Nekromanti En fråga till konstruktörerna

Targon

Hero
Har funderat lite på en sak: Vad kom först - namnet på rollspelet eller rollspelets grundstory? Jag misstänker följande, att konstruktörerna först ägnade månader åt att försöka finna ut ett bra namn till projektet. Till slut fastnade de för "Gemini", av ingen annan anledning än att de tyckte det lät "rollspelsmässigt på ett synnerligen coolt och häftigt sätt". Därefter kände de sig nödgade att motivera namnvalet och hittade till slut på den gruvligt fåniga historien om den där koboldmunken som släpar omkring på två tvillingbarn av gudomligt ursprung.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Rosen

Myrmidon
Om så skulle vara har de ju iaf tagit fram en anledning att kalla det för det. Neos fåniga lilla ordlek på sitt eget namn, Eon, har ju fortfarande ingen vettig förankring i själva spelet.

--
Åke

Targon

Hero
"Neos fåniga lilla ordlek på sitt eget namn, Eon, har ju fortfarande ingen vettig förankring i själva spelet."

På den punkten kan jag inte annat än instämma.

- Targon

Korp

Veteran
Det är ju faktiskt Jesus och hans onde tvilling... Om man har med resten av kyrkan så kan väl Jesus få hänga med också. Vet dock inte om jag gillar Cells macho-namn Gemini, Krash, Ronin, Nerve m.m. Men de är väl rätt ok. Synd att inte Geminis värld har fått något namn. Men det har väl med att de skippade att ha med språk överhuvudtaget... Eller det dräller ju med latinska ord men ni fattar...

/Korp

Weatherman

Hero
Tyvärr inte ;-)

Skulle liva upp stämningen med små hoppande råttapor som ställer till bekymmer!

weatherman - längtar till nästa helg då han ska köpa DnD 3ed

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.

Weatherman

Hero
Vad tycker du att det ska heta då?

För det första tycker jag att bakrundsstoryn om Dantero och tvillingarna är ypperligt tuff och den ligger dessutom inte i vägen om man vill spela en kampanj som inte har med dem att göra. Dantero och Malachdrim kan nog lösa sina tvistemål utan att våra kära rollpersoner lägger sina näsor i blöt!

Dessutom är Gemini ett klokt val om man planerar att lansera spelet utomlands, Gemini är ju både latin och engelska för tvilling(ar?), vilket tydligen var uppsåtet med spelet.

Personligen gillar jag namnet även om namnet kom före idén (kan herr Sjöberg vara född i detta tecken månne? :gremwink:.

Hur uttalar ni förresten namnet? Je-men-aj? Vi uttalar det gi-mi-ni för då låter det inte så läskigt ;)

weatherman - Rädd för Johan Sjöberg

------------------

Nightowl

Champion
"Skulle liva upp stämningen med små hoppande råttapor som ställer till bekymmer!"
Hörru, nu blir jag som koboldälskare förolämpad! Kobolder är hundödlor, inte råttapor - i D&D, dvs.

Förresten, jag vet ju lite om Gemini, finns det några småfolk eller oknytt i världen (som folk kan bli brända för hedendom för att de sätter ut gröt till, eller nåt)?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Targon

Hero
Missförstå mig rätt

Så här är det. Jag struntar i själva namnet. Eller snarare, jag medger att namnet Gemini fungerar som namn på ett rollspel. Min fundering bottnade snarare i en djupare fundering om rollspelsnamn. Vad kommer först? Hönan eller ägget? Namnet eller storyn. Just vad det gäller Gemini får jag känslan av att det inte är storyn (fånig eller ej) som kom först utan ett sökande efter ett riktigt coolt namn som man sedan fick göra sig omaket att konstruera en story kring. Frågan är högst aktuell för mig eftersom jag i skrivande situation faktiskt håller på att slita mitt hår i sökandet efter ett bra namn till min egen lilla rollspelsvärld. Håll dock med mig om att det är lide budget att först hitta på ett häftigt namn och sedan bygga ihop storyn. Visst, det kan fungera. Men budget är vad det är.

