Nekromanti En Garde! 3

Minimoni

Homelander
Tjo!

Jag funderar på att innhandla det i rubriken nämnda spelet och udrar vad ni tycker om spelet!?

Då spelet är aningen dyrt för min nuvarande budget eller om min budget helt enkelt är låg och snål rent allmänt vet jag inte, dock betyder detta att jag inte vill köpa grisen i säcken.

Därmed vill jag veta era åsikter om spelet både positiva och negativa, jag är helt enkelt nyfiken. Jag har läst tidigare trådar om spelet men lyssnar gärna till fler och nya åsikter. En fundering jag har är hur världen presenteras? Är världsbeskrivningarna inspirerande eller kan jag lika gärna använda en historiebok om perioden?

Tackar på förhand för svar!

Arfert

Facit
Inspirerande är en smaksak, men det är omfattande och insatt. Visst kan man hitta mycket i historieböcker, men det skulle vara ett j-la jobb. Om jag skulle spela i 1700-talet, oavsett system, vore EG3 en bra referens. Hade Götter varit så omfattande hade det funkat.

Arfert

Facit
Bara läst det. Har inte varit aktuellt att spela, det finns andra spel som jag varit sugnare på.

Bäst och mindre bra? Bra är grundligheten, det täcker det mesta i tidsperioden. Mindre bra är en personlig smaksak, lite för detaljerade regler för mig. Å andra sidan har jag låg tolerans där, för ett historiskt spel utan övernaturligheter och magi tycker jag det räcker med ett tiotal sidor. Sen blir det overkill.

Ögat

Hero
Frågan "hur presenteras världen" kan väl bäst besvaras med "ingående".

Det finns ett ganska (väldigt) snarlikt spel som heter Pirater. Spelet använder samma regler, samma värld, samma stil på språk och samma illustrationer och så vidare, men är påtagligt mycket billigare. Det kan vara värt att kolla upp - om inte annat för att du får en ganska god förståelse av hur En Garde är genom att läsa Pirater.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Arfert said:
Å andra sidan har jag låg tolerans där, för ett historiskt spel utan övernaturligheter och magi tycker jag det räcker med ett tiotal sidor. Sen blir det overkill.
Liten korrigering: En Garde! III är inte enbart ett historiskt rollspel. Kollar du i regelboken lite djupare syns det ju gott om spår av det övernaturliga, särskilt tydligt i introduktionsäventyret Skuggspel. Lägg till modulen Väsen och äventyret Barnarov så får du ganska mycket sådant. Grejen är att du KAN spela rollspelet historiskt utan övernaturligheter, vrida på kranen med magi, oknytt och ockulta artefakter eller placera äventyren någonstans mitt emellan dessa motpoler.

Minimoni

Homelander
Pirater har jag redan laddat ned från mylingarnas tillhåll och jag gillar vad jag ser. Jag är varken militant för eller mot långa respektive korta beskrivningar av vår värld med en skvätt magi. Det viktiga är hur det görs och pirater gick hem hos min spelgrupp så nu har vi beställt ett ex av En Garde! III

Jag blir alltid förvånad över vad rollspels Sveriges eldsjälar lyckas skapa och då menar jag det positivt.

Tack för Svaren ni som svarat! Följdfrågan blir då vilka andra böcker till spelet som jag bör köpa och vilka jag bör undvika? Ge gärna personliga åsikter om vilka och varför! Ni behöver inte vara så diplomatiska i ert gillande eller ogillande :)

Minimoni

Homelander
Goda nyheter. Det visade sig att min spelgrupp blev så sugna på En Garde! III att vi beställde lyxversionen :)

Hoppas den lever upp till förväntningarna då de är stora efter att ha inhandlat Noir lyxversion.

Minimoni

Homelander
För att följa upp mitt eget inlägg, nu är En Garde! III läst och undersökt. I morgon ska min spelgrupp spela En Garde! och Pirater för första gången och det känns som det kommer bli lyckat.

Jag gillade nog allt med produkten och tycker att illustrationerna
Är snygga och inspirerande. Världsbeskrivningen är inte torrare än tex Eon men kanske inte heller så målande som de i riotminds trudvang.

En Garde! är enligt mig en riktigt bra produkt som jag nu i efterhand tycker att det är konstigt att jag inte hört mer om tidigare.

Arfert

Facit
Världsbeskrivningen är inte torrare än tex Eon men kanske inte heller så målande som de i riotminds trudvang.
Det är en fördel. Som SL så tycker jag att för "målande beskrivningar" generellt mest är i vägen.

Och, handen på hjärtat, nästan alla rollspelsskribenter är inte tillräckligt bra på att skriva målande. De är inga författare. Det blir mest svårgenomträngliga textmassor. Som jag i bästa fall skummar. Läser dem inte med nöje. Alltför mycket är tafflig text som är en ren plåga för mig.

Så skriv torrt, faktaspäckat och framför allt användbart. Då blir jag nöjd.

Minimoni

Homelander
Jag håller till stor del med om vad du säger, dock vill jag påpeka att jag faktiskt också gillar riotminds trudvang och dess texter.

För att förtydliga din åsikt, skulle du kunna ge ett exempel på en text i ett inte allt för obskyrt rollspel som du anser lider av sina målande beskrivningar?

Jag frågar detta av ren nyfikenhet då jag själv har lite svårt att komma på en sådan text men tror mig ändå förstå din poäng.

Jag själv har spelat och spelar spel både med torr beskrivning samt de med mer målande och uppskattar båda sätten.

Allt detta är OT men som trådskapare hoppas jag att moderatorerna tillåter det.

Arfert

Facit
Avstår nog att peka ut någon. Det taskigt. Men exempel på BRA målande text är till exempel Oktoberlandet. Eller intronovellen i Saga som skrevs av den nu avlidna (förrfattaren mm) Tomas Olsson.

Minimoni

Homelander
Skall kolla upp novellen. Jag äger samt har läst Saga men det var ett bra tag sedan.

Vet inte om det är taskigt att peka ut en text som man anser har brister. Jag tycker det görs hela tiden här på forumet och även om jag har sett saker som jag upplever som taskiga så brukar knappast enkel kritik av text vara det. Med det sagt så respekterar jag självklart ditt beslut.

Personligen har jag sällan eller aldrig råkat på en svensk rollspelsprodukt där jag stört mig varken på att den är för torr eller målande på ett dåligt sätt. Självklart har jag mina favoriter men i slutändan är jag en allätare.