"jag har precis börjat på yrkena till mitt rollspel. jag undrar om ni tycker sättet att göra yrken som an gör i EON och neotech är bra? har inte spelat så många så vet inte hur de ser ut i andra rollspel..men har ni några tips så blir jag jätte glad."
Det finns fyra olika yrkesvarianter.
<ul type="square">[*]Hårda yrken: Hårda yrken bestämmer i princip allting om rollpersonen, inte bara färdigheter, utan även kroppspoängsbonusar, specialförmågor, grundegenskaper etc. Exempel på spel: D&D.
[*]Lösa yrken: Lösa yrken bestämmer nästan bara färdigheter och möjligen startutrustning. Exempel på spel: Eon, Drakar&Demoner
[*]Arketyper: Arketyper är ett förslag på en personlighet och vilka färdigheter, prylar och bonusar som skulle kunna gälla en sådan. För att ett system ska vara arketypat så krävs det att man kan bygga rollpersoner utan arketyper och att arketyperna inte har så mycket med yrken att göra som med personlighet. Exempel på spel: Star Wars d6, Skymningshem: Andra Imperiet.
[*]Yrkeslöst: Ett yrkeslöst spel har inga yrken eller arketyper alls. Du kan göra precis vilken rollperson du vill, enligt en uppsättning balansregler. Exempel på spel: Västmark, GURPS, Castle Falkenstein.[/list]
Själv föredrar jag arketypade och yrkeslösa rollspel. Jag vill kunna göra vilken rollperson jag vill, utan att begränsas av vad konstruktören tyckte var bra eller skruva på konstruktörens påhitt. Jag vill alltså kunna göra en "vild bushpilot" direkt, utan att behöva skruva på "pilot" så att den passar konceptet.