Nekromanti En fråga om karaktärsskapande i V6

Riddaren

Swashbuckler
Ledsen, du får lägga till lite på någon färdighet

Eftersom Tala Modersmål är i grund lika med INT, och således detta värde får du gratis... Nina skall alltså ha Tala Modersmål 13, och de poäng du spenderat på denna färdighet får läggas på någon annan färdighet.

Kolla sidan 50.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

jonix

Warrior
Re: en sak till+ en fundering

det jag börjat fundera över är att man får samma FP varje gång men går upp en YN. I början är väl det OK men ju högre YN man är på dessto högre FV har man troligen fått i olika färdigheter och ju högre FV man har dessto dyrare blir det att höja FV i en färdighet. Av detta drar jag den slutsatsen att de FP man får då man går upp en nivå inte räcker lika långt som när man amatör så att säga.

Jupp, för skoj skulle skapade jag en SLP/RP bara för att se hur "maxad" man kan bli egentligen.

TestKille1 -Urgammal, Legend++, människa, Krigare
Grundegenskaper: alla 18
Färdigheter: Dans 7, Första hjälpen 18, Hantverk... 7, Rida 18, Dra vapen 18, Närstridsvapen 18 (+ett par FP kvar som jag aldrig orkade sätta ut)

Kanske inte riktigt svar på din fråga, men det visar att ex. DoD4 och DoD6 inte använder samma "färdighetsskala".
Men man skall inte klaga, den här Rpn/SLpn är ju bäst i världen i fyra ganska så skilda grejer och det är ju inte fy skam det heller!

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

jonix

Warrior
Here we go again...

En RP i DoD4 som har FV 10 i en färdighet är sämre än en RP som har FV 10 i motsvarande färdighet i DoD6.
Jämför inte spelen på det viset.

Man är orealistiskt dålig
Vad är realistiskt dåligt då?

PS RP Nina och hennes äventyrargrupp ställs mot demonen Urrbag. Tror du Nina dör fett eller? ( Även om Nina har äventyrat innan)
DS

varför skulle hon göra det? Eftersom demonen oxå är skapad i DoD6 så kommer de bådas färdigheter att baseras på samma "skala" och därför får inte demonen "FV 20" i alla färdigheter.

Jag förstår inte systemet med bara fem i början av spelet. Skulle en tjuv som varit det i 200 år (alvisk eller annan långlivad ras) inte kunna dyrka upp ett lås?

Om man har en alv som varit Tjuv i 200 år så har den alven med all sannolikhet högre YN än amatör, det finns ingen regel som tvingar att skapa en amatör karaktär.

Det är det jag säger, spelet är inte genomtänkt för fem öre.
/images/icons/laugh.gif (en smajly säger mer än tusen ord)

Det är därför jag föreslår att man från start, får köpa högre, eftersom då har man mer än en vila period att höja sina FV.

<A HREF="http://www.riotminds.com/regeltolkningar.html">kolla här...</A> men det är ju kul att andra oxå tänker och inte bara direkt börjar sätta sig på tvären...

När vi ändå är inne på länkar så kan jag ju förutom ovanstående berätta att det finns en annan intressant för dem som har missat;
<A HREF="http://www.riotminds.com/regelvarianter.html">Regelvarianter</A> Min bibel när det gäller färdigheter och grundegenskaper i DoD6 världen är <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...564&Search=true&Forum=All_Forums&Words=Magnus Malmberg&Match=Username&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=42356
">DET HÄR SUPERDUPER INLÄGGET!</A>

Citerar det sista stycket: Yrkesnivåerna är tänkta som gränser för hur väl en rollperson lyckas, både inom sitt yrke och sina färdigheter. Plus att en rollperson inte kan prestera mer än vad hans grundegenskaper kan prestera. (en person med SMI 5 skulle nog inte klara av att slå världsrekordet i längdhopp)

Hoppas det gör lite klarhet i ämnet.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Umi Ryozaki

Veteran
Nehejdu!

Inte med tanke på att det är L/S modersmål, inte tala.
Jag hävdar fortfarande att begränsningen med 5FV ökning gäller enbart när man stiger en nivå.

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!