- Targon

Rosen

Myrmidon
Re: Missförstå mig rätt

<I>Min fundering bottnade snarare i en djupare fundering om rollspelsnamn. Vad kommer först?</I>

Snabb överblick... Hittar följande kategorier bland befintliga svenska exempel:
- Namn efter spelvärlden (Khelataar, Gondica, Västmark, Zhoria) eller den allmänna spelmiljön (Wastelands, Western).
- Namn efter folk & fä i spelvärlden (Viking, Mutant <SMALL><allt vagare samband i senare inkarnationer></SMALL>, Drakar och Demoner).
- Namn efter en litterär förlaga (Sagan om ringen, Stjärnornas krig, Playelf, Chock <SMALL><uppenbart norpat från en klassisk skräckserietidning></SMALL>*).
- Namn efter spelutgivaren (NeoTech, Eon, Svenil Rollspelet).
- Namn med en - mer eller mindre vag - tematisk anknytning till spelet (Kult, Parabellum).

(Sen finns det ju alltid utrymme för tolkningar... Chock kunde räknas som "tematisk anknytning" om man bortser från namnstölden, och Wastelands skulle kunna gå som "litterär förlaga" (lånat från en fras i Road Warrior).)
Gemini är lite svårkategoriserad i sammanhanget, men kan väl räknas till antingen "folk & fä" eller "tematisk anknytning".

* Som <I>inte</I> hette Chill i original, utan Creepy.

<I>Just vad det gäller Gemini får jag känslan av att det inte är storyn (fånig eller ej) som kom först utan ett sökande efter ett riktigt coolt namn som man sedan fick göra sig omaket att konstruera en story kring.</I>

Borde väl ha funnits <I>coolare</I> namn att komma på isf; när jag hörde namnet första gången tänkte jag på rymdraketer från 60-talet...

--
Åke

Targon

Hero
Man tackar...

..för din fina och tänkvärda uppställning. /images/icons/smile.gif

- Targon

Korp

Veteran
Creepy Chock Chill

Va, hette det Creepy i orginal? Jag som litade på Rubicon Nr. 8 Oktober 1990. Den första rollspelstidning jag köpte för övrigt. Där står det att det hette Chill...

/Korp

Rosen

Myrmidon
Re: Creepy Chock Chill

<I>Va, hette det Creepy i orginal? Jag som litade på Rubicon Nr. 8 Oktober 1990. Den första rollspelstidning jag köpte för övrigt. Där står det att det hette Chill...</I>

<B>Rollspelet</B> Chock hette Chill i original, <B>serietidningen</B> Chock (som de t.o.m härmade loggan från) hette Creepy.

--
Åke

Weatherman

Hero
Bewareth ov Thee MonkhieRatte!

Råttapa är ett en benämning inom mitt spelsällskap som passar på allt som är litet, kaxigt och illvilligt!

"Förresten, jag vet ju lite om Gemini, finns det några småfolk eller oknytt i världen (som folk kan bli brända för hedendom för att de sätter ut gröt till, eller nåt)?"
Nope, om man inte befinner sig på en plats där det pågår förföljelse av dvärgar och man misstänks för att samarbeta med fienden genom att förse dem med förnödenheter ;-)
Gemini är väldigt fattigt på just raser, människor, järnalver, dvärgar (som dock finns i många olika skepnader pga. sin förbannelse) och så skulle man ju kunna räkna de parasiterande demonerna också.

weatherman - råttapa

------------------

Weatherman

Hero
Rättförstår dig fel

Hajar.

Det kan mycket väl vara som du säger. Det är ju viktigt att hitta på ett namn som är catchy så att folk köper produkten (sen gäller det ju att ha en fet förankring i spelet också).

