Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Och det här är självfallet bara ett uttryck för min egen speciella smak =) Men för mig skulle den optimala världskartan inte vara en världskarta, så att säga.Måns;n50544 said:Hur skulle en bra världskarta se ut för att vara optimal?
Till att börja med skulle jag jag helt skippa de utritade gränserna. De ger en illusion av prydlig indelning som för mig direkt förtar känslan av vildmark. Möjligen hade jag ritat gränserna för kärnområderna för varje region, de som faktiskt är ganska hårt patrullerade och kontrollerade. Men även det hade känts lite sisådär. Bästa om man ändå vill ge någon slags känsla för ländernas utbredning hade varit färgkodning av städerna för att visa vem de svurit sin trohet mot.
Att ta bort gränserna hade även gjort det betydligt lättare att klämma in egna små riken här och var. Ett dvärgrike i bergen mellan imperiet och estillia, ett alvrike mellan imperiet och bretonien. Nu finns det liksom inte mycket plats för det.
Men det här är egentligen mest förslag på hur jag tycker just den där kartan hade blivit bättre.
Helst hade jag sett kärnan av varje region på en helt separat karta, men grova riktningsangivelser hur den regionen ligger i förhållande till andra, med "öppna gränser" (Dvs att man inte ser "hela" regionen, utan merparten av den). Då har man stor möjlighet att verkligen stoppa in allt eget man har, men fortfarande ha en grund att stå på.