Nekromanti En (egentligen två) upptäckt(er) [rätt oviktig]

Rickard

Urverk speldesign
Jo, upptäckte att om man ändrar ett inlägg och kör platt version som är flera sidor lång så hoppar man direkt till första sidan av tråden istället för sista (eller att den visar alla inlägg i platta versionen)..

Tänkte bara nämna det.. Rätt onödig sak att kommentera, men, men..

~[color:448800]Han</font color=448800> som inte säger den andra upptäckten

Gardener

Champion
Tack för påpekandet, speciellt saker som är konstiga vid platt visning är saker som vi inte upptäcker själva så enkelt då de flesta administratörer kör med trådad visning. Men det är aldrig roligt när man får göra extra, onödiga steg (och i detta fall missvisande, man kommer ju inte till sitt eget inlägg som det står).

Jag tror dock denna sak är fixad i den nya versionen av forumsystemet som kommer snart. Därför hoppas jag att det går bra att vänta tills vi installerar den versionen.

Å jag vet att jag sagt snart väldigt länge nu, men det hinner komma så mycket emellan, nya versioner, datorkrascher osv. Just nu funderar jag på att vänta tills v6.1 kommer då den inte är alltför långt borta och det är en stor uppgradering. Å andra sidan är inte 6.2 alltför långt borta heller och det är också en stor uppgradering, så jag skulle kunna uppgradera till den som är aktuell nu och sen vänta till 6.2 kommer... Har inte bestämt mig ännu.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ta dig den tid som du behöver. Så länge sidan bara funkar så länge så är det nog ingen som bryr sig. Vilka förändringar kan vi se fram emot när du väl uppgraderat till nästa version?

Gardener

Champion
Nyheter i nästa version

Vi kör nu en ganska gammal version av systemet (v5.4.4 perl) som inte supportas längre och måste göra en total uppgradering (till v6.0.3 php). Det är ett helt nytt system omskrivet i ett annat programmeringsspråk och har därför en hel del förändringar rent tekniskt. För besökare märks inte förändringarna riktigt lika mycket, men det finns ändå en del som bör göra besöket trevligare.

Här nedan listar jag stora nyheterna från 5.4.4 perl till 6.0.3 php. Det går att få en mer utförlig lista men den är på engelska och ganska teknisk och detaljerad så det är nog ingen stor mening. Vill någon ha den så kan jag skicka över den.

• Lättare installation, inga filer behöver ändras.
  • Admin-delen är förenklad och förbättrad.
  • Massvis med nya funktioner och förbättringar
  • Sidhuvuden och sidfötter för varje forum kan enkelt ändras från adminsidan.
  • All html överflyttat till mallar och följer standarden xhtml 1.0 transitional
  • Betyg för användare och trådar
  • Alla databasanrop optimerade och uppsnabbade
  • Inläggsikoner valbara genom radio-knappar och därför även synliga (gäller ej vårat forum)
  • Snabb-knappar för Smilies och Märkning (vi använde ett hack för detta tidigare)
  • En hel del säkerhetsfixar
  • Moderator-bilden syns bara vid användarnamnet på de forum moderatorn är ansvarig för
  • Moderatorer syns på forumlistan
  • Bättre information på omröstningsresultat (totalt antal röster, procenttal och grafer)
  • Utökad FAQ
  • Integritets-policy-länk, samt att forumets regler visas (och måste godkännas) vid registrering.
  • Forum kan ställas in så att vanliga besökare bara kan svara på befintliga trådar och inte starta nya.

Till detta tillkommer en hel del modifieringar som jag även kommer att installera, varav jag har gjort ett gäng, medan resten är gjorda av andra.
Några av dessa är: Flera signaturer att välja mellan, flera förbättringar av PM-systemet (snabbknappar för märkningar, sökningsmöjligheter, PM-listan uppdelad på flera sidor för snabbare laddning m.m.), utökat sökningsfunktion, många nya märkningstaggar osv.
Vi har inte ens beslutat vilka vi ska använda ännu, men antagligen de flesta jag nämnde och några till som förenklar eller förbättrar systemet.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Nyheter i nästa version

Jag förmodar att strulet som har varit med forumet sedan i går kväll betyder att uppgraderingen inte gick smärtfritt?

Jag noterar dessutom att URL:erna fortfarande slutar på *.pl, vilket tyder på att det fortfarande är PERL-versionen vi kör på...

/Mikael

Gardener

Champion

Jag har inte pillat något med det ännu. Dessutom installerar jag en helt fräsch kopia och ser till att den fungerar innan jag bara pekar om domänen så det bör inte bli några problem alls.

