Nekromanti En jäkla massa medeltid

Eagle

Swordsman
Hej!

För att slippa oroa sig för om man rippar för mycket av vår egen värld in i Mundana, varför kan man inte helt enkelt låta en massa människor från jorden ha kommit till Mundana för många tusen år sedan och att detta kan förklara den utseendemässiga, kulturella och religiösa särprägel från vår värld som lyser igenom i Mundana?

De som kommer från Jorden kanske kom till Mundana flera tusen år innan Kristus födelse och sedan har de utvecklat sin kultur i samma riktning som de skulle ha gjort på jorden. Därav de influenser av vår egen medeltid i Mundana? I filmen stargate så reser ju människor genom universum och i Narniaböckerna går några människor in i en garderob för att sedan befinna sig i landet Narnia. Även fastän konstruktörer gör sitt bästa för att göra Mundana så icke jordiskt som det bara går, genom att blanda friskt med olika influenser, så är det ju ändå så att vi har vår egen medeltid som referens för vad vi vill se i Mundana, inte sant? Med allt snack om portaler och andra dimensioner som nämns i Eon böckerna, så känns det inte alltför långsökt.

Vad tycker ni?

Gastono

Hero
Fruktansvärt induviduell fråga, jag skulle inte tänka mig detta som en lösning till "tellusiga" influenser i Mundana men det går ju om man känner att det är rätt.

Tänk bara på när de skall ha kommit in i portalen och vad de skulle säga till den första alven dessa mötte och om de skulle berätta om sin värld utan magi och liknande...

Lycan

Hero
Tänkte du förändra Mundana så det i större utsträckning märks att det är jordiska folk som byggt världen? Eller tänkte du bara ha det som mystisk SL-hemlighet i bakgrunden som ingen någonsin kommer att få reda på?

För om du vill förstärka kopplingarna mellan Mundana och Terra får det ju vissa effekter. Det är helt klart genomförbart. Men personligen tycker jag att för intima sammankopplingar (som dimensionsresor) med den riktiga världen fråntar hela settingen lite av dess mystik och blaha. Men det skapar ju en helt annan känsla, som kanske är önskansvärd (?).

Som mystisk SL-hemlighet känns det som en helt okej idé. Bara aldrig spelarna får reda på det så kan det ju hjälpa till att förklara en massa trams, och dessutom underlätta för SL att hämta inspiration ur den verkliga världen.

Marukusu

Hero
Jag kan ju avslöja att liknande tankar har susat igenom mitt huvud. Då vi i min spelgrupp är helt sålda på Skymningshem: Andra Imperiet så har det lite smått diskuterats om att man kanske skulle låta Mundana bli upptäck av Federationen, varpå en massiv koloniserig skulle påbörjas. Fast det får ju bli någon gång när man har tröttnat på Mundana (det börjar närma sig nu, jag har just sett till att ett världskrig har brutit ut för att röra om i den alltför statiska soppan). Ah, jag skulle vilja se kejsar Jargus min när han får rapporterna om att hans rike har blivit invaderat av horder av svävande metalldemoner som skjuter blixtar och kan röra sig snabbare än ögat kan uppfatta...

- Danne, undrar om det är en slump att veddofolken en gång i tiden har använt vapen kallade "eldlansar"...

Sir Toby

Veteran
Tja, kan funka... GURPS Fantasy körde den grejen till sin värld Yrth, där tusentals människor rycktes bort från medeltidens jord som ett resultat av en gigantisk snedtänd besvärjelse. Greppet var ju rätt ovanligt och på sitt sätt genialt, för det löste ju precis det problemet som du har, nämligen att en traditionell fantasyvärlds kulturer, religioner och annat är alltför lika de i vår värld.

Men annars tycker jag att det här bara är ett problem om man låter det vara ett problem. Gör man det till ett problem blir det ganska stort, för det är nästan omöjligt att skapa en fantasyvärld helt utan influenser från vår egen kultur och historia, i varje fall om det är traditionell fantasy man är ute efter; ett feodalt samhälle av europeiskt snitt, ett som vi alla känner till med ädla riddare, borgar, monoteistisk religion med stark samhällelig ställning och så vidare, går ju knappast att förklara utan att ha alla ingredienser som ledde fram till ett sådant även i fantasyvärlden. Och ju mer man lär sig om kultur, historia, religion och så vidare, desto mer lär man sig om varför olika saker som man tar för givet i en medeltida värld ser ut som de gör och vad de har för koppling till jorden. Vi har vapnens och byggnadernas utformning, vi har maträtterna (på medeltiden åt man inte tomater, majs, choklad och liknande eftersom Amerika inte var upptäckt då, men finns det något skäl till varför man inte gör det i en fantasyvärld? I LotR äter ju hoberna tomater strax före ringvålnadernas attack vid Amon Sûl...), vi har de politiska och religiösa titlarna (kan man verkligen ha kejsare i en fantasyvärld om man inte också haft en person som hette Caesar vars namn sedemera blev en titel?) och så vidare och så vidare. Och om man nu verkligen efter minutiösa efterforskningar - och förmodligen efter att ha skaffat sig ett antal doktortitlar i historia, religionshistoria, sociologi, antropologi, arkeologi och en räcka andra ämnen - faktiskt lyckas skapa en värld utan någon som helst koppling till jorden, är det verkligen en traditionell fantasyvärld man har då? Och kan spelarna verkligen föreställa sig hur den ser ut?

Nej, jag tycker inte att man skall göra det här till ett problem över huvud taget. Planka så mycket det behövs från jorden och låt världen ha sin medeltid, med riddare, kungar, påvar, kejsare och allt. Behövs till exempel en väl beskriven och detaljerad monoteistisk religon kan man visserligen göra som man gjorde i GURPS fantasyvärld och låta denna religion vara äkta kristendom, men jag tycker att man utan dåligt samvete också kan plocka vad man behöver från jordens religioner och bara ändra några namn på guden och profeterna (eventuellt också på prästernas titlar, men jag har upptäckt att spelarnas tankar ändå graviterar tillbaka till de "riktiga" titlarna; "Tots-kerigass? Vad är det? Jaha, ungefär motsvarande biskop alltså", och sedan under mötena blir det bara "den där prästen vad han nu kallades, biskopen du vet."). På det viset får man vad man behöver i en traditionell fantasyvärld, såsom inkvisition och annat mera, utan att behöva lägga ned för mycket jobb. Till och med känt folk gör det; Erik Granström tog hela gudasamlingen från det gamla Sumer rakt av, med namn och allt, till Trakorien.

Så, kort sagt, jag tycker inte man skall göra det svårare än det redan är.

Kung Bore

Veteran
Men man kan också tänka sig som så att vi nu lever i en annan eon. En annan portion av de "tiotusen år" innan nästa mörker. Som skaparna till eon vill ha det.
Då kan man tänka sig att dinosaurerna dog ut av der förra mörkret och inte av någon meteor...
Detta skulle även koppla ihop Eon och Neotech på ett bra sätt, och förklara likheten i reglerna.
Världen börjar liksom om efter tiotusen år...