Nekromanti En helt ny (Warhammer) värld!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n50544 said:
Hur skulle en bra världskarta se ut för att vara optimal?
Och det här är självfallet bara ett uttryck för min egen speciella smak =) Men för mig skulle den optimala världskartan inte vara en världskarta, så att säga.

Till att börja med skulle jag jag helt skippa de utritade gränserna. De ger en illusion av prydlig indelning som för mig direkt förtar känslan av vildmark. Möjligen hade jag ritat gränserna för kärnområderna för varje region, de som faktiskt är ganska hårt patrullerade och kontrollerade. Men även det hade känts lite sisådär. Bästa om man ändå vill ge någon slags känsla för ländernas utbredning hade varit färgkodning av städerna för att visa vem de svurit sin trohet mot.

Att ta bort gränserna hade även gjort det betydligt lättare att klämma in egna små riken här och var. Ett dvärgrike i bergen mellan imperiet och estillia, ett alvrike mellan imperiet och bretonien. Nu finns det liksom inte mycket plats för det.

Men det här är egentligen mest förslag på hur jag tycker just den där kartan hade blivit bättre.

Helst hade jag sett kärnan av varje region på en helt separat karta, men grova riktningsangivelser hur den regionen ligger i förhållande till andra, med "öppna gränser" (Dvs att man inte ser "hela" regionen, utan merparten av den). Då har man stor möjlighet att verkligen stoppa in allt eget man har, men fortfarande ha en grund att stå på.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag hänger inte så mycket på forumet längre, men var tvungen att logga in och säga att det är en sjukt fin karta. Sjukt fin.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rymdhamster;n50574 said:
Och det här är självfallet bara ett uttryck för min egen speciella smak =) Men....
Rent estetiskt är den dock väldigt fin. Det ska erkännas. Mina synpunkter handlar mer om (...min...) användbarheten av den.

Mogger

Hipsteranka
Tack för allt snaskigt beröm! Jag slickar i mig med god aptit! :)

Har dropbox så jag ska undersöka hur det funkar att dela. Återkommer.

Rymdhamster;n50574 said:
Och det här är självfallet bara ett uttryck för min egen speciella smak =) Men för mig skulle den optimala världskartan inte vara en världskarta, så att säga etc
Tack för svaret! Jag förstår och håller med dig. Syftet med kartan är dock att ge en hyfsat god bild av den kända världen av någon som redan är bekant med WFRP och ett sätt att kommunicera skillnaderna mellan den här och den officiella settingen (finns iofs inte två Warhammer-kartor som stämmer överens :) )

Men som rollspelshjälp håller jag med om att andra typer av kartor kan funka bättre.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Måns;n50834 said:
Har lagt in en nedladdningslänk i första posten. Testa gärna om den funkar.

Den funkar klocka Måns.

Antar att du skall använda den till Daemon på ett eller annat vis? Har du några mer uppdateringar på gång där för den nyfikne?

Mogger

Hipsteranka
Konrad Konvalj;n50839 said:
Den funkar klocka Måns.

Antar att du skall använda den till Daemon på ett eller annat vis? Har du några mer uppdateringar på gång där för den nyfikne?
Nja, det blir nog mest för hemmabruk. Jag vågar inte göra något kul av något som GW har copyright på.

Jag fnular fortfarande på hur jag ska kunna göra något fränt av projektet utan att bli stämd och fick faktiskt en cool idé när jag gjorde den här kartan. Men, vi får väl se om jag slutför det... :)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Måns;n50840 said:
Nja, det blir nog mest för hemmabruk. Jag vågar inte göra något kul av något som GW har copyright på.

Jag fnular fortfarande på hur jag ska kunna göra något fränt av projektet utan att bli stämd och fick faktiskt en cool idé när jag gjorde den här kartan. Men, vi får väl se om jag slutför det... :)

Körba!