Problemet berodde på något helt annat, nämligen akut hårddiskbrist.

Kimon

Swordsman

Betyg för användare och trådar

Hur kommer detta att fungera. Kommer man att kunna poängsätta individuella inlägg med "karma-points" a'la Slashdot?

Kommer detta att påverka titulerandet, eller är det fortfarande styrt efter antal inlägg?

Gardener

Champion

Varje användare kan ge ett betyg på mellan 1 och 5 på varje tråd, ett medel visas sedan på tråden. Detsamma gäller för användare.

Rising

Vila i frid
IG för rising

"Varje användare kan ge ett betyg på mellan 1 och 5 på varje tråd, ett medel visas sedan på tråden. Detsamma gäller för användare."

Uh-oh... Får betyget några andra konsekvenser än att användare och trådar ser "bra" ut för allmänheten?

/Rising
som är nyfiken på hur mycket hans aktier kommer falla varje gång han skriver "tabellkramare", "tärningshånglare", "dungeonkraschare" osv...

Sodivra

Champion
Big Brother?

Betygssätta användare? Behöver vi verkligen det? Och om vi ska ha betyg för trådar så kan vi väl åtminstone döpa om det till "intressefaktor" eller nåt.. (Känns förmodligen lite hårt att få ett dåligt betyg på sin tråd.) Var ska betyget ligga någonstans? I trådens huvudinlägg? Eller i trådlistan? (Dvs, det specifika forumet)

Storuggla

Champion
Little Sister?

Jag tror att det kan få nya användare att göra mindre inlägg. Om de skriver ett inlägg och får underkännt på det så kanske de drar sig från att skriva mer, mumlandes något om besserwissrar och rabarbertårtor. Och det tycker jag inte är allt för smaskens, det ska ju vara nya användare och en aktiv debatt (eller aktivt struntprat) på forumet ju!

Storuggla, upp till kramp

Rising

Vila i frid
and Fatty Daddy!

"Jag tror att det kan få nya användare att göra mindre inlägg"

[Sture Allén mode:On]

Nja, färre inlägg, möjligtvis...

[Sture Allén mode:Off]

:^)

"Och det tycker jag inte är allt för smaskens, det ska ju vara nya användare och en aktiv debatt (eller aktivt struntprat) på forumet ju!"
Håller med.

Jag tycker iofs att betygsättning på trådar låter ganska intressant, särskilt när det gäller trådar som man tycker har varit intressanta men där man inte kommit på något att tillägga. Då vore det bra att bara kunna utdela ett högt betyg och ändå känna att man gett någon form av positiv respons, samt hoppas att andra läser inlägget.

Betyg på användare känns lite fult, dock. Jag tycker titelsystemet är tillräckligt fördömmande som det är.

/Rising

Storuggla

Champion
With Uncle Bob

Nja, färre inlägg, möjligtvis...

Nej, mindre inlägg. I stil med "Jo", "Nej" och "Flöpp". ^_-

Jag tycker iofs att betygsättning på trådar låter ganska intressant, särskilt när det gäller trådar som man tycker har varit intressanta men där man inte kommit på något att tillägga. Då vore det bra att bara kunna utdela ett högt betyg och ändå känna att man gett någon form av positiv respons, samt hoppas att andra läser inlägget.

Men det kan ju inte vara monkey fun som jänkaren säger för en nybörjare på 12-13 bast att skriva sitt fösta inlägg på forumet och bli toksågad av de stockkonservativa användarna på Riddare+.
Och man ska värna de små!

Betyg på användare känns lite fult, dock. Jag tycker titelsystemet är tillräckligt fördömmande som det är.

Jo, det vore ju kul om det ibland ändrades titel på folk, så att Walle ibland hette "Storsnusk" och Kvante "Laxtunga" när man tittade på deras profiler... eller kanske inte.

Storuggla, di små undi jordi

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: With Uncle Bob

Nej, mindre inlägg. I stil med "Jo", "Nej" och "Flöpp". ^_-

Om det är mindre inlägg och användare så borde det ju gå att få hit fler användare och inlägg... Smaskens!

Jag gillar inte det där med att användarna kan betygsättas. *rädd för dåligt betyg* Tycker att det känns fel att inte ge någon en femma och om alla har femmor så är det ju ingen mening med det...

Rising

Vila i frid
Uncle Ugly

"Men det kan ju inte vara monkey fun som jänkaren säger för en nybörjare på 12-13 bast att skriva sitt fösta inlägg på forumet och bli toksågad av de stockkonservativa användarna på Riddare+."

