Nekromanti En Garde! III har anlänt!

Grendel

Warrior
Nu har vi fått hem En Garde! III från tryckeriet. Ser utomordentligt bra ut!

Mer information om de nya regelböckerna kan du finna här.

solvebring

Superhero
Gratulerar! :gremdrink:

Fast... Om man nu ska säga lite mer om vad man tycker så...
Rekommenderat pris i butik är visst närmare 500:-. Och lyxutgåvan ska visst gå på runt 800:-?
Det känns enligt mig personligen dyrt för ett rollspel som knappast föregås av lovande utgåvor sedan tidigare.

Inget illa ment, bara min personliga känsla inför den prisrekommendationen.

rjonas

Hero
Ser fantastiskt ut! 500 spänn är inga pengar i sammanhanget. Hoppas det tar skruv.

solvebring

Superhero
Men, nu får du ju mig att låta superneggig. :gremsmile:
Så var det inte ment. Än en gång, gratulerar, och lycka till så klart!

Ja, priset har jag ju redan förvånats över...

Jocke

Man med skägg
Kostar inte rollspel runt femhundralappen i vilket fall nowadays?
Trail of cthulhu är snäppet billigare och Warhammer frpg dyrare.

Jag tycker att de har satt en prislappa på sin produkt som hävdar kvalité vilket jag hoppas på att den har.

Ögat

Hero
Jag håller nästan med.
Men man kan diskutera det strategiska i att släppa en produkt i ett grundutförande som är dyrt, och ett lyxutförande som är ännu dyrare. Förhoppningsvis är det rätt beslut.

Ymir

Liten kantbaron
Inga rollspel/moduler jag nånsin köpt har kostat 500 iaf, utom Encyclopedia Vampirica, och den borde jag inte ha köpt. Jag är generellt inte i närheten av beredd att betala 500 spänn för en rollspelsprodukt. Priser i den nivån (och bortom, ruggigt nog), det är sånt man får betala för asobskyr megaakademisk small press-litteratur, och det brukar fan göra ont i själen varje gång. Hur har de -mage- att ta ut såna jävla överpris för böcker?

- Ymir, indignerad

Jocke

Man med skägg
Jag gjorde en snabbkoll på sfbokahndelns hemsida. Rollspel kostar typ 500 kronor nowadyas. EDIT: jag letade upp några billigare spel också.

Coreolis 479
Götterdämmerung båda böckerna 396
En Garde 3:e upplagan 478
Doctor Who 538
warhammer 40k rollspelsgrundböckerna 498
Dungeons & Dragons players handbook, game masters guide och monsters manual 834
Warhammer frpg core set 698
Call of Cthulhu 298
Hollow Earth 358
Mouse Guard Box Set 568
Dragon Age 268

Ymir

Liten kantbaron
Nej, du har basically letat upp de allra mest overpriced rollspelen i hela utbudet; det mesta jag hittar i rollspelsväg på sfboks hemsida ligger i en mer rimlig prisnivå, 200-400 kronor

Sedan är sfbok också mycket dyrare än andra butiker; Unispel tex tar "bara" 399 för Coriolis och 599 för D&D-grundboxen. Skillnaden i pris gentemot Sfbok för den senare är alltså över tvåhundra spänn. En Garde III får du för 450 på Gamemaniacs, etc.

- Ymir, hävdar

Jocke

Man med skägg
Du har säkert rätt i att sf bokhandeln är dyrare än många andra.

angående dungeons & dragons har jag inte räknat på set utan på tre lösa böcker.

WoD tyckte jag var svårt att räkna på efter som de olika settingböckerna kräver grundreglerna för att funka, samtidigt som grundreglerna är ett spel i sig själv.

Mitt inte så vetenskapliga urval var spel som jag eller min rollspelsgrupp har och som fortfarande finns att köpa.

Jag antar att doctor who, warhammer och mouse guard är dyrare för att boxar inte får bokmoms.

solvebring

Superhero
Helt med Ymir vad det gäller det här med priser. Även det att jag själv ärligen aldrig köpt ett rollspel för det priset. Eller ja, inte en rollspelsbok för det priset. De flesta rollspel brukar ligga kring ca 200-300:- tycker jag nog. När vi snackar 500:- och uppåt förväntar jag mig oftast ett set eller en box.

Arfert

Facit
Myling tar nog ut vad de behöver för att gå runt, men håller med om att det är massor med pengar. För att få ner prisnivån får man antingen anstränga sig som sjutton för att hitta tryckerier som har rimliga piser för mindre upplagor, alternativt designa spelen för at se OK ut i enklare tryck (typ Vulkan- eller Publit-tryck i svartvitt med mjuka pärmar).

