utan minus. Det är nästan samma sak som den tradiotinella träfftabellen fast från andra hållet.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lämnande av blottor

Jag har för mig att det finns nått spel där man hela tiden fritt (med minusmodifikation) får välja vilken del man slår efter men att man samtidigt slår på en kroppsdelslista vilkens resultat visar vilken kroppsdel motsåndaren slumpvis blottar den rundan och som man tillfälligt får attackera utan minus.
Ja, det finns det. Kroppsdelssystemet i En Garde fungerar på det sättet. (I alla fall i originalversionen -- jag vågar inte uttala mig om den nya eftersom jag bara bläddrat igenom den.)

Det är ett vettigare system än ett där man slår slumpmässigt vilken kroppsdel man träffar, men det tillför fortfarande detaljer och extra tärningsslag som jag inte tycker känns motiverade med tanke på hur mycket långsammare striderna blir.

/tobias