När jag var ny på forumet så tänkte jag på "läst ggr" som ett betyg. Jag var skitstolt när mina första inlägg fick högre "läst ggr"-tal än inläggen innan, och det var som ett "mvg" för mig. Jag tror de flesta blir rätt ledsna om de lägger upp ett inlägg som ingen kommenterar och nästan ingen har läst.

Så en sorts betyg har vi redan. Jag tycker ett "riktigt" poängbetyg vore mer rättvist. Jag tror du ogillar idén bara för att du inser att alla trådar som du OT-ar sönder skulle sjunka på betygskalan som Enron-aktier! >;^)

/Fnissing

Storuggla

Champion
Re: Uncle Ugly

Jag tycker ett "riktigt" poängbetyg vore mer rättvist. Jag tror du ogillar idén bara för att du inser att alla trådar som du OT-ar sönder skulle sjunka på betygskalan som Enron-aktier! >;^)

Attans, Rising är mig på spåren! Fort, bränn anteckningarna och uppehåll honom medan jag smiter ut bakvägen! ^_-
Nä, men seriöst (sic!): Du har en poäng om att betygssystemet (hädanefter refererar jag till det som BetSys av någon anledning) har sina poänger. Men jag är orolig för "The Dark Side of BetSys", där det utvecklas en slentrianmobbing av vissa användare och att folk rent av kan ta illa upp om deras idéer, deras egna och underbara idéer får ett snitt på 1.3 eller något. ALlas idéer är lika mycket värda, inget vesslelikt poängsystem ska bedömma någons åsikter. Idéer ska bemötas med ord, inte en gummistämpel med en röd siffra på.
Så nä, BetSys vill jag inte veta av, det är väl liberalen i mig som skriker i indignation över idéen om betygsättning av kommunikation ^_-

Storuggla, är inte ensam om att ot:a sönder trådar

Johan K

Gammal & dryg
Låter ju bra.

Det låter ju spännande med de nya uppgraderingarna !!

Rising

Vila i frid
Re: Uncle Ugly

"folk rent av kan ta illa upp om deras idéer, deras egna och underbara idéer får ett snitt på 1.3 eller något. ALlas idéer är lika mycket värda..."

Okej, det du säger låter ju sympatiskt. Jag tror jag skriver så sura saker bara för att jag ser så elak ut på min nya bild... Nå, vore det inte bra då om man bara kunde ge snälla betyg åt trådarna man besökte, men olika sorters bra betyg?

Säkert fullständigt omöjligt att implementera, men vi befinner oss inte längre i Kansas utan det fina exempellandet, så häng med på en rundtur:

När man har läst ett inlägg så kan man alltså ge olika sorters kvalitetsmärkningar åt inlägget. De är inte olika grader av "braighet", utan står för helt olika sorters trevliga attribut. Vad sägs som kvalitetsmärkningar såsom "roligt!", "nyttigt för SL!", "het potatis!", "tänkvärt!", "hög nivå!", "angår alla!" och "frisk fläkt!"

Dessa skulle representeras av olika festliga ikoner förstås och synas vid varje inlägg så att man visste vad man hade att vänta sig av tråden. Såg man att ett inlägg fått två heta potatisar och en "hög nivå!" (med en ikon som föreställer en uggla med pekpinne och glasögon) så kunde man genast förstå vad det var för en sorts inlägg. Två tredjedelar av röstarna har tyckt att tråden är en het potatis och ungefär en tredjedel tycker det är hög nivå på tråden. -Det är dock förmodligen fler än tre personer som har röstat.

(Rent praktiskt bör man ju se till att det inte blir för plottrigt med ikoner. Fem ikoner per inlägg borde vara max, och då skall det verkligen ha varit enormt många personer som tyckt till om tråden.)

Visst vore det bra?

/Rising
som borde klura på sånt som går att göra istället

walium

Ganska töntig, faktiskt
Cousin Joe

"Men jag är orolig för "The Dark Side of BetSys", där det utvecklas en slentrianmobbing av vissa användare och att folk rent av kan ta illa upp om deras idéer, deras egna och underbara idéer får ett snitt på 1.3 eller något. ALlas idéer är lika mycket värda, inget vesslelikt poängsystem ska bedömma någons åsikter. "

Du tror inte att alla trådar tvärtom rent slentrianmässigt skulle få högsta betyg? Hur fungerar för övrigt betygssystemet? Kan varje användare bara rösta en gång?

"Storuggla, är inte ensam om att ot:a sönder trådar "

Den där jädra Quan'talis borde verkligen lära sig att veta hut han också./images/icons/smile.gif