Nekromanti En idé. Med kort i.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag fick plötsligt en intressant idé. Det är allt det är, en idé, än så länge. Ingen setting, ingen spelmekanik. Så här enkelt är det:

Du har en massa kort. Några av dessa har du på hand. På korten står meningar, alltifrån "Det där skulle du inte ha gjort!" till "Jag måste skita" eller "Tråååkigt". Jag kan tänka mig flera sätt att använda de här korten. Du kan lägga dem på ickespelarkaraktärer för att påverka deras agerande ("Jag lägger 'intressant' på henne, så att hon accepterar mitt förslag"), du kan använda dem till att ge bonusar på dina egna handlingar ("Jag lägger 'Vad som helst men inte det!' när han hotar min familj, så slåss jag bättre"), eller kanske till nackdel för dig själv för att få nå'n sorts poäng, eller kanske fler kort ("Jag lägger 'Vadsomhelst men inte det!' när han hotar min familj. Jag paralyseras av rädsla"). Jag kan tänka mig att man använder dem för att ställa till med förtret eller ge bonusar för/till andra spelares karaktärer (på samma sätt som sina egna).

Det är allt. En idé. Jag provade att skriva ned ett tjugotal (det är enkelt att komma på dem) på några lappar och blanda och ge mig själv tre. Därefter tog jag närmsta bok och läste några rader slumpmässigt, funderande på hur man kunde använda korten. Det blev litet fräckt. En man glömde att offra till gudarna. De reagerar med en "Du får fan skylla dig själv". En kvinna stöter på sina bröders lemlästade kroppar. Jag var mycket frestad att använda "Fuck 'em. Fuck all them wankers". :gremgrin:

Och det är allt jag egentligen hade i det här inlägget. Jag vet inte riktigt vad syftet är, jag ville väl mest lufta min idé. Ignorera mig så lovar jag att sluta.

Majorna

Veteran
Spontant tycker jag det later intressant, det ar ju lite som sardrag fast istallet for att det galler en sjalv sa drabbar det andra, de far agera eller har jag fel?

Men det har ingenting med rollpersonen isig att gora eller? Om inte sa blir det ju nastan som ‘mind control”. Man kanske istallet skulle kunna gora sa att en person som ar valdigt burdus och intelligent kan ha sardraget “ohovlig” och han pa sa satt kan saga nogonting ohovligt till nogon som gor att denna helt tappar traden, blir fruktansvart arg, tappar besinningen osv…och att denna spelare eller slp da far beskriva hur detta gar till. Fast jag vet inte det blir lite “konstigt” eftersom vissa personer som har valdigt lugna personligheter inte alls skulle ta at sig av detta.

Nar jag tanker efter tycker det liknar sardrag bara det att de ar mer definierade och inte har med rollpersonen att gora vilket gor att de liksom inte passar in I rollspelandet, men kanske jag inte riktigt forstar dig?

MrG

Swashbuckler
Klart kul tanke... kan se det som ett metakoncept för att främja samberättande i rollspel.

Genesis

Ni dés ni maître
Nar jag tanker efter tycker det liknar sardrag bara det att de ar mer definierade och inte har med rollpersonen att gora vilket gor att de liksom inte passar in I rollspelandet, men kanske jag inte riktigt forstar dig?
Jag tror inte att jag riktigt förstår mig själv. Det var bara en idé jag fick. Nej, det har inget med rollpersonen att göra, men jag antar att de skulle kunna ha det. Jag tror att de skulle kunna funka som samberättarverktyg för att dra historien i nya, oväntade riktningar. Vem vet, man kanske kan designa ett helt spel runt dem. En spontan idé som exempel:

Man spelar med [spelare minus ett] antal karaktärer. Dessutom har var och en ett av dessa kort på handen. Närsomhelst man tycker att det passar in, kan man lägga ett kort på en annan rollperson för att ändra dennes beteende. Man tar då över denne rollperson, och spelar honom hädanefter. Den utstötte spelaren tör över min karaktär istället. Man kan även lägga kortet för att ta över en SLP, i vilket fall man blir SL. Exempel:

Stina, Karl och Freddy spelar rollspel. Stina spelar Stinilla, Karl spelar Carolus och Freddy är SL. De har ett varsit kort på hand. Stinilla och Carolus möter en orch. Stina lägger sitt kort "Oj, vad bra jag mår idag!" på orchen, och tar därmed över honom och börjar prata vänskapligt med Carolus och Stinilla, som nu kontrolleras av Freddy. Stina tar upp ett nytt kort. Karl lägger sitt kort "Din jävel!" på Stinilla, som hatar orcher och anfaller orchen trots att han är snäll. Stinilla spelas nu av Karl, Carolus av Freddy och Stina är SL.

Jag undrar hur tusan en så'n omgång skulle se ut. Man får nog inte lägga korten för ofta, för att det inte skall bli helt kaotiskt.