Nekromanti En eller flera spelledare?

smaffy

Hero
Tjenis penis! /images/icons/smile.gif
jag undrar lite lätt.. I min grupp är alla medlemmar spelledare lite då och då, vissa är det lite oftare, andra lite mer sällan. Ska man ha flera spelledare eller ska man ha en?
När man har en spelledare kan jag tänka mig att han/hon har guldomlig makt och att de flesta spelare inte vet alls mycket om världen och reglerna. Vilket kanske kan vara bra, men vad händer om spelledaren hoppar av? Då kan ju inte spelarna som kanske fortfarande vill spela rollspel inte spela rollspel... Eller?
Turas man om att vara spelledare så blir det ju mer variation på äventyren, och så bli det fler hjärnor som kommer på nya grejer att spela så att man kan spela oftare. Nackdelen är ju att det lätt kan bli extremt regeltolkande (paragrafrytteri, som det råder i min grupp) och kanske lite tråkigt.. Dessutom kan det lätt bli lite knepigt om ett äventyr eller flera bara kommer in mitt i en kampanj?
Vissa spelsälskap har jag märkt inte ens låter spelarna läsa reglerna. Bara för att spelledaren ska ha absolut total makt. Ett av rollspelen som uppmuntrar dethär är Gondica.. Ska man ha det så?
Ska man ha en eller flera spelledare? Vilket är bäst? Ska man låta en person ha total makt?

Smaffy är jag. blä.

Pendragon

Swashbuckler
En fungerar nog bäst, men det kan nog bli lite tråkigt i längden, iaf för SL. Därför håller jag på att "träna upp" en av mina spelare... han som bäst klarar av detdär med "jag vet men inte min RP", något som många har svårt för.
Vad det gäller regeltolkningar har SL alltid rätt och spelarna alltid fel, så enkelt e de.

Pendragon, så de så

ripperdoc

Myrmidon
Det verkar som du menar att det är flera olika spelledare som varvar att spelleda samma spel, men inte att det är flera samtidigt. Ett sådant system gör ju att de flesta känner till världen och reglerna väldigt bra. Personligen tycker jag att alla gärna kan lära sig precis alla regler själv, för att avlasta spelledaren, men jag är lite skeptisk till att alla ska få reda på så mycket om världen. Som SL är det bättre att dela ut informationen "portionsvis" för att främja så bra karaktärsspel som möjligt.
Det har ju inte att göra med makt, för i slutändan, hur mycket makt har en SL? Rollspel är ju inte verklighet, sådeså.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

smaffy

Hero
Jag menar nu.
Fasst.. jag har spelat i tre spelgrupper.
Den första krashade med en gång, den andra var extremt stor (mellan sju till elva personer), det funkade inte... Nu har vi splittat upp gruppen och spelar som två grupper.. ibland, eller relativt ofta spelar vi, de mest entusiastiska, rollspel tillsammans över grupperna..

Vad det det du frågade eller vad ville du veta?

Smaffy är jag. blä.

WHaLe

Hero
I min grupp är vi 7 personer, av dessa är vi 3 spelledare... Vi har delat upp det så att spelledarna har vars ett spel, jag har t.ex. EON, en har N2 och den tredje har Vampire...
I Eon har jag försökt att lära spelarna så många av reglerna som möjligt, detta för att snabba upp det hela. Om man däremot spelar friform eller storytelling så finns det inte så mycket regler att lära spelarna och en sådan spelledare väljer antagligen hellre att inte lära spelarna dem.. Däremot har jag försökt att få spelarna att inte läsa för mycket om världen, eftersom det kan förstöra en del om en dum barbar helt plötsligt kommer ihåg någonting som denne inte borde veta.. =)

WHaLe

Lord of Empire

Warrior
Jag tycker helt klart att flera spelledare är att föredra, dock i olika spel. Jag har nu spellett ensam i något år nu i min grupp och det är inte alltid helt lätt att spelleda och komma ihåg regler i olika rollspel. Man måste läsa igenom regelböckerna ganska många gånger om man har spelat ett annat rollspel en längre tid innan om man sedan ska starta upp en ny kampanj i ett annat rollspel. Kan bli lite tjatigt i längden.
Att ha flera spelledare till ett rollspel tycker jag är svårt. Dels så får man problem med böcker - särskilt om det är föreningen som köper in allt - eftersom alla vill läsa igenom och tolka regler så att man kan få fördel till nästa gång man spelar. Själv brukar jag låta spelarna ha koll på saker som stridssystemet, karaktärsgenereringen och även världen i små drag. De ska veta lite om landet och staden de kommer ifrån, men inte mycket mer än så.
Så det slutgiltiga svaret på frågan: en spelledare på ett rollspel.

Erik

chrull

Stockholm Kartell
Så det slutgiltiga svaret på frågan: en spelledare på ett rollspel.

BAH! säger jag åt det... :o)

I vår spelgrupp har vi tre personer som spelleder... Vi har inte en spelledare per spel... det skulle vara otroligt tråkigt... Vi hade en sån grej för några år sedan då vi bara hade en som spelledde vampire men det sluta med att han såg till att vi hade det tråkigare och tråkigare för att han också skulle få vara med och leka.. :o) (inte riktigt så illa som det låter... men han försökte ett tag)

Ett ypperligt exempel på att det går att växla spelledare mellan samma spel är vårat nt spellande.. där var i två som spelledde ungefär varannan gång... de andra spelarna använde samma rollpersoner varje gång... visserligen resulterade det i flera kidnappningar av min rollperson och ett antal besök på mars... (det var så den andra spelledaren signalerade att: nu är jag trött på att vara sl, nu vill jag spela... ) Men det funkade utmärkt...

Att folk vet för mycket om världen är bara tjafs... Om de inte kan kontrollera vad rollpersonen kontra spelaren vet så är det bara dålig stil och det brukar räcka med tt utbrista: det där VET inte du!! (följs ofta av en massa citat från galenskaparnas film "hajen som visste för mycket")

Vi har mer problem med att spelarna vet alldeles för lite om världen deras rollpersoner lever i...

chrull

Mr.Chrenshaw

Veteran
Två samtidigt, jo!

Jag har varit med om, i jag och min spelgrupps mer oseriösa delar av vårat rollspelande (DOD Chronopia), hade vi ett/flera äventyr där vi hade två spelledare samtidigt. Ioförsig var detta just när en ny medlem i gruppen skulle lära sig vara spelledare. Detta fungerade vädligt bra och är grymt effektivt ifall man kör ett uppdrag där man delar upp gruppen. Som jag sa, var detta under de mer oseriösa tiderna (vi hade vars 20 runsvärd, ungefär. Vi brukade kidnappa en Chronomag och tvinga den skicka oss in i framtiden så att vi kunde få "moderna" vapen. Hehe.) men det var väldigt roligt.
Ööh... jag märker hur detta börjar gå över till något annat.
DUH!

"...och jag lovar, jag har ingen illegal ShadowDoc-klinik i källaren, ärligt!"