Lycka till med att hitta på namn till din värld!

weatherman

------------------

Nightowl

Champion
Vem skall trösta oknyttet? (OT)

"Gemini är väldigt fattigt på just raser, människor, järnalver, dvärgar (som dock finns i många olika skepnader pga. sin förbannelse) och så skulle man ju kunna räkna de parasiterande demonerna också."
Jag tänkte snarare på hur fairies är i Pendragon och Ars Magica, ungefär - inte en "ras" i biologisk mening, utan mer "väsen".

Fast iofs borde väl allmän vidskeplighet passa som hand i handske i Gemini...? Och då kan man väl tro på vad som helst...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Rosen

Myrmidon
Re: Bewareth ov Thee MonkhieRatte!

<I>Råttapa är ett en benämning inom mitt spelsällskap som passar på allt som är litet, kaxigt och illvilligt!</I>

Den är inte möjligtvis från Sumatra..?

--
Åke

Weatherman

Hero
Re: Bewareth ov Thee MonkhieRatte!

Det finns antagligen sådana där också (Är det inte från nån ö därikring det lilla kräket i Braindead kommer ifrån?)! Men just vår råttapa kommer från en fäbod i Dalarna...

weatherman

------------------

Weatherman

Hero
Vidskeplighet

Jag räknade upp alla sapienta varelser från Gemini... Förtydligande: Klassiska monstrum och oknytt lyser med sin frånvaro, dvs. de "väsen" du pratar om fattas också. Har för mig att gripar finns, men de är en sorts fågel...

Vidskeplighert passar väl som arsle i skottkärra i de flesta pseudomedeltider(på enhörningarna och pelasgerna i Gondica) och passar IMM mening utmärkt bland Geminis mer obildade folk också.

Ögnade för ett tag sedan i boken Faeries av Brian Found och Alan Lee och blev mycket sugen på att föra in vissa typer och hitta på förklaringar utifrån Geminis världsbeskrivning, dvs. inga nya varelser utan olika uppfattningar om vad saker och ting är. Ungefär som enhörnigar och pelasger i Gondica (skaffade det nyligen och blev frälst!).
Till exempel hade jag tänkt mig att folk uppfattar Järnalvernas drönare (som i min värld är små och något förvridna till skillnad från deras ståtliga släktingar med högre Seaculum) som någonting helt annat. Och så kan en av "Jättarna från Mordinian" slitit sig från sina bojor och flytt till andra trakter där det börjar spridas rykten om resar och jättar (Idén kom från jätten "Jack-in-Irons" i nämnda bok). Sen har vi (jag och den andre Geminispelledaren) klurat på hur annorlunda saker kan se ut i dåligt ljus - stenar uppfattas som troll och förvridna träd uppfattas som demoniska skapelser. Målet är att lura i spelarna att det faktiskt finns en uppsjö av kritter, jag började med att presentera Gemini för dem som en mörk medeltida fantasy fast tonvikten ligger på medeltid istället för fantasy. "Det kan ju finnas troll, men som den urbana och rationelle stadsbo du är så tvivlar du, men du skulle inte bli lika förvånad som om du mötte ett troll i vår värld!"

weatherman - numera en swashbucklare!

------------------

Erik B

Veteran
Storyn kom före namnet.

Och för som är intrresserade kan jag även tillägga att Malachdrim var den som kom först och det visuella manéret. Sen kom hela grundstoryn med Dantero och tvillingarna. Sen kom resten världsbilden och dess fraktioner. Sist kom Cyrus och Lazarus fall till mörkret.

Namnet kom då naturligt i och med storyn och namnet passar bra inom Cells "regler" produktnamn, runt fem bokstäver, funkar på svenska och engelska. Då funkar det generellt på alla andra språk också.

På en fråga nedanför ang. om Dantero får bära svärd eller inte.
Ingen som har funderat på om Dantero verkligen bara är en simpel munk och itne har en mer betydelsefull roll inom kyrkan?

"Begränsnignar av teknologi ger flavour." Stefan Ljungqvist

Varför är det ingen som undrar hur man kastar en fireball istället? Det är fantasy, saker och ting är annorlunda än den värld vi lever i.

/Erik - Cell Entertainment Group