Det finns vid det här laget jättemånga rollspel med häftiga kampanjvärldar. Inte ens om jag orkade spela rollspel varje vecka skulle jag klara av att spela dem alla. Inte ens om det slutade komma nya spel nu och jag spelade resten av livet. Så, jag tänker ganska ofta att alla rollspel egentligen kan betraktas som en-kampanjs-rollspel.
Så… den här tråden är mest ett ställe att fundera lite kring hur en sådan kampanj skulle se ut för olika spel. Eller hur man skulle gå till väga för att konstruera en sådan kampanj. Och ja, jag tänker nu framför allt på spel som kanske inte redan har en Stor Kampanj redan – Mutant: UA har ju en, till exempel. Men om du har en bättre Stor Kampanj att köra i M:UA är jag idel öron.
Skriv spoiler-saker inom spoiler-taggar, tack. Och då menar jag sådant som är "spelvärlds-hemligheter", att den här tråden potentiellt kommer att spoila kampanjerna som beskrivs ser jag som självklart.
Jag kan börja.
Mutant Chronicles
Den här spelvärlden har ju en mängd Stora Problem, men jag tänker att en kampanj inte skulle behöva lösa dem. Jag tycker inte nödvändigtvis att Mörka Legionen eller megakorparnas rovkapitalism eller brödraskapets religiösa fanatism skulle behöva "lösas" för att man ska känna att det är OK att lämna spelvärlden till förmån för en annan.
Så jag tänker att man har en Great Villain – en nefarit, till exempel. Algeroth har ju traditionellt varit den apostel som fått mest screen time, så det är antagligen en Algeroth-nefarit. Eller en Ilian-nefarit, kanske. Jag tror att hen hursomhelst har långtgående planer och att mycket av kampanjen handlar om att stoppa dessa planer samt hitta ett sätt att besegra hen. Kanske samla tillräckligt med militär makt, skaffa allierade etc.
Jag tänker att kampanjen ändå bör ha med aktörer från alla större grupperingar – megakorpar, brödraskapet, alla apostlarna. Annars skulle man nog kunna känna sig lite lurad.
Den skulle också behöva besöka alla större bosättningar – och kanske också Nero eller åtminstone Pluto. De senare kan man ju komma åt via någon mörk portal eller så. Men åtminstone Merkurius, Venus, Mars, asteroidbältet. Antagligen också Jorden, oavsett om man kör med klassisk Dark Eden eller om man använder nya Whitestar-varianten.
Sedan skulle jag nog också vilja ha med äventyr av flera olika smaker – det är ju lite av en defining feature för MC att spelvärlden håller ganska bra både för lågmält detektivarbete på Luna, skyttegravskrig på Mars och träskigt Apocalypse Now:ande i Venus' djungler. Så jag tänker att man kanske börjar på Luna, för att det alltid är lättare att gå från lågmält till bombastiskt. Och så har man äventyr som stegvis ökar volymen, så att säga.
Jag tänker att oavsett lär klimax för kampanjen innebära ett desperat men väldigt välbeväpnat Last Stand inuti ett mörkt citadell, där rollpersonerna mejar ner horder med odöda legionärer och andra monstrositeter. Kanske i sällskap med doomtroopers, eller kanske har de själva rekryterats som sådana.
Hur snabbt skulle man kunna klara av en sådan kampanj? Jag tänker att man behöver ett minimum av kanske 5 eller 6 äventyr, där varje äventyr kanske tar 2–4 spelmöten att ta sig igenom.
---
Så… Hur ser Den Stora Kampanjen ut för… Nobilis? Kult? Eon? In Nomine? Oktoberlandet? RIFTS? Eclipse Phase? Engel? Traveller? Vampire? Jag har lite funderingar som ligger och kokar, men jag vill jättegärna höra era tankar.
Och ja, givetvis är det både OK att skriva om ett spel man skrivit själv, och om spel någon annan redan skrivit om. Och att komma med konstruktiva tillägg eller förslag till saker andra skrivit.
Så… den här tråden är mest ett ställe att fundera lite kring hur en sådan kampanj skulle se ut för olika spel. Eller hur man skulle gå till väga för att konstruera en sådan kampanj. Och ja, jag tänker nu framför allt på spel som kanske inte redan har en Stor Kampanj redan – Mutant: UA har ju en, till exempel. Men om du har en bättre Stor Kampanj att köra i M:UA är jag idel öron.
Skriv spoiler-saker inom spoiler-taggar, tack. Och då menar jag sådant som är "spelvärlds-hemligheter", att den här tråden potentiellt kommer att spoila kampanjerna som beskrivs ