Med risk för att vara övertydlig.
jag har den andra upplagan av eon
Check.
Ok, så här applicerar man skada i Eon.
Först och främst ska du "lokalera" skadetabellerna. Dessa finns i grundboken, i kapitlet om skador. Tabellerna är stora och tar upp en hel sida vardera, och dom är tre till antalet. En tabell för huggskada, en tabell för krosskada och en tabell för stickskada.
På sidan innan dessa tre tabeller finns ytterligare en tabell för vart man träffar på kroppen. Den är också viktig.
1) Avgör vart träffen hamnar.
Slå på träfftabellen på sidan innan skadetabellerna. Om anfallet var ett närstridsanfall slå på tabellen för närstridsanfall, var anfallet högt slå på undertabellen för höga anfall (säger sig självt va ? /images/icons/smile.gif)
2) Slå skada:
I Eon representeras mängden skada man gör med en given attack med ett tärningsslag. T.ex. kan man göra Ob4T6 i skada. siffran som tärningarna visar kallas för skadeverkan.
3) Reducera Skadeverkan:
Om stackarn man bankar på har pansar eller nån form utav naturligt skydd, så ska man subtrahera detta från skadeverkan.
T.ex. om Ghodin klan Ghor har en ringbrynja som absorberar 4 i krosskada, blir träffad av ovanligt bistert grottroll vid namn Naug för en krosskada på 23.
Då blir skadeverkan: 23 - 4 = 19.
19 är precis inte 2 extraskador. (där hade dvärgjäveln tur, värre blir det nästa runda. /images/icons/devil.gif)
4) Avgör antalet extraskador.
Extraskador är det i Eon som gör riktigt ont. När skadeverkan når 10 eller mer, så gör man en extraskada. När skadeverkan når 20 eller mer så gör man 2 extraskador. Skadeverkan 30-39 --> 3 extraskador osv osv
Om ett anfall gör mindre än 10 i skada, så kommer det fortfarande göra ont, men kan konstatera att träffen var ganska kass.
5) Slå antalet extraskador i T10:or på den undertabell som representerar den kroppsdel som blivit träffad.
Läs av mängden Trauma, smärta och blodförlust och kryssa i denna.
När man kryssar så kryssar man radvis, från vänster till höger. När en rad är full så börjar man på nästa.
Illustrerande exempel
(OBS skadetärningar på olika vapen stämmer nog inte, har ej tillgång till mina böcker)
Ghodin klan Ghor den bakfulle har mött ett osedvanligt buttert grottroll vid namn Naug på sin resa från Kharzim bergen till Drunok...
... Naug vill banka Ghodin i huvet med sin nyligen uppslitna ungbjörk.
Naug är ganska stor så han gör med sin lilla trädstam Ob8T6 i skada.
Naug attackerar högt med sin ungbjörk, och anfallet lyckas. SL slår för vart den träffar *rassel*. Tärningarna visar [nån låg siffra] och träffen tar i skallen. Aj, det gör ont tänker Ghodin spelare som lite nervöst börjat bita på en penna.
Då ska vi slå skada:
SL slår Ob8T6 i skada *ka-rassel* och slaget utfaller 25. Inte så dåligt, men det kunde gjort mer ont.
Nu börjar Ghodins spelare tjoa och tjimma om att han faktiskt har en hjälm som skyddar knoppen.
Hjälmen skyddar 15 mot krosskada så då blir den skadan som "är över" 10. _Precis_ en extraskada.
Nu letar vi i skadetabellen för krosskada och hittar undertabellen för skalle.
Då ska vi slå 1T10 för att se vilken typ av extraskada det är vi snackar om.
*rassel* T10:an utfaller 4. Krossat Skallben kan man utläsa från tabellen.
- 'Det låter som det gör ont', mummlar Ghodins spelare och letar reda på en blyertspenna.
Ur tabellen kan man utläsa att för en extraskada (skadeverkan 10-19) och för krossat skallben så får Ghodin 10 Trauma och 10 smärta.
Hjälp mig, va långt det här blev.
Hoppas jag svarat på din fråga (känner jag mig rätt så tappade jag bort både dig, mig själv och frågeställningen nånstans i mitten /images/icons/blush.gif.
och nej, jag har inte krigarens väg, ska köpa den. Men dem hade inte den
inne..!
Aj då.
Den trycks inte längre, och den har gått ur Neogames lager.
Detta innebär att affärer som har fått slut på den kommer inte att få in den igen!
Alltså får man jaga något hejdlöst ifall man ska hitta den... /images/icons/frown.gif
Däremot så kommer Neogames att släppa 2 nya moduler vid namn "Vapenmästaren" och "Härföraren", för att ersätta och förnya det som nu är Krigarens Väg.
/Naug