Nekromanti En himla massa program

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det har kommit en del filmer medan forumet varit nere och jag undrar vad forumets bittra människospillror (och alla andra förstås även om deras analyser inte brukar vara lika underhållande) tycker om filmer som "300" och "Spiderman 3"?

Just "300" verkar ha parodiserats ganska flitigt och det verkar onekligen finnas mycket att fnissa åt för den som har sett någon av de många trailerna (trailerserna?). Precis som när det gäller "Sin City" så verkar det som om filmskaparna närmast slaviskt har följt serieförlagan. Och hur är det med de svaga historiska kopplingarna? Är det en film som man kan njuta om även som historiskt kunnig och intresserad?

Ja, "Spiderman 3" verkar innehålla fler fiender är de övriga två filmerna tillsammans. Jag vet inte ens om den har haft svensk premiär än (även om det knappast hindrar driftiga personer). Killen som är gjord av sand verkar i alla fall ge upphov till en del snygga scener, däremot verkar den svarta dräkten väldigt löjlig i jämförelse med serieförlagan och Topher Grace som tvivelaktig reporter? Det hör man ju bara på namnet att det knappast funkar. Eller vad tycker ni?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
och Topher Grace som tvivelaktig reporter? Det hör man ju bara på namnet att det knappast funkar. Eller vad tycker ni?
Varje gång jag hör hans namn blir jag tvungen att tänka efter, och blir lite förvånad när jag kommer på att det är ett mansnamn.

Jag vet inte ens om [Spider-Man 3] har haft svensk premiär än
Det har den inte. Den har premiär 4 maj.

Och eftersom jag inte har sett varken den eller 300, varken på laglig eller olaglig väg, tänker jag rekommendera de filmer jag sett nyligen istället. Det är två filmer som på en del sätt är väldigt lika, men ändå så fundamentalt olika, nämligen Pans labyrint och Min granne Totoro. (Den senare har förstås alla sett redan eftersom den är typ 19 år gammal.) Båda handlar om flickor som antingen möter övernaturliga varelser i sitt nya hem (eller fantiserar ihop de övernaturliga varelserna för att fly från en hemsk verklighet, om man föredrar den tolkningen). Sedan må Totoro vara den gulligaste må bra-film som någonsin gjorts och Pans labyrint vara en riktigt vidrig studie i mänsklig ondska. Bra är de i alla fall. Och pitentiella inspirationskällor till Millennium. (Spelet behöver både en kattbuss och ett hårlöst missfoster med ögonen i handflatorna.)

/tobias

G

Guest

Guest
Just "300" verkar ha parodiserats ganska flitigt och det verkar onekligen finnas mycket att fnissa åt för den som har sett någon av de många trailerna (trailerserna?).
300 skulle jag säga var en inofficiell prequel till stargate, det enda som saknas är att det ska lysa ur Xerxes ögon, det är så tydligt så att det borde inte finnas någon annan förklaring faktiskt.

/Zorbeltuss who has yet to see Spiderman 3

Troberg

Sinister eater
Just "300" verkar ha parodiserats ganska flitigt och det verkar onekligen finnas mycket att fnissa åt för den som har sett någon av de många trailerna (trailerserna?). Precis som när det gäller "Sin City" så verkar det som om filmskaparna närmast slaviskt har följt serieförlagan. Och hur är det med de svaga historiska kopplingarna? Är det en film som man kan njuta om även som historiskt kunnig och intresserad?
Se den för att den är vackert filmad så är den OK. Om du ser den för att handlingen, spänningen eller historisk korrekthet så kommer du inte att gilla den.

Dimfrost

Special Circumstances
(Spelet behöver både en kattbuss och ett hårlöst missfoster med ögonen i handflatorna.)
Måste vi spela det nästa gång? Du vet ju att jag har så svårt för så normala karaktärer. :gremsuck:

/Dimfrost

Illern

koppariller
Se den för att den är vackert filmad så är den OK. Om du ser den för att handlingen, spänningen eller historisk korrekthet så kommer du inte att gilla den.
Hade liksom något sådant på känn; väntar till den kommer på hyr-DVD.

