Nekromanti En fråga angående reglerna!

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
När man får skada, trauma, smärta, blodförlust, ska man slå Dödslaget oavsett hur stor skadan är? Och hur vet jag hur mycket på trauma, blodförlust och smärta jag ska fylla i efter en skada ägt rum..? tack
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ett svar eller två.

Så fort någon av Trauma eller Blodförlust resulterar i att man får MINST en extra tärning, ska man slå Dödsslag. Generellt sett kan man säga att första raden under Trauma, Smärta och Blodförlust är "gratis", därefter börjar det hända saker. Då ska man slå för VARJE NY SKADA. Om en skada resulterar i 3 poäng Trauma, och man redan ligger på andra raden, ska man alltså slå ett Dödsslag efter att ha markerat dessa ytterligare 3 poäng.

Mängden skada man tar står i skadetabellen. Antingen i REGELBOKEN eller SPELLEDARSKÄRMEN. Skadorna anges i siffervärden med T för Trauma, S för Smärta och B för Blödningstakt. Kom ihåg att Blödningstakt anger antalet kryss i blodförlust PER MINUT. Först när denna totalt blir tio eller högre ska man börja kryssa i rutorna(ringarna) för Blodförlust varje stridsrunda.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Det står i skadetabellerna hur mycket trauma och smärta man får av en skada. Du kryssar i lika många tomma cirklar som antalet trauma du får i trauma-sektionen längst ner på rollformuläret, och du ska göra det samma med smärta. Men blodförlust är lite annars (Observera att blodförlust och blödningstakt är olika saker, men de är dock relaterade till varandra). Blödningstakten bestämmer hur många poäng blodförlust du får under en viss tid (står på rollformuläret), och så fort denna tid gått så ska du addera så många poäng som anges till blodförlust-sektionen, på precis samma sätt som med trauman och smärtan. Givetvis finner du även hur mycket blödningstakt man får av en skada i skadetabellerna.

Dödsslaget är det lite blandade åsikter om när man ska slå. Jag personligen tycker att man ska slå ett dödsslag varje gång som svårigheten för dödsslaget ökas på något sätt. Om inte denna variant duger så får du konsultera grundboken.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
När man får skada, trauma, smärta, blodförlust, ska man slå Dödslaget oavsett hur stor skadan är?

Nja...
Jag brukar aldrig slå dödslag för Ob1T6. Om karaktären är stor och biffig och har ett högt chockvärde, så brukar jag inte slå för Ob2T6 heller.

Däremot så brukar jag slå nästan alla chockslag.


Och hur vet jag hur mycket på trauma, blodförlust och smärta jag ska fylla i efter en skada ägt rum..?

Vilken upplaga av Eon har du ?
Första eller andra ?
har du krigarens väg ?


/Naug
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Då man blir träffad slås en skada fram som är modifierad av dels vapnet som man blir träffad av och dels vilken grundskada personen ger (vissa andra modifikationer kan förekomma också). Denna skada slås fram med ett antal T6:or och kan variera en hel del i värde.
När detta slagande är klart så får man fram ett värde som ska sänkas av något som kallas pansarvärde och det är alltså vad rustningen, om det finns någon, tar emot av skadan. Efter dessa mindre minus ska man bläddra i antingen krigarens väg eller grundboken fram till "Skador & läkning". Där ska det först finnas en tabell som visar hur mycket ett skadevärde blir i skador.
Säg att det gjordes 15 i skada. Detta innebär 2 skador och 1 extraskada. Om det är nya grundboken du har så står siffrorna även över skadetabellen som återfinns på nästa sida eller jämte den lilla tabellen som visa hur många skador du ger.
Sen ska du kolla vilken typ av skada som gjordes. Var det krossande, stickande eller huggande? I exemplet var det ett svärd som brukades. Alltså ska skadetabellen och träffmodifikationerna från hugg användas.
Därefter skall det slås på träfftabellen med en T100 och då får man fram vars man träffade. Låt oss anta att det blev höger lår.
En T10 slås då för att få fram extraskadan som givits av anfallet och då avläser man vars man hamnade. Nu ligger det under skadetabell för hugg och extraskador. Denna T10 får ett utfall på 1 vilket innebär en hiskelig massa blödning. Artärblödning orsakades och blodet forsar mer eller mindre.
Nu så kommer du att ha hamnat vid summering och placering av skada. Den framslagna skadan resulterar i (höftade siffror) 4 Trauma, 4 Smärta och 12 i Blödningstakt.
Dessa förs då in i varsina kolumner och vid det här tillfället krävs nog varken chock- eller dödsslag. Inte än.
Blödningstakt är något som senare resulterar i blodförlust.
För att visa hur mycket 1 i Blödningstakt är så tänk dig att ta en kniv i handen, krama åt, dra långsamt ur kniven ur handen. Gratulerar! 1 i Blödningstakt!
Nåval... 12 i BT ger enligt den tabell som den fylls in i 1 i Blodförlust per runda och kommer att fortsätta blöda till någon stoppad blödningen eller om den läker själv eller om personens hjärta stannar.

Nu vet jag inte hur mycket hjälp detta är. Men fråga vidare om det är något du inte förstår så kan jag omformulera mina svar mer begripligt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Med risk för att vara övertydlig.

jag har den andra upplagan av eon
Check.

Ok, så här applicerar man skada i Eon.

