Nekromanti En flummig framtidstanke angående mundana

Dark Lotus

Warrior
Satt och fundera lite om "verklighetens omgivningar" med en blandning av fantasy och tänkte till hur det skulle se ut me magiker i moderna omständigheter?
Tänk er tex i consaber ,modern stad typiskt 2000-talet's moderna höghus i betong och sådanna mäktiga byggnader.
Tex Magiker som står och diskuterar med en annan byggnadskonstrukttör , om moderna uppbyggnads kontrutioner till andra diverse småsaker.
Funderar på pröva köra i framtiden ,fast saken blir väll då att man undrar hur det skulle se ut me demonerna, ifall dom är den typiska stereotypen i kostymer som försöker sälja gentjänster och få alla att signera på ett papper som gör att dom får deras själar sen i gentjänst? x)
Bara som ett flummigt kort kampanjsroll.

Regmolar

Swashbuckler
Tänk på den extrema sjukvården man kommer att ha, med magiker/artefakter som helar alla skador på några sekunder...

Förutsatt att demoniska aggregat inte ses som en för stor arbetsplatsrisk, förstås.

Artefaktindustrin lär i vilket fall vara enorm, och har det funnits så länge som artefakterna har så skiter man nog fullständigt i de flesta riskerna med det.

Funderar på pröva köra i framtiden ,fast saken blir väll då att man undrar hur det skulle se ut me demonerna, ifall dom är den typiska stereotypen i kostymer som försöker sälja gentjänster och få alla att signera på ett papper som gör att dom får deras själar sen i gentjänst? x)
Demonförekomsten hålls nog ganska kort utanför artefaktlabben, och demonerna är nog mer benägna att äta själarna rakt av än att handla med dem...

I mitt Mundana är demoner rovdjur från ett stort Bortom där vanliga själar är mat, och då agerar de där efter om man är dum nog att släppa dem fria i Mundana, men följande lagar, restriktioner och försiktighetsåtgärder och följande misslyckanden med att följa sagda lagar osv.

De är liksom inte mänskliga nog för att ha någon större chans att bli en accepterad del av samhället, och i vilket fall inte mäktiga nog för att kunna säga "titta, det står på mitt papper att hans själ är min, så det är den!" inför en polisstyrka ledd av två erfarna semotropiker.

Kul idé: ett viktigt samhällsproblem är mängden demoner som flytt från laboratorium eller frigjorts från artefatker som gått sönder, och sedan gömmer sig i samhället antingen som rovdjur i slummen eller (för de mer intelligentare) "symbioter" eller besättare. Det kan man nog bygga en kampanj på även i "gamla" Mundana, om man bara gör magiker och artefakter vanligare.

Fienden

Hero
@Regmolar:
För mig är demoner för det mesta som de rovdjuren du pratar om,
men det är klart att det finns intelligentare också.
Dessa skulle kunna kontrollera organiserad brottslighet eller liknande.

En annan tanke: Vad händer med teotropin och de olika gudarna?
Fungerar som vanligt?
Hur stor skulle gudarnas inverkan på världen vara?

Regmolar

Swashbuckler
För mig är demoner för det mesta som de rovdjuren du pratar om,
men det är klart att det finns intelligentare också.
Dessa skulle kunna kontrollera organiserad brottslighet eller liknande.
Jag vill ha Demoner... då skulle jag kunna spekulera i många roliga användningsområden för demoner :gremwink:

Men Xinu-avatarer som gangsterbossar istället för [censurerat av spoilerskäl] är en mycket frestande idé ^^

För att inte tala om lamiorna...

En annan tanke: Vad händer med teotropin och de olika gudarna?
Fungerar som vanligt?
Hur stor skulle gudarnas inverkan på världen vara?
Jag är böjd att säga "ungefär som tidigare", men sker en demografisk expansion liknande den i vår värld borde gudarna kraft kunna mångdubblas, speciellt om de positiva effekterna av qadosh utforskas vetenskapligt. Samtidigt växer nog de mörkare och de mer obskyra gudarnas anhängare exponentiellt iom urbaniseringen och förenklade kommunikationer, och vetenskapliga bevis som kopplar gudar och ceremonier till den gängse magiteorin kombinerat med ökad kunskap om andra religioner och kulturellt utbyte kan bidra till spridningen av olika versioner av thalaskisk ateism - synen på gudarna som ett slags semidemoniska själsparasiter och nya upplysningsfilosofier som sätter människan i centrum.

Religioner ger ju tyvärr ingen som helst hjälp i metafysiska frågor, så man kan bara gissa om vad gudarna tänker på...

Och vi ska inte ens tala om konsekvenserna ifall apoteos blir vetenskapligt bevisat... :gremwink:

G

Guest

Guest
Re: En flummig framtidstanke angående mundana [Änd

Så som jag har uppfattat det, så är det magisk forskning som definierar nya typer av magi och delar på de gamla, termotropi och pyrotropi har ju tillexempel varit samma aspekt.

