Nekromanti En hemsk känsla i djupet av min själ.....

Kiridon

Veteran
<center>Idag skedde det....</center>
<center>Våran spelgrupp skulle spela.</center>

Under ett konvent ett par dagar tidigare köpte jag en ny modul
("Vapenmästaren") och jag satte mig ner för att läsa och bestämde mig för att skapa en karaktär.
Jag blev så engagerad att skapandet blev till en ny stridskonst (och en hel massa riktigt intressanta välplanerade grejjer) skapandet tog tre dagar och när jag igår var klar hade jag en samling med karaktärs info om min nya stolthet.
Den Cirefaliska Vapenmästaren Izirco son till son av Jhimzcelan.
Vår nuvarande spelledare jonas körde igång uppdraget Döden ängar och efter hela kvällen befinner vi oss i en ruinstad i utkanten av en skog....
jag gick ut för att utforska och fad får jag.....

Två patetiska Rockracer kopior (fåniga flygande rockor ifrån Morrowind) som dödar mig med en perfekt attack i hjärtat.

Jag dog i händerna på min vän dvärgen Khalim Roghan och den blodfobiska trollkarlen Marak.

Det skär djupt i mitt hjärta.... Sorgen är mig övervälldig.... Snyfft Snyfft Snyfft.......

Funderar ärligt på att gå på ett APSHRPSDEMD möte....(Anonyma Personer Som Haft RollPersoner Som Dött En Meningslös Död)

Snälla sörj med mig..... :gremfrown:

Personligen skulle jag bara blir sur på spelledaren.
Rollpersoner får skadas hur svårt man vill, men dör dom ska det fanimej vara på ett viktigt ställe, som planerat avslut eller liknande.

Det låter för övrigt som något flera jag känner skulle kunna gå på...

Ceram

Hero
rock är skoj

De där rockorna är ju underbara (obs jag är SL), en av de roligaste striderna i höstas :gremsmile:. De är ju knappast oviktiga heller. Kanske din spelledare inte gillar vapenmästare? Jag själv har förbjudigt det yrket...

Boll

Veteran
Usch, sånt är så tråkigt!

Men får jag fråga, ansåg kanske spelledaren att du var dumdristig som gick iväg själv?

Jag brukar ha som tumregel att jag inte dödar karaktärer om inte någon av följande kriterier är uppfyllda:

* Rollpersonen har gjort något väldigt dumt. (Som att försöka ta sig an en grupp Frakk-Tiraker själv)

* Spelaren vill skapa en ny karaktär, och har eventuellt bett om att få sin karaktär dödad.

* Något väldigt dramatiskt händer, typ en riktigt stor duell utspelar sig, eller ett gigantiskt fältslag, eller kanske en jätte-mega-äckligt hemsk fälla utlöses.

Det verkar som om första punkten kanske skulle kunna stämma in (beroende på hur din SL ser på saken), och kanske var det därför han inte drog sig för att döda din karaktär? Eller så kanske han inte har den spärren, som tvingar en SL att modifiera en sådan träff, till ett långt sår i låret - eller något som inte är lika hemskt som en träff i hjärtat.

Oavsett hur det nu var, så är det alltid lika tråkigt när man förlorar en karaktär som man verkligen arbetat på, så jag sörjer med dig :gremwink:

Ceram

Hero
lalala

* Rollpersonen har gjort något väldigt dumt. (Som att försöka ta sig an en grupp Frakk-Tiraker själv)
Håller absoult med.

* Spelaren vill skapa en ny karaktär, och har eventuellt bett om att få sin karaktär dödad.
Varför inte bara skapa en ny direkt och lägga undan den adra iställe för att låta denne vänta på att blir dödad?

* Något väldigt dramatiskt händer, typ en riktigt stor duell utspelar sig, eller ett gigantiskt fältslag, eller kanske en jätte-mega-äckligt hemsk fälla utlöses.
Jepp om de vandrar rakt in i det.

Fler punkter...

*Spelaren spelar totalt mot sin karraktär. Trots tillsägningar...

