Nekromanti En j*vligt buggig regel

Mr SL

Warrior
Qadosh är buggigt man får 1 i qadosh varje år om man är togen till guden och man åldras inte om man har mycket i det. Vilken bonde är inte trogen till sin gud?

slutsatts alla i mundana som har en gud är odödliga

Emil

Hero
Inte alls!

Qadosh är buggigt man får 1 i qadosh varje år om man är togen till guden och man åldras inte om man har mycket i det. Vilken bonde är inte trogen till sin gud?

Man kan inte höja Qadosh över noll genom avhållsamhet från magi. För att höja Qadosh över noll krävs att man gör heliga handlingar för sin relgion - då får man slå förbättringsslag för sin Qadosh.

Hade det varit som du skriver, så många äldre varit gudar om man ser till Qadosh...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Rhemzor

Veteran
Re: En j*vligt buggig regel (OT)

Min bonde (Rhemzor) är inte så trogen sin GUD (det kan iof bero på att han inte är så troende men ändå.)

Grejen är att man inte automatiskt har 1 i qadosh bara för att man tror på en religion. Man måste bli invigd, alltså en munklärling eller nått. Eller i vissa religioner får man ett i qadosh ifall man gifter sig. Sedan måste man för att få ett förhöjningsslag mot qadosh be vareviga dag till guden, inte en dag får missas. För att inte tala om alla gudstjänster. Alltså brukar en gift bonde ha 1-5 i qadosh beroende på hur länge man varit gift och hur troende man är. Vissa mycket troende bönner har kanske mer, ibland mer än den lokala prästen, men det är sällsynt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Targon

Hero
Gör som jag har gjort, avskaffa qadosh helt och hållet. Personlig fromhet och närhet till gudarna kan inte göras beroende av en simpel siffra på ett rollformulär utan är helt upp till spelarna själva (eller sl) beroende på vilken situation de hamnar i. Alltså, stryk den fåniga qadoshregeln.

- Targon, skrivare

Orchson

Veteran
Jag tror att det enda korrekta sättet att beskriva det förra inlägget är:

Fel.

Man får inte quadosh hur som helst. Som silver-vad-den-nu-heter påpekade i sitt svar till dig, så får man quadosh efter en fruktansvärt massa arbete. Faktum är, att mina spelare oftast har svårt att behålla sin quadosh när de spelar eftersom de ofta inte har tid att be varenda eviga dag, i synnerhet inte när de är mitt i ett äventyr. Dessutom måste man närvara på alla heliga dagar, man måste syssla med en massa andra saker som , om man inte gör dem, direkt sabbar ens quadosh. Vissa religioner kräver exempelvis att man talar sanning, hur lätt är det att ALLTID tala sanning. Ingen människa gör det, och de som påstår att de aldrig ljuger, är med största sannolikhet lögnare. Så... Kontentan är: Quadosh får man bara vid höjningsslag, efter att man uppfyllt religionens alla krav.

För övrigt tycker jag att du borde läsa igenom reglerna ordentligt innan du klagar på dem.

Targon

Hero
Qadosh-regeln är ingenting annat än ett resultat av en konstig och mekaniserad syn på personlig fromhet. Som sl gör jag den till en sak för den individuelle spelarens egen inlevelseförmåga. Tycker åtminstone jag är det rimligaste för att spelet ska bli naturligt.

- Targon, skrivare

Orchson

Veteran
Sant, sant. I viss mån i alla fall. jag håller med dig om att det EGENTLIGEN inte skall behövas. Tyvärr gör den det. Åtminstonde i vissa spelargrupper där det finns en smula powerplay i mentaliteten. De är ute efter höga värden, att vara duktiga och så vidare. Har man inga andra att spela med, så får man ta det man har. Då får man, för att undvika att alla spelar stora starka krigare, eller magiker som mest påminner om veritabla stridsvagnar från ett sci-fi spel, göra så att man ger de en morot. Om de får quadosh,så ser de (om de är powerplayers), att rp:n lever längre om den har quadosh. Det kan i sin tur göra att de kanske gör en prälle, det i sin tur kan leda till att han börjar använda mer sociala färdigheter eftersom han inte kan slåss. Och vips, vad har vi då? Jo, en riktig rollspelare.
Dessutom, man måste försöka upprätthålla en slags spelbalans i ett spel, quadosh är ju bra till mycket annat. Odöda har svårt för heliga saker, liksom demoner och andar. Du kan bli återfödd med hjälp av quadosh, eller helt enkelt få hjälp. Det gör dessutom att extremt heliga personer, som till exempel aboraten av Tibara, är näst intill odödliga.

Jag ser nu att det kanske inte är de allra bästa exmplen jag har givit, men du förstår säkert vad jag menar.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Tegrevan

Veteran
Tyvärr...

...kan man nog inte helt bortse från den siffra som är på rollformuläret, åtminstone inte om man har magiker, dvärgar eller i synnerhet alver i spelgruppen, då värdet på Qadosh modifierar den skenbara åldern för de båda senare vilket är väldigt viktigt för alver.
Den skenbara åldern används ju senare som grund för hur starkt Förbannelsen har yttrat sig hos just den individen, vilket är exceptionellt viktigt. Dessutom ger det modifikation på hur lätt det är att upptäcka att man är betraktad av en alv/hur lätt alven får att känna att den är betraktad.
Hur religionen sedan spelas är en annan sak. I mitt tycke bör ett högt värde på Qadosh dock återspeglas i handlingarna hos den individ som har detta värde, annars bör det sänkas.

//Tegrevan

Helmgast
Man måste bli invigd. Man måste be en hel timma varje dag. De flesta ber nog fem minuter, men då slipper de iaf sänka erhållen qadosh från fastan.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.