... och mitt betyg!
(Jag hade önskat kunna använda apostrofer och dylikt men min språkinställning i X är inte som den borde. Så hav medlidande.)
Där kom en utförlig redovisning av det satta betyget. Vissa positiva punkter kan jag helt klart bifalla, andra ser inte jag som positiva alls. Därav smaken som är tämligen olika från person till person. Du matchade tydligen produkten ifråga mycket bättre än vad jag gjorde och betyget blev därefter.
Det är därför det från min sida är önskvärt att detta klargörs på något sätt också i recensionernas inledning. Så man som läsare kan få viss kort inblick och förståelse i vad recensenten bildar sin uppfattning utifrån.
Då dina punkter. Som är det relevanta som jag ser det.
1. Igenkänningsfaktorn. Upper Deck har gjort en mycket grundlig och stämningsfull tolkning av datorspelet. Till skillnad från dig tror jag snarare det är datorspelarna som de önskar få in i kortspelande, inte tvärtom. Och i mina ögon, som faktiskt ser kritiskt de också, har de lyckats otroligt bra med att föra över känslan från datorn till kortspelet.
Det må också vara så att de vill att det skall vara båda vägar, det är bara Blizzard och UDE som vet. Känslan i kortspelet var att det var ett enkelt spel med simpel mekanik och repetition rakt igenom varje spelomgång. Det vill säga som i spelet, där man grindar och grindar. Det ser jag som en nackdel, inte en fördel.
Den största nackdelen med kortspelets mekanik är att jag inte alls känner igen mig som den Avatar jag väljer ut inför matchen. I WoW onlinespelet är det Avataren som gör allting i princip, så tillvida du inte förlitar dig väldigt mycket på ett pet. Men inte ens då kommer du undan att själva göra majoriteten av jobbet för att grinda.
I WoW kortspelet är det istället så att dina allierade du frammanar gör allt arbete åt dig, där din Avatar inte kan göra något offensivt eller defensivt förrän den får utrustning spelad på sig. Och då kostar varje handling (baserat på de kort jag sett) resurser att använda.
Varje gång den används, vilket är så långt ifrån spelet man kan komma i min mening. Jag anser inte att de lyckats väl på den punkten helt enkelt.
2. Stridssystemet. Ett betydligt mer levande stridssystem än Magics attackerare mot en hög med blockers. Mer fokus på de olika allierade och deras förmågor. Permanenta skador som ligger kvar tills dess karaktärerna blir helade.
Jag ser ingen skillnad baserat på de matcher jag spelat och sett spelats, mellan MtG och WoW CCG. En bunte allierade på ens sida och ett knippe på motståndarens. Baserad på vilken förmåga de har kan man anfalla motståndarens Avatar direkt eller ej, vilket är det taktiska finliret när man sätter ihop sin lek. Precis som i MtG där man har olika egenskaper som gör att vissa monster inte kan blocka andra.
Skillnaden är att de har permanenta
enchantments & sorceries i WoW som tidigare fanns i MtG också. Återigen ingen skillnad.
3. Resurser kontra mana. Ingen manatorsk, du kan använda vilka kort som helst för resurser.
Sant. Manatorsk existerar inte i WoW, men mekaniken är likadan. Du har kort som du lägger ned på spelbrädet som du enbart kan använda som resurser för att spela andra kort. Skillnaden är att i WoW kan det vara samtliga kort, i Magic är det enbart en viss typ av kort.
4. Raid decks. Nytänkande. Samarbetsmöjligheter där leksammansättningen har stor betydelse och måste passa dina kamraters. Också en väldigt bra koppling till datorspelet, återigen.
Japp. Där håller jag helt med. Innovativt.
5. Kvaliteten. Jag har trots att ha inspekterat över 100 olika kort ännu inte råkat på någon pixelerad skärmdump. Att illustratörerna använder olika tekniker är givet, och i mina ögon håller de riktigt bra klass. Och återigen, stämningen från datorspelet finns med. Överallt. Att allt ligger i en tilltalande plastlåda till skillnad från Magics små pappkartonger, är bara ett plus. De UDE-poäng och lootkort med mounts som finns ser jag mer som ett sätt att, som jag skrev ovan, få datorspelarna att börja spela - eller åtminstone köpa - kortspelet. Lömskt? Nja. Och jag betvivlar att du betalar några extra pengar per booster för att Blizzard och UDE ska få "lojala" kunder. Precis som du får poäng på ditt ICA-kort när du handlar mjölk.