Om man (märk väl om) baserar aspekten på modern forskning så borde vissa delar vara krafter och vissa borde vara element av olika typer.

Jag skulle gissa att man då slagit ihop ataxatropi och nomotropi till entropi, kronotropi borde vara ungefärligt oförändrad,

Elementarkrafterna borde vara delade i ämnes aspekter och olika status av materia, som ferrotropi och solidotropi, termotropi borde vara den enda temperatur aspekten men endock vara så som det alltid varit...

Så som jag skulle tolka teotropi, daimotropi och psykotropi så skulle de tyda åt att vara olika typer av datatropi som oneirotropi, ikonotropi och den där andra som har med bokstäver att göra (har ej böckerna hemma för tillfället).

Hoppas jag hållit mig sammanhängande, från början var det en enda mening som jag brukar skriva...

Kan gå in djupare på hur jag skulle gissa att sambanden mellan de olika aspekterna om någon överhuvudtaget är intresserad

{Tillägg}
Teotropi och daimotropi måste inte finnas med, de kan ha utgett sig för att vara vanliga människor, försvunnit eller helt enkelt tagit del av psykotropin iomed forskandet.

/Zorbeltuss

Regmolar

Swashbuckler

Jag ställer mig extremt tveksam till hela konceptet att slå ihop aspekter om det inte är för att man vill förenkla magisystemet. Tittar man på transformeringstabeller, alstringskrav, dissipationseffekter, mm. mm. så talar allt emot att det kan gå i en annan riktning än fler aspekter (ska även besserwissra mig om att "delandet" av aspekter inte kommer från officiellt material). Framför allt blir det tråkigare med färre aspekter :gremwink:

Dessutom går det _inte_ att förutsätta att Mundanas icke-Newtonska fysik (eller ens den Newtonska) är uppbyggd på samma sätt som i vår värld - just magin om något talar ju starkt mot det. Framför allt måste man nästan efter en liten titt på aspekterna konstatera att kyla knappast kan vara frånvaron av värme och mörker knappast kan vara frånvaron av ljus i Mundana, om inte fysiken fungerar på något sätt som jag inte kan föreställa mig...

Hoppas jag inte låter för negativ här :gremwink:

Jag är dock helt med på elektrotropi, magnetotropi, gravitropi, radotropi, solidotropi, gasotropi, nukleotropi och alla möjliga roliga aspekter som uppstår när det moderna samhället utvidgar fysiken och hittar nya, roliga kraftkällor.

Oneirotropi tillhör f.ö. livskrafterna. Officiellt. (se Drakar). Semo- och ikonotropin tror jag samsas under "symbolkrafter" eller något dylikt. Undrar om information lagrad i hålkort eller datorer genererar en egen symbolkraft?

Det måste förresten vara skönt att vara arkeolog i en värld där din kompis kan kasta en besvärjelse som tillåter honom att automagiskt förstå ett bit text han har framför sig, oavsett vilket språk den är skriven på. Släng dig i väggen, Rosettastenen...

Ymir

Liten kantbaron

Det måste förresten vara skönt att vara arkeolog i en värld där din kompis kan kasta en besvärjelse som tillåter honom att automagiskt förstå ett bit text han har framför sig, oavsett vilket språk den är skriven på.
Jag skulle snarare hävda att det skulle ta bort lite av poängen med att vara arkeolog, om vi nu för ett ögonblick anstränger oss för att öht försöka relatera till existensen av en möjlighet som denna besvärjelse. Vad händer tex om vi kastar den på Vorynich-manuskriptet, som inte är menat att förstås? Eller Vinca-symbolerna, som inte är ett skriftspråk per se, men ändå sannolikt har någon form av innebörd? Eller de bortruttnade resterna av Maya-codexer, som är oläsliga inte för att de är obegripliga på något sätt, utan för att de är i så dåligt skick att tecknen helt enkelt inte går att urskilja? Och vad händer om vi kastar besvärjelsen på kinesiska tecken? Förstår vi då morfemen, etymologin bakom tecknen, de olika teckenelementens respektive innebörd, -alla- olika möjliga betydelser...man what? Och om vi använder skiten på Gilgamesheposet, förstår vi det då på vers? Hur är det möjligt utan att översättningen blir mindre korrekt? Förstår vi allegoriska och dolda innebörder av en text, tex Inferno? Även om dessa allegorier bygger på kunskaper författaren hade som man själv inte besitter? Textförståelse är subjektivt, för faen.

Faen, jag hatar sådana besvärjelser. De är absurda, ologiska, korkade, fattiga, tråkiga, poänglösa och extremt jävla avmystifierande. Fy faaaaaen. Jag har fått bygga runt existensen av den effekten på så jävla dryga sätt när jag skrivit Västlanden och kamorferna.

