Nekromanti En generation kampanj

Lukas

Mannen i Gult
Det senaste jag gått och tänkt på om rollspel är konceptet med generationskampanjer, Alltså kampanjer som utspelar sig över så många år där rollpersonerna dör av ålder och deras barn(eller liknande) tar över.
Jag känner bara till två spel som är skrivna för den här typen av spel, det ena är Pendragon och det andra är Aria och jag har aldrig hört om någon som spelat något sådan kampanj utom de få som på internet skrivit om att de gett Pendragon ett försök och gett upp efter som den kampanjen tar flera år IRL att spela.
Men jag tycker tanken på en sådan kampanj låter så spännande att jag misstänker att flera har funderat eller till och med försökt spela något sådant. Så det jag vill ha av er är helt enkelt bara era erfarenheter och tankar om det hela.
Hur skulle du sätta upp en sådan kampanj om du skulle göra det?
Finns det några fällor man bör undervika?
Har du någon cool historia om vad som hände i er generations kampanj?

God45

#PrayersForBahakan
Det gammla tv-apelet Phantasy Star 3 hade en struktur med att man spelade sönerna i en familj över tre generationer. Man valde vem man gifte sig med varje generation och det gav olika fördelar och nackdelar för barnen. Jag stal det konceptet och körde det med en setting inspirerad av Castlevannia. Dracula kom tillbaks varje århundrade och man spelar familjerna som var och en skickar en förkämpe till hans evigt föränderliga slott för att besegra honom. Vi körde 8 sessioner, från 1400-talet till 2000-talet. På vägen blev en familj varulvar (genom ingifte) medan deras spelare försökte bygga grnetiskt perfekta dödsmaskiner, en familj blev svinrika och använde detta för att alltid ha de fetaste vapnen och deras sista champion var en cyborg och en familj gifte sig för kärlek och en bunch randos från början till slutet. Det var väldigt kul :)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag har spellett rakt genom Pendragon Great Campaign. Tyvärr står ett 40+65-årskalas för dörren här, så jag hinner troligen inte skriva något förrän i nästa vecka. När det begav sig skrev jag dock ett inlägg på Nocturns forum som kanske kan vara värt att läsa, det finn en länk här.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Om jag hade haft obegränsat med tid (vilket är exakt motsatsen till vad man har idag) så hade jag velat spela Mutant/MUA som generationsspel med start i resp. Mutant År Noll låda. När samtliga klasser ankommit till zonen så väljer man vilken av sina olika RP (från grundboxarna) man vill använda primärt och sedan spelas striden mot Hydrans horder ut. Hjältar hyllas med monument. Organisationer grundläggs. Affärsverksamheter bildas. Ledare tillsätts. Grunden läggs till tekniska framsteg etc.

Utifrån ett överenskommet antal äventyr (t.ex. ett zonkompendium) så väljer man att antingen spela samma karaktär i ny tappning (enligt Mutant År Nolls ålderskategorier med ung > medelålders > gammal) eller nästa generation av RP i tidigare ålderskategori. Robotar givetvis undantagna. Med varje generation så bestämmer man också tillsammans vilka organisationer, monument, affärsverksamheter, ledare etc som överlevt tidens tand.

Slutligen leder detta fram till MUA-kampanjen och Pyrisamfundet´s setting

kaptendral

Warrior
I Legacy: Life Among the Ruins har varje spelare en familj och en rollperson som byts ut då man förflyttar sig till nästa ålder. Jag har inte hunnit spela det än, men det verkar rätt bra om man gillar lite knasig post-apokalyps, men kanske lite mindre knasig än Mutant. Och PbtA förstås.