Har ni sådana där saker som ni inte har en aning om fast en gnagande känsla säger er att ni borde ha det?
Jag har tusentals. Du har bland annat lärt mig röka cigarrer, remember?
:^)
En av mina grejer är att jag inte fattar hur det ser ut mellan tågvagnarna, om man ser naturen svischa förbi eller så. Och jag åker ändå pendeltåg dagligen, har typ gjort det i sju år. Det är (gissar jag) gummigrejer för, så att man kliver in i ett mörkt rum, men jag är inte helt säker på vad det är man egentligen står på eller om man kan stoppa in fingrarna mellan gummiflikarna och kika ut, om man kan bli klämd eller liknande. Det är ett riktigt vardagsmysterium för mig.
Å så finns det massor med ord jag använder utan att ha en blekaste aning om vad de betyder. Sekulariserad och reaktionär är två exempel.
Globalisering, då... Det är egentligen den process som beskriver hur transnationella företag/politiska organ reser sig på bekostnad av nationella dito, men den beskrivningen är ju pudas. I klarspråk så är det så här:
"Buhuu! Det lokala cafét har försvunnit och bytts ut mot ett Starbucks!"
"Ja, men ärligt alltså, deras kaffe är ju faktiskt både billigare och godare."
Det är alltså bara gammal hederlig kapitalism i ny kostym. "Kapitalism" låter ju så tråkigt; man förknippar det med tjocka vita farbröder med slips, cigarr och polynesisk hemhjälp. Globalism låter mycket bättre; man tänker på fri rörlighet för både arbetare och arbeten; kulturutbyten och ökad konkurrens. Globaliseringsföreståndarna brukar särskilt tala om just kulturutbyten och möjligheterna till samförstånd, vilket jag tycker är konstigt. Jag menar, vi gillar ju att köpa D&D minis för att de är billiga (kineser jobbar som sagt för ingenting), men inte får vi direkt någon kinesisk kultur på köpet. Hur kineserna med tiden ska få västerländska arbetsförhållanden är också oklart: Globaliseringen innebär ju framförallt att de stora företagen får så enkelt att säga "jaha, passar det inte så flyttar vi fabriken till Indien istället!"
Motståndarna till globaliseringen ser för det mesta ut som Göran Greider eller Doktor Kosmos och blir sura när tidningar säger att det inte längre finns någon arbetarklass.