Jag kommer nog välja det senare för de flesta* kommande produkter, vet man vad man gör så kan man få fram saker som ser schyssta ut ändå. Man får formge utifrån begränsningarna. Och ett spel blir inte så mycket bättre bara för att allt är i fyrfärg. Inte så mycket bättre för att motivera prisskillnaden i alla fall.

Jag vill inte att en bok ska gå på mer än runt tvåhundra spänn...

*Nån enstaka kanske blir hårdpärm etc, men då fär man chansa och trycka längt bort, som i Indien, och ha lååååånga leveranstider.

Botulf

Hero
Grattis!
Schysst spel och verkligen gillat det lilla jag sett av regelsystemet.
Synd bara på priset för den finare versionen. Men antagligen berättigat på något sätt.

Kommer dock främst köpa några av tilläggen att använda med GD tror jag. Boken om folktroväsen verkar asball.

GTS

Veteran
Ähhhh, 500 spänn är väl inte så mycket att orda om. Jag har sett materialet och det är gediget. Att köpa ett PS3-spel för 500 spänn går bra (som du slutligen varvar/slutar spela/blir omodernt) men att köpa ett svenskt rollspel som du kommer att kunna spela tills du går i graven för under 500-lappen gnälls det över.

Mylingspel gör helt rätt att de äntligen reglerar marknaden lite. 300 spänn för en stor saftig regelbok är ett skämt, vem kan driva ett företag på det? Bara stora amerikanska upplagor men vill vi verkligen stödja en amerikansk rollspeltillverkare när de svenska eldsjälarna (såsom Mylingspel) arbetar frenetiskt för att få ut bra rollspel till oss.

Bra jobbat med En Garde och grattis till en superprodukt!

solvebring

Superhero
Väl talat. =)
Det är väl egentligen något sådant här man borde sagt istället för att låta så gnällig, eller vad folk nu har kallat det. Hur som helst, håller med Arfert här. Det är säkrare att dra ned lite på stil och finess och väga upp det med prissänkning. Om man kompromissar kan man få helt schyssta, lagom snygga och fina produkter till ett lägre pris. Jag tycker t.ex. att det är duglig kvalitet och nog med snygghet på produkter som Saga, DoD6, Eon etc.
Priset styr konsumenten.

solvebring

Superhero
Ähhhh, 500 spänn är väl inte så mycket att orda om. Jag har sett materialet och det är gediget. Att köpa ett PS3-spel för 500 spänn går bra (som du slutligen varvar/slutar spela/blir omodernt) men att köpa ett svenskt rollspel som du kommer att kunna spela tills du går i graven för under 500-lappen gnälls det över.
Vi talar helt skilda marknader här, helt skilda världar. PC- och konsol spel kostar för det första multum att göra, det är massor med folk och pengar inblandade, och de säljs sedan i massiva upplagor.

Mylingspel gör helt rätt att de äntligen reglerar marknaden lite. 300 spänn för en stor saftig regelbok är ett skämt, vem kan driva ett företag på det? Bara stora amerikanska upplagor men vill vi verkligen stödja en amerikansk rollspeltillverkare när de svenska eldsjälarna (såsom Mylingspel) arbetar frenetiskt för att få ut bra rollspel till oss.
Jag tror personligen att det är fel sätt för att reglera marknaden åt rätt håll. Att höja priset på rollspel hjälper nödvändigtvis inte förlagen att gå runt, det vidgar inte hobbyn heller för den delen. Tvärtom är chansen större för att folk drar sig från hobbyn för att den blir för kostsam. Att däremot producera mycket rollspel och det till vettiga priset leder till att vi kan konsumera mera, att folk gör fler spontanköp osv. Sedan kan vi inte jämföra oss med den amerikanska marknaden. Det är som att jämföra Apotekarens med Coca Cola.

Bra jobbat med En Garde och grattis till en superprodukt!
Ja, det säger vi däremot inte emot. ... Ifall folk nu tror det.

CapnZapp

Myrmidon
För att få det att gå runt med en prisnivå på 200-400 kronor i dag måste du trycka många exemplar. Inget svenskt rollspel spelar i den ligan längre.

Jag förstår till fullo valet att istället lägga sig på en högre prisnivå, och aspirera på att vara en "premium"-produkt.

Många rollspelare är ju idag lite äldre, och har en bättre ekonomi (en där en tusenlapp är inget). Särskilt om de drabbas av nostalgi, vilket ju kan vara fallet med En Garde.

Egentligen är den viktigare frågan därmed:

Är då En Garde v3 en premiumprodukt?

Arfert

Facit
...vill tillägga att om man har en vision som svensk rollspelsskapare är att ge ut en fet regelbok så kommer den med största sannolikhet hamna runt femhundra spänn. Om man inte trycker i ett låglöneland på andra sidan jorden.

Även om man inte kör fyrfärg rakt igenom, som engelskspräkiga spel börjat göra.

Och man gör ju rollspel för sin egen skull också.