- Ymir, hatar lite

G

Guest

Guest

Dessutom går det _inte_ att förutsätta att Mundanas icke-Newtonska fysik (eller ens den Newtonska) är uppbyggd på samma sätt som i vår värld - just magin om något talar ju starkt mot det. Framför allt måste man nästan efter en liten titt på aspekterna konstatera att kyla knappast kan vara frånvaron av värme och mörker knappast kan vara frånvaron av ljus i Mundana, om inte fysiken fungerar på något sätt som jag inte kan föreställa mig...
Hade nog kunnat gå in på alternativa teorier än de vi har på jorden om jag hade haft åtminstone M&M hemma, men nu håller jag på att pröva ett projekt med spelledare junior, och då måste han sätta sig in i de delar jag låter forma världen.

Oneirotropi, en livskraft? Sure, det kan jag köpa, men endock, det känns för mig att biotropi och nekrotropi är information om hur beståndsdelarna samverkar... men det kan jag ta o kolla över, på tisdag då jag hhar böckerna i hand...

/Zorbeltuss

Regmolar

Swashbuckler

"I alla dess möjliga tolkningar" står det...

Stackars Ymir :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler

Hade nog kunnat gå in på alternativa teorier än de vi har på jorden om jag hade haft åtminstone M&M hemma, men nu håller jag på att pröva ett projekt med spelledare junior, och då måste han sätta sig in i de delar jag låter forma världen.
Glöm bara inte bort att läsa magikapitlet i SLG; det innehåller i min mening mycket mer användbar och viktigare information om Mundanas grundläggande metafysik än M&M gör (även om man kanske måste ha M&M för att till fullo förstå det, svårt att säga...).

Oneirotropi, en livskraft? Sure, det kan jag köpa, men endock, det känns för mig att biotropi och nekrotropi är information om hur beståndsdelarna samverkar... men det kan jag ta o kolla över, på tisdag då jag hhar böckerna i hand...
Jag tycker också att det är ett lustigt val, men jag antar att vi får dra slutsatsen att andar inte drömmer...

Sedan är jag väl ganska tveksam öht till att benämna en aspekt som "information" om någonting, men du kanske använder ordet mer på det sätt som Hawking och hans kompisar använder det :gremwink:

Oreh

Warrior

Jag tycker också att det är ett lustigt val, men jag antar att vi får dra slutsatsen att andar inte drömmer...
Vad är det jag inte hänger med på här andarna drömmer inte där för att... :gremconfused:

G

Guest

Guest

Oreh said:
Vad är det jag inte hänger med på här andarna drömmer inte där för att... :gremconfused:
För att i avsaknad av annan livskraft (nekrotropi och biotropi) skulle de därmed vara någon typ av skugglandsvarelser... om vi tolkat det rätt altså...

/Zorbeltuss

Regmolar

Swashbuckler

Men skuggfolk måste vara delvis biotropiska - annars skulle det ju inte finnas några halvblod!

Men förutom den jämförelsen var det så jag tänkte.

(F.ö. har min skuggfolk nog en oneirotropisk "pseudo-själ" istället för en riktig själ - undrar om de drömmer? Eller så kanske de helt enkelt inte sover...)

Fienden

Hero

Regmolar: Tror du det funkar så?
Trots allt är ju människor en blandning av Geo och Hydrotropi (L&H), så det vore väl mer logiskt att de bestod av någon av dessa om man resonerar som du gör.

Aight? :S

Regmolar

Swashbuckler

Regmolar: Tror du det funkar så?
Trots allt är ju människor en blandning av Geo och Hydrotropi (L&H), så det vore väl mer logiskt att de bestod av någon av dessa om man resonerar som du gör.
Det står att människan skapades ur vilda geo- och hydrotropiska flöden, inte att de utgör deras magiska fält (förutom kommentarerna i Cirefalier gällande biotropiska fält och missbildningar tror jag inte att begreppet alls används).

Jag tillhör gruppen som anser att människor (och de flesta andra besjälade varelser) har ett rent psykobiotropiskt fält fördelat ungefär 50-50. Det vatten som finns i kroppen utgör ett eget fält; kol och spårmineraler vågar jag inte uttala mig om innan Fysika Mundana kommer ut :gremwink:

Fienden

Hero

Det där låter väldigt Thalaskiskt, Reg.

Men, du har nog rätt.
Den här "Fysiska Mundana", det är ingen bok som planeras komma ut snart, va? <.<

Fan, vi behöver så jävla mycket en magiteoribok.

//Kraetyz, vill plugga till magiteoretiker

Regmolar

Swashbuckler

Thalaskiskt? :gremconfused:

Och nej, tror inte att den boken planeras... det är nog lite att ta i med detaljismen :gremwink:

Och magiteori fungerar utmärkt att höfta till själv - efter ett par års funderande och debatterande om det, iaf :gremwink:

Fienden

Hero

Bro, vi måste skriva en Eonbok som BARA handlar om magiteori.
En nörd som jag behöver det. Skulle ju lätt vara den mest lästa boken i min arsenal.

//Kraetyz, måste lurka moar

Telephalsion

Swordsman

Skriv ihop en magiteoribok baserat på diskussionerna på olika forum. Jag skulle köpa den.