Hade en idé för ett skadesystem för den eventuella nya versionen av mit hemmabygge: när någon blir träffad slår man ett motståndsslag mellan vapnets elakhet och målets tålighet - ifall vapnet vinner är målet ur striden, om målet vinner slå kämpar det vidare.
Sedan, efter striden är klar, slår man på en tabell för utslagna kombattanter för att se om dom är döda, lemlästade, eller bara KOade. På samma sätt slår man på en annan tabell för de som blev träffade men inte utslagna om de fick några skador att tala om.
Tanken är att man spar tid under själva slåssandet och att man inte vet om ens nedslagna kamrater lever eller ej (vilket jag föreställer mig är realistisk i många situationer). Som en bonus kan man strunta i att ödsla tid och tärningslag på att ta rätt på mer precis hände ansiktslösa underhuggare och annat oviktigt folk - det enda intressanta var ju ändå om de försvann ur striden.
Åsikter? Någon som vet ett spel som gjort ngt liknande?
Sedan, efter striden är klar, slår man på en tabell för utslagna kombattanter för att se om dom är döda, lemlästade, eller bara KOade. På samma sätt slår man på en annan tabell för de som blev träffade men inte utslagna om de fick några skador att tala om.
Tanken är att man spar tid under själva slåssandet och att man inte vet om ens nedslagna kamrater lever eller ej (vilket jag föreställer mig är realistisk i många situationer). Som en bonus kan man strunta i att ödsla tid och tärningslag på att ta rätt på mer precis hände ansiktslösa underhuggare och annat oviktigt folk - det enda intressanta var ju ändå om de försvann ur striden.
Åsikter? Någon som vet ett spel som gjort ngt liknande?