Arfert

Facit
Såg 300 idag, och den är OK som testosteron-stinn underhållning, på samma sätt som Sin City... det är väldigt mycket blod som skvätter och repliker i stil med "SPAAARTAAAANS!!! TONIGHT WE DINE IN HELL!!!!!!" och liknade... med det är totalt over the edge och ball. Men glöm allt med historisk korrekthet, även om man löst följer verkligheten. Då menar jag LÖST som det brukar vara på film. Och designen är ju mer Frank Miller än arkeologi, om man säger så.

Men som film får den 4 av 5 av mig, det är smaklöst, coolt och jävligt lite PK. Och det kändes uppfriskande.

Marcus J

Hero
300 har jag sett.

Som underhållning så funkar den bra. Om man kan koppla bort sina historiska kunskaper och koppla av så är den riktigt medryckande. Den lever till stor del på soundtracket och att den är vackert filmad.

Jag anser själv att de flesta av de tydliga historiska inkorrektheterna kan förklaras med att det är den sista överlevande av de tre hundra som håller ett peptalk innan nästa stora slag. Dock så finns det vissa saker som man blir tvungen att ta med en klackspark.
Som exempel på det första:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Odödliga som orcher.</font></td></tr></table>
Som exempel på det andra:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Att den köpta rådsmannen anklagar "drottningen" för otrohet. Mina knappa historiska kunskaper säger mig att otrohet som koncept inte existerade i Sparta, utan sådana petitesser kom i skymundan när det gällde att föda nya soldater.</font></td></tr></table>

Vad gäller våldet så är det på intet sätt realistiskt och det hela ser väldigt serieinspirerat ut. För att parafrasera en kommentar på imdb: Det ser mer ut som en märklig dans än en kamp på liv och död.

Jag ger den 4/5 med ett förbehåll om att man måste gilla svulstiga machofilmer.

Eksem

Champion
"Hade liksom något sådant på känn; väntar till den kommer på hyr-DVD. "

Fast det är väl ändå helt baklänges? Om man ser en film för handlingen kan man ju lika gärna hyra den, men ska man se en film för att den är visuellt supermaffig borde man ju se den på bio!

---

Nåja, min arbetsplats betalade biljetten, och jag såg den på arbetstid. Typ, research ang. att jobba med greenscreen, vilket vi ska göra lite mer framöver (så egentligen hade det varit bättre med en "making of", men lite roligt måste man ju få ha på jobbet också).

Tyckte den var väldigt bra. Så jävla snygg. Och så hojtade de väldigt mäktigt. Fast de borde klippt bort alla passager där de försökte ägna sig åt något slags historieberättande. Det var inget bra för tempot, och slutet var värsta antiklimaxet, de borde ha kapat berättelsen tidigare.

Men på det hela taget, mycket snygg film. Har inte läst serien, men skulle tro att filmen följer förlagan mycket noggrant. T.ex. så blir det ofta slow motion där filmen nästan stannar i bildrutor som ser väldigt typiskt serie-aktiga ut.

Illern

koppariller
"Hade liksom något sådant på känn; väntar till den kommer på hyr-DVD. "

Fast det är väl ändå helt baklänges? Om man ser en film för handlingen kan man ju lika gärna hyra den, men ska man se en film för att den är visuellt supermaffig borde man ju se den på bio!
Fast jag kommer ju se den mer för att ha sett den, inte för att den är visuellt supermaffig, och då vill jag betala så lite som möjligt för den (och ändå vara laglig så behöver ingen föreslå att ladda ned den ;-) ) Då blir att ta hem den via Lovefilm ett bra alternativ.

Storuggla

Champion
"Är det en film som man kan njuta om även som historiskt kunnig och intresserad?"

Ja, på samma sätt som en gastronom kan avnjuta en middag som tillagats och serverats med mottot "Det blandas ju ändå i magen!". Såvida du inte finner det njutbart att påpeka för din omgivning om vilka typer spartanerna egentligen var, det vill säga.

Storuggla, med hänsyn tilll barnen

G

Guest

Guest
Om du gillar muskelberg i kalsonger som med jämna mellanrum skriker SPARTA! så kommer du säkert gilla den. Såg filmen för några veckor sen och filmen är estetiskt ganska tilltalande. Handlingen är.... ehhh... vilken handling?

Spindelmannen 3, tja... helt ointresserade så där har jag inga kommentarer.

