"Anser onda varelser själva att de är onda, eller ser de hela alignmentsystemet tvärtom (dvs orcher tycker att de själva är lawful good och att paladins är chaotic evil)?"
"Oh, it's so goood to be bad/So wonderful to be a despicable cad!"
Djävulens hantlangare, ut All dogs go to heaven: 2.
"That is why evil will always win in the end - because good is stupid!"
Dark Helmet, ur Space Balls.
Diet: Herbivore (kills out of meanness)
Ur spelfakta för monsterkaninen i Monthy Python and the Holy Grail, från ett gammmalt aprilnummer av Dragon.
Jag tror inte de betraktar sig som vare sig "goda" eller "onda". Som sagts nedan finns det ju visserligen två kosmiska energier som kallas "godhet" och "ondska" i det typiska D&D-universat, men det betyder ju inte att alla kallar de krafterna för "ont" och "gott" - jag misstänker att för en del neutrala outsiders som Formians är gott och ont två irriterande naturkrafter typ gravitation och magnetism, som möjligtvis är bra att ha om man utnyttjar dem till något.
Däremot antar jag att av naturen onda varelser ("always blubbeblupp evil" i MM) som har någon lust eller förmåga att reflektera tycker att de det gör är bra och rätt, och det fjantiga hjältar sysslar med är dåligt och fel.
Fast notera att säg orcher inte alltid är onda, och rimligtvis kan välja att handla annorlunda. Det gör dem mer störande än devils och demons - de är ju bara som de är, eller? ;-)
Nightowl, chaotic trött just nu.
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!