*Spelaren gör allt för att irritera...

*jag hade en ra punkt nyss men den försvann. Jag gör väl en edit när jag kommer på den....

Tell

Hero
I sl:arnas försvar

Käre gamle gosse!
Menar du på fullt alvar att du förväntar dig att din rp skall få förmåner visavi mundanas övriga befolkning?! Jag vill inte vara elak, eller ta i för mycket, men det enda ord som faller in i mitt huvud vid tanken på sådant är HYBRIS!
Vänligen!

Mvh Orfeus, som i egenskap av sl anser att rp:na är vanliga mundanabor och skall ha samma förmåner samt behandling, däribland möjligheten att bli nedhuggen om man kommer i vägen för de där Flexioriddarna, när de kommer ut från världshuset (flexior samt arvons hammare står utanför lagen i mitt mundana).

CGH

Warrior
Prata igenom det

Mvh Orfeus, som i egenskap av sl anser att rp:na är vanliga mundanabor och skall ha samma förmåner samt behandling,
Det är inte helt säkert att rollpersoner är vanligt folk. Beroende på vilken spelstil gruppen har kan olika sätt passa att sköta det där mer hur enkelt roller dör .

Jag tycker man skall komma överens i gruppen vart "dödlighetsnivån" i spelet liggen. Då kommer inga obehagliga överaskningar. Fast det är kanske lite svårt att se vitsen med såna överenskommelser inanna man sett nackdelen av att inte vara överens om hur spelet ska spelas.

Förlåt, blev lite kompakt, men läs igen ifall ni inte fattar. :gremgrin:

Tell

Hero
Du har rätt, jag var en aning kategorisk.

Alla människor är individer och deras frihet att göra egna val får aldrig ifrågasättas. Jag ber om ursäkt för min klumpiga formulering.

Mvh Orfeus, som inser att han borde lära sig leva mer efter sina egna ideal.

Boll

Veteran
Re: lalala

"Varför inte bara skapa en ny direkt och lägga undan den adra iställe för att låta denne vänta på att blir dödad?"

Jag vet inte riktigt, men jag brukar känna så att om jag har en karaktär som jag inte gillar, eller är trött på, så känns det jobbigt om den bara ligger och skräpar, då dödar jag den hellre, så att den inte existerar längre, och sen skapar jag en ny.

"Fler punkter...

*Spelaren spelar totalt mot sin karraktär. Trots tillsägningar..."

Hmmm...Här brukar jag nog faktiskt be spelaren att gå och göra något annat, eller att skapa en ny karaktär - okej, kanske man dödar hans gamla också, men om han verkligen gillar den så kanske han blir förbannad, och det hjälper ingen.

"*Spelaren gör allt för att irritera..."

Ja, då ryker karaktären verkligen, och antagligen spelaren också. Om det finns något som jag verkligen hatar, så är det folk som bara förstör för andra, särskilt om det är medvetet. Den spelaren hade inte fått vara kvar i spelgruppen.

Bra punkter, skall lägga till dem på min lista.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Hände mig en liknande sak för, ja jag mins inte hur länge sänn. Spelade en Vampyrjägare som följde med några resande äventyrare till en by som anföls av jättespindlar, fem minuter in i äventyret, och då, "DUNS", han får en 300 kilos jättespindel i huvudet, han dör ögonblikligen, gissa om jag blev förbannad, Vampyrjägaren var en av mina bästa rollpersoner någonsin.

Re: I sl:arnas försvar

Ja, jag väntar mig en särbehandling, och i de fallen när EON spelas i min grupp, och jag spelleder, kanske 50 % av tiden eller så, så ger jag också särbehandling.

Rollspel är inte bara ett porträtterande av några personers liv, det är ett interaktivt historieberättande av en grupps umbäranden, ofta i våldsamma yttringar, och det blir helt enkelt inte lika roligt om man går runt och dör vid första bästa strid.

