<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För i samtliga versioner som finns där Orcher och gobliner ruser omkring i många av de olika fantasy värdarna skulle inte EN enda av dom klara av att stå i en stad utan att slåss mot alla de som vill dräpa honom...<p><hr></blockquote><p>
Snacka om generalisering.
Dragonlance: Orcher finns inte, men däremot goblins som är förhållandevis civiliserade - i alla fall tillräckligt för att folk inte ska rusa på och försöka slå ihjäl dem vid första åsyn, och för att de ska anlitas som soldater av mindre nogräknade människor (har iofs bara läst en DL-bok, men där hade de i alla fall goblins som vakter i en människostad).
Earthdawn: Orcher är ett någorlunda barbariskt, frihetsälskande och vildsint, men på intet vis ondskefullt folkslag. Lite grann av primitiva Klingons. Inga goblins.
Shadowrun: Orcher är som människor, fast lite mer underklass.
TORG/Aysle: Goblins blir ibland till när en människa från vår värld fysiskt transformeras till Aysle (fantasyvärlden). De är små, irriterande och lite tjuvaktiga, men dock någorlunda accepterade.
Planescape/Sigil: Demoner får gå omkring på gatorna som de vill, så länge de inte stör ordningen. Vem orkar bry sig om orcher?
Al-qadim: Orcher, goblins, jättar, beholders, ja alla är välkomna så länge som de är upplysta (d v s tror på en gud och erkänner Ödets överhöghet över gudarna, på ett ungefär).
Det finns säkert fler exempel, men dessa sex är vad jag kan komma på på rak arm.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather