Dimfrost
Special Circumstances
Det handlar om vilket tilltal man ska välja i rollspelsregler. Vi har diskuterat frågan förr, men det blir så lätt hopplöst subjektivt. Det jag är ute efter är inte vilket tilltal man tycker är trevligast, utan vilket som leder till att reglerna uppfattas som lättfattliga. Det är inte nödvändigtvis samma sak. Pedagogisk klarhet är svår att uppnå, och man blir fort hemmablind. I många spel används ett direkt tilltal, "gör si och så", antingen direkt med "du" eller inte. Många indiespel har en väldigt familjär ton, men det är egentligen lite av en annan sak, även om det blir personligare med direkt tilltal och mer formellt med passivformer eller formuleringar med "man". Just passiva konstruktioner har jag fått för mig ska vara onödigt formella. Men innebär detta att det verkligen blir svårare att förstå? Många äldre spel, typ gamla versioner av Drakar och Demoner, tycks blanda och ge hej vilt, med du-tilltal uppblandat med slumpmässigt användande av tredje person.
Det är allmänt svårt att skriva pedagogiska regler, och det är svårt att veta hur mycket som är formuleringar, tilltal och logisk uppbyggnad när ett spel anses som svårförståeligt. Men just tilltal. Vad tror ni är bäst?
Det är allmänt svårt att skriva pedagogiska regler, och det är svårt att veta hur mycket som är formuleringar, tilltal och logisk uppbyggnad när ett spel anses som svårförståeligt. Men just tilltal. Vad tror ni är bäst?