Jag har tagit upp rollspelandet igen och spelat ett tag med några polare och nu har en stor fråga dykt upp. Denna frågan måste ställs innan men jag frågar ändå.
Jag undrar lite över det med två 6or. Principen fungerar bra när man har ett lågt värde i t.ex. svärd, men fungerar inte alls när man börjar bli riktigt bra. Tanken slog mig att en bonde med 5 i svärd med bara lite flyt skulle döda Emrynn, Ivian eller Carwelan. Allt han behöver göra är slå 1 1 3 och det är inte alls omöjligt, det händer rätt ofta. Allt hans moståndare behöver göra är slå 6 6 och något annat, också rätt vanligt i strid. Bonden får då helt plötligt med sitt svärd 6T6 i skada. Och nu behöver han inte ens slå så väldigt högt, speciellt inte mot en sån som Emrynn som säkert inte använder rustning, för att få in en extraskada. Och sen är det rätt kört.
Okey, låt oss nu säga att Emrynn blir anfallen av 4 bönder, i en verklig situation mot en uråldrig vapenmästarealv kommer de inte ha någon chans. 0% chans. Ingen. Nu räcker det att alla klarar sina slag och Emrynn måste försvara sig, och slår 2, 3, 4, 5 tärningar, kanske med inplanerat motanfall, så han får yttligare tärningar. I denna striden är det rätt stor chans att han förlorar faktiskt. Speciellt om bönderna har polare som kan fylla på när deras vänner faller. Förr eller senare fumlar Emrynn till det, och även om han inte slår fummel har han i alla fall misslyckts med pareringen. Och under de tusentals år som Emrynn levt måste han väl stälts inför mycket mycket mycket värre situationer?
Min poäng är att systemet blir bristfälligt när man är riktigt bra. Annat än att bortse från fummel, har någon en bra idé hur man gör så Emrynn inte blir ihjälslagen av en spelargrupp korkade tiraker?
Jag undrar lite över det med två 6or. Principen fungerar bra när man har ett lågt värde i t.ex. svärd, men fungerar inte alls när man börjar bli riktigt bra. Tanken slog mig att en bonde med 5 i svärd med bara lite flyt skulle döda Emrynn, Ivian eller Carwelan. Allt han behöver göra är slå 1 1 3 och det är inte alls omöjligt, det händer rätt ofta. Allt hans moståndare behöver göra är slå 6 6 och något annat, också rätt vanligt i strid. Bonden får då helt plötligt med sitt svärd 6T6 i skada. Och nu behöver han inte ens slå så väldigt högt, speciellt inte mot en sån som Emrynn som säkert inte använder rustning, för att få in en extraskada. Och sen är det rätt kört.
Okey, låt oss nu säga att Emrynn blir anfallen av 4 bönder, i en verklig situation mot en uråldrig vapenmästarealv kommer de inte ha någon chans. 0% chans. Ingen. Nu räcker det att alla klarar sina slag och Emrynn måste försvara sig, och slår 2, 3, 4, 5 tärningar, kanske med inplanerat motanfall, så han får yttligare tärningar. I denna striden är det rätt stor chans att han förlorar faktiskt. Speciellt om bönderna har polare som kan fylla på när deras vänner faller. Förr eller senare fumlar Emrynn till det, och även om han inte slår fummel har han i alla fall misslyckts med pareringen. Och under de tusentals år som Emrynn levt måste han väl stälts inför mycket mycket mycket värre situationer?
Min poäng är att systemet blir bristfälligt när man är riktigt bra. Annat än att bortse från fummel, har någon en bra idé hur man gör så Emrynn inte blir ihjälslagen av en spelargrupp korkade tiraker?