Först och främst ska du "lokalera" skadetabellerna. Dessa finns i grundboken, i kapitlet om skador. Tabellerna är stora och tar upp en hel sida vardera, och dom är tre till antalet. En tabell för huggskada, en tabell för krosskada och en tabell för stickskada.
På sidan innan dessa tre tabeller finns ytterligare en tabell för vart man träffar på kroppen. Den är också viktig.

1) Avgör vart träffen hamnar.
Slå på träfftabellen på sidan innan skadetabellerna. Om anfallet var ett närstridsanfall slå på tabellen för närstridsanfall, var anfallet högt slå på undertabellen för höga anfall (säger sig självt va ? /images/icons/smile.gif)


2) Slå skada:
I Eon representeras mängden skada man gör med en given attack med ett tärningsslag. T.ex. kan man göra Ob4T6 i skada. siffran som tärningarna visar kallas för skadeverkan.

3) Reducera Skadeverkan:
Om stackarn man bankar på har pansar eller nån form utav naturligt skydd, så ska man subtrahera detta från skadeverkan.
T.ex. om Ghodin klan Ghor har en ringbrynja som absorberar 4 i krosskada, blir träffad av ovanligt bistert grottroll vid namn Naug för en krosskada på 23.
Då blir skadeverkan: 23 - 4 = 19.
19 är precis inte 2 extraskador. (där hade dvärgjäveln tur, värre blir det nästa runda. /images/icons/devil.gif)


4) Avgör antalet extraskador.
Extraskador är det i Eon som gör riktigt ont. När skadeverkan når 10 eller mer, så gör man en extraskada. När skadeverkan når 20 eller mer så gör man 2 extraskador. Skadeverkan 30-39 --> 3 extraskador osv osv
Om ett anfall gör mindre än 10 i skada, så kommer det fortfarande göra ont, men kan konstatera att träffen var ganska kass.

5) Slå antalet extraskador i T10:or på den undertabell som representerar den kroppsdel som blivit träffad.
Läs av mängden Trauma, smärta och blodförlust och kryssa i denna.
När man kryssar så kryssar man radvis, från vänster till höger. När en rad är full så börjar man på nästa.

Illustrerande exempel
(OBS skadetärningar på olika vapen stämmer nog inte, har ej tillgång till mina böcker)
Ghodin klan Ghor den bakfulle har mött ett osedvanligt buttert grottroll vid namn Naug på sin resa från Kharzim bergen till Drunok...
... Naug vill banka Ghodin i huvet med sin nyligen uppslitna ungbjörk.
Naug är ganska stor så han gör med sin lilla trädstam Ob8T6 i skada.
Naug attackerar högt med sin ungbjörk, och anfallet lyckas. SL slår för vart den träffar *rassel*. Tärningarna visar [nån låg siffra] och träffen tar i skallen. Aj, det gör ont tänker Ghodin spelare som lite nervöst börjat bita på en penna.
Då ska vi slå skada:
SL slår Ob8T6 i skada *ka-rassel* och slaget utfaller 25. Inte så dåligt, men det kunde gjort mer ont.
Nu börjar Ghodins spelare tjoa och tjimma om att han faktiskt har en hjälm som skyddar knoppen.
Hjälmen skyddar 15 mot krosskada så då blir den skadan som "är över" 10. _Precis_ en extraskada.
Nu letar vi i skadetabellen för krosskada och hittar undertabellen för skalle.
Då ska vi slå 1T10 för att se vilken typ av extraskada det är vi snackar om.
*rassel* T10:an utfaller 4. Krossat Skallben kan man utläsa från tabellen.
- 'Det låter som det gör ont', mummlar Ghodins spelare och letar reda på en blyertspenna.
Ur tabellen kan man utläsa att för en extraskada (skadeverkan 10-19) och för krossat skallben så får Ghodin 10 Trauma och 10 smärta.


Hjälp mig, va långt det här blev.
Hoppas jag svarat på din fråga (känner jag mig rätt så tappade jag bort både dig, mig själv och frågeställningen nånstans i mitten /images/icons/blush.gif.

och nej, jag har inte krigarens väg, ska köpa den. Men dem hade inte den
inne..!


Aj då.
Den trycks inte längre, och den har gått ur Neogames lager.
Detta innebär att affärer som har fått slut på den kommer inte att få in den igen!
Alltså får man jaga något hejdlöst ifall man ska hitta den... /images/icons/frown.gif
Däremot så kommer Neogames att släppa 2 nya moduler vid namn "Vapenmästaren" och "Härföraren", för att ersätta och förnya det som nu är Krigarens Väg.

/Naug
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Med risk för att vara övertydlig.

Tack så jättemycket "GrottrolletNaug"!! Jag fattade precis, och tack för din lilla story, lol...! Finns den inte kvar i lager? vad konstigt... men men... när säpps de andra 2 böckerna du pratade om? =) (måste ha dem, hehe) Tack än en gång!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Med risk för att vara övertydlig.

när säpps de andra 2 böckerna du pratade om?

Vapenmästaren och Krigsherren (skrev härföraren förut, vilket var fel) ska enligt uppgift släppas nån gång under 2003.
Ganska releasedatum är alltså inte ens stämplat, utan dom vet bara "på ett ungerfär". Sedan bör det påpekas att Neogames är rätt sunkiga på att hålla sina releasedatum. /images/icons/frown.gif

/Naug
 
Top