Det är inte riktigt pixelerad skärmdump jag menade när jag skrev mina ganska hastiga inlägg. Däremot att grafiken känns igen från spelet samt att kvaliten på den varierar väldeliga. Vissa kort såg faktiskt ut som om de var raka skärmdumpar från spelet när jag inspekterade de lite noggrannare. Stämningen som sådan om man ser till helheten är helt klart rätt och den skriker ut WoW. Förpackningen, den hårda plastboxen, är också helt suverän. Jag önskar att mer kortspel kom i dylik förpackning.
Blizzard har råd att skinna sina fanbois på pengar. Vivendi lägger inga fingrar emellan på den fronten heller, så där är jag inte lika övertygad som du.
I samband med författandet av recensionen var de prisuppgifter jag fick 149:- för starter, 38:- för booster. Helt jämförbart med en Magicstarter (dock ej precons som, vilket jag håller med om, ger mer valuta för pengarna), och t.ex. 32-35:- för en Magicbooster (på SvenskaMagic för att ta ett exempel) gör inte att WoW sticker ut som ett mycket dyrare spel. Ja, det skiljer några kronor, och ja, många butiker passar på att ta ut desto mer för ett hypat WoW. Men individuella butiker kan jag som recensent inte ta hänsyn till, och har heller inte möjlighet till p.g.a. både tidsbrist och stor prisvariation. Ta bara en titt på worldofboardgames.com, där ligger WoW-starters på 139:-. Priset jag får ta hänsyn till är de som lämnas mig, inte potentiellt snikna butiker. Och med det i bakhuvudet anser jag inte att WoW är orimligt prissatt, utan rent av prisvärt. Därav ingen jämförelse med andra kortspel.
Slutligen prisnivån för Starter och Booster.
SFBok
149 &
38.
GAME - & 49 (Besök närmaste GAME-butik och du ser det själv)
Spel på *
149 & 49
Card Collector
150 & 45
World of Wargames
139 & 39
Collectors Point
139 & 40
Webhallen
179 & 49
Seriebörsen
150 & 40
Seriebörsen förstår jag mig inte på, då EVE CCG är rekommenderat pris är $3.20 men går för 40 SEK. Men konsekvent högre priser för WoW CCG än t.ex MtG och liknande kortspel. Är majoriten av våra butiker som saluför WoW CCG snikna med andra ord, eller är det prissatt på en högre nivå än andra kortspel? Om vi tar EVE CCG som också är nytt, så vet jag att det är skillnad i prisnivå mellan de spelen. Jämför priserna mellan USA och Europa vad gäller WoW CCG. De som ansvarade för båsen under Spelmässan i Essen försvarade de högre priserna i Europa med att skrapkoderna för saker i onlinespelet inte fungerade om man köpte korten från USA. Därav var en prisskillnad på en display booster (dvs 24 Booster Packs) på cirka 400 SEK under Essen-mässan mellan EVE och WoW CCG's. Sökande på eBay hittar dessa display boosters för $69. Vilket ger snittpris på 20 SEK exkl. moms. De är duktiga på att skinna europeer på pengar helt enkelt.
Och stackreglerna i nyare revisioner av MtG är kopierade rakt av till WoW CCG såvitt jag fick det förklarat för mig av de som är mer insatta. Därav ännu en mekanik som är direkt överförd till WoW CCG vilket får mig att hävda att det är ett modifierat MtG.
Om jag skulle sätta betyg efter denna diskussion, skulle det antagligen bli ..
Intryck 8 och
Innehåll 6 för totalt
14. Långt ifrån ditt betyg. Och vi är överrens om en del punkter till på köpet.
(Till sist en rolig detalj. När spelet demoades under spelmässan i Essen härom sistens hade de två stora bås i olika hallar. Båda båsen var bemannade av en manlig chef och av kvinnlig fägring som demoade spelen. Vi pratar unga, snygga, smala tjejer med tajta jeans och en WoW-tshirt som klämde åt på rätt ställen. När de svankade (vilket de gjorde mycket och ofta), så blottade de också viss mått av hud. Kvalite rakt igenom när man använder booth babes?
)