Nej, jag tycker att fiender som spelledarna slänger på RP bör vara på lagom nivå, en utmaning, men inte så att man dör om det är riktigt illa. Fäller, som jag föredrar att undvika helt, bör itne vara omöjliga, eller tagna från Playelfs fälltävlingar.

Självklart dör en RP om han görnågot så puckat som att mucka med en drake, men i det genomsnittliga menar jag att en RP bör hållas levande.
Tänk dig själv om jag skulle massakrera alla nybörjares karaktärer för att de gör dumma misstag, då skulle ju inte hobbyn ha några nya spelare alls? Nej, lär genom goda exempel tycker jag. Hade jag en spelledare som fuskade för att döda mina karaktärer, eller en spelledare som tyckte att "lagom utmaning" betydde något med 25% chans för överlenad, så skulle jag nog sluta spela med den här spelledaren.

Förresten, vi spelar halvepiskt allt som oftast, de stackars riddarna skulle få sina rumpor serverade på silverfat :gremtongue:

Ceram

Hero
Vanliga människor dör ju inte

De "vanliga" invånarna i mundana dör ju oftast inte av diverse våld utan lever sina liv till de dör av ålder eller sjukdom...

Malkavvaklam

Veteran
Snöpliga händelser kan ske...

Aldrig roligt att bli av med en karaktär... på ett snöpligt vis,
speciellt inte en som man lagt ned mycket möda och besvär på, och utformat den på så sätt att den givits "själ och liv".

Däremot så är jag helt på Bolls och Cerams sida vad gäller en SL:s kriterier för vad som gäller vid en karaktärs död:
Boll:
Säger ju sig själv (nästan)... att gör en spelare något så oerhört dumt, så får de ju faktiskt ta konsekvensen för det hela... speciellt om SL "hintat" att det är korkat.

En ok regel... men man bör tänka över det hela NOGA, speciellt om det är en episk kampanj, för då kan SL:s planer gå helt i stöpet. Så tala med honom först... men så får man ju tänka på regel 1: "det hela gå ut på att roligt när man spelar" Och vantrivs spelaren med karaktären... tja, då e saken klar... även om SL blir förtvivlad, så bör man ha SP:ns åsikt i iakttagande

I sådana här tillfällen är det ju spännande... och då SKA man känna som att varje tärningsslag ÄR livsviktigt!

Cerams kriterium:

*Spelaren spelar totalt mot sin karraktär. Trots tillsägningar...
Uhh... bad acting! I viss mån acceptabelt... men om man får tillsägning av SL... ja, då bör man tänka efter

*Spelaren gör allt för att irritera...
Och den mäktiga SL - Guden uppenbarade sig, för totalt tillintetgöra den ogudaktige spelaren som förstörde hans värld!

En sådan spelare förtjänar inget annat... om han/hon trots varningar fortsätter, så kan man ju undra varför denne spelar överhuvudtaget... han förstör ju inte bara för SL, utan främst för sig själv och framförallt de andra spelarna

Sen är det ju alltid till var o en att ta till sig dessa regler, de är ju trots allt "husregler"... men bra sådana :gremtongue:

Kenzui

Warrior
tja. jag dör aldrig, men mitt problem är att jag alltid vinner eller slaktar eller nåt men alltid klarar mig, fan jag vill också ha en hård SL. men inte det mina gubbar skulle säkert kunna bli kungar eller motsvarande i varsit land! HA DET BRA!!!!

-BoNe-

Warrior
hohohoho.. du hade kungat jordbestarna, ownade frakk tiraken och skulle utforska en mystisk ruin mitt i natten ensam.
Inte för att det gör det mer rätt men lite stryk får man nån gång. att det råkade bli ett perfekt slag i bröstkorgen och sedan extra skada lunga och hjärta så blir det lite blödningstakt. (50)

Kiridon

Veteran
-bone- i egenskap av din sl i vanliga fall säger jag nu....

LYSSNA PÅ FOLKET....
De talar om en dödlighets nivå.Den tänker jag använda...
De borde du också. :gremelak:
Alltså man döe barar när det passar sig.....
:zeppelinare: