Re: Missförstå mig rätt
<I>Min fundering bottnade snarare i en djupare fundering om rollspelsnamn. Vad kommer först?</I>
Snabb överblick... Hittar följande kategorier bland befintliga svenska exempel:
- Namn efter spelvärlden (Khelataar, Gondica, Västmark, Zhoria) eller den allmänna spelmiljön (Wastelands, Western).
- Namn efter folk & fä i spelvärlden (Viking, Mutant <SMALL><allt vagare samband i senare inkarnationer></SMALL>, Drakar och Demoner).
- Namn efter en litterär förlaga (Sagan om ringen, Stjärnornas krig, Playelf, Chock <SMALL><uppenbart norpat från en klassisk skräckserietidning></SMALL>*).
- Namn efter spelutgivaren (NeoTech, Eon, Svenil Rollspelet).
- Namn med en - mer eller mindre vag - tematisk anknytning till spelet (Kult, Parabellum).
(Sen finns det ju alltid utrymme för tolkningar... Chock kunde räknas som "tematisk anknytning" om man bortser från namnstölden, och Wastelands skulle kunna gå som "litterär förlaga" (lånat från en fras i Road Warrior).)
Gemini är lite svårkategoriserad i sammanhanget, men kan väl räknas till antingen "folk & fä" eller "tematisk anknytning".
* Som <I>inte</I> hette Chill i original, utan Creepy.
<I>Just vad det gäller Gemini får jag känslan av att det inte är storyn (fånig eller ej) som kom först utan ett sökande efter ett riktigt coolt namn som man sedan fick göra sig omaket att konstruera en story kring.</I>
Borde väl ha funnits <I>coolare</I> namn att komma på isf; när jag hörde namnet första gången tänkte jag på rymdraketer från 60-talet...
--
Åke