Dock kan jag tala om att andra säsongen av Rome var lika bra som första och jag komemr sakna serien....

Feliath

Swashbuckler
Just "300" verkar ha parodiserats ganska flitigt och det verkar onekligen finnas mycket att fnissa åt för den som har sett någon av de många trailerna (trailerserna?). Precis som när det gäller "Sin City" så verkar det som om filmskaparna närmast slaviskt har följt serieförlagan. Och hur är det med de svaga historiska kopplingarna?
Jag är nu inte en människa som gillar recensioner, men jag kan i alla fall tala om att de jävligt väl INTE följt serien särskilt slaviskt. Nästan allting superpuckat (orcherna, trollet, fete skarprättaren, hela jävla Gorgosubploten (and WHAT THE FUCK was that all about?!), ingen kan slåss i falang, etc. etc. blah) är filmmakarnas eget fel. Sedan har de på andra ställen hållit sig till serierutor som klister, framförallt visuellt, men det är i min personliga mening rätt irrelevant med tanke på hur mycket ändringarna ändå kränger om berättelsen as such.

Serien är inte oproblematisk, men den är långtifrån lika illa knasig som filmen.

/Feliath — Förresten heter tv-serien En himla många program

Ymir

Liten kantbaron
Indeed. För att sammanfatta typ: I seien framställs perserna som klena, dekadenta diktatoriska, överpiercade transor i konfrontation med den deffade spartanska, demokratiska, heteronorma matris-manligheten.

I filmen framställs perserna som monster dessutom. It's kinda scary :gremsmirk:

Och Gorgo-subplotten...ja...jag kan jag säga? Filmmakarna kanske tänkte att de behövde något som inte gjorde motvilligt medsläpade flickvänner fullständigt uttråkade? :gremwink:

- Ymir, Immortals > Orcher. Varför?

Dimfrost

Special Circumstances
Vänta nu. Är ni två överens om något? Jävlar, då måste jag sätta igång kausaldriften för mitt transtemporala skiftskepp, för den här världen är definitivt på väg att gå under.

/Dimfrost

vandraren

Swordsman
300 är en mycket dålig film om man räknar bort vissa effekter. Om man gillar att gå på bio för att se effekter så kan man gå.

Berättelsen har noll att göra med vad som egentligen skedde.

Förutom det så har de verkligen överdrivit allt extremt mycket, som folk kanske redan påpekat så är Xerxes en tre meters transvestit, De Odödliga är orcher, perserna har någon sorts avrättare med svärd istället för armar, spartanerna slåss en och en och dansar omkring med sina svärd, de trycker bort perserna med sina sköldar istället för att använda spjut i phalanxer, elefanterna är 100 meter höga med hus på ryggen, spartaner bygger en mur av lik etc. Jag hade väldigt svårt att koppla bort den historiska förlagan och blev hyfsta besviken fast jag visste vad jag gav mig in på.

Dessutom är subplotten typ det sämsta jag sett på länge. Skrattretande dåligt. Det var faktiskt svårt att hålla sig för skratt flera gånger under filmen. Så den kanske funkar som komedi.

Hjalle

Swashbuckler
Jag tyckte "300" var jättehäftig! Perserna specialtränade sina mongon, spartanerna dödade dem! Klart perserna var coolast. Xerxes var förbannat het och dessutom var det ett fetto som hade som yrke att hugga av folk med sina knivarmar. Grymt!

Självklart sög den. :gremsmile:

-Hjalle, fick sig ett gott skratt.

Minimoni

Homelander
Dock kan jag tala om att andra säsongen av Rome var lika bra som första och jag komemr sakna serien....
Jag kan inte annat än att hålla med. :gremsmile: Kommer sakna stämningen i serien. Rome är min absoluta favorit serie och jag blev ärligt ledsen när jag fick reda på att det inte blir fler säsonger :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Rome är min absoluta favorit serie och jag blev ärligt ledsen när jag fick reda på att det inte blir fler säsonger
Ge inte upp än, det händer att TV-bolag ångrar sig. De återuppväckte ju ReGenesis efter att ha avslutat serien med att alla blev sprängda i luften, så inget är omöjligt. Dessutom så har de ju de riktigt dekadenta och degenererade kejsarna kvar, de är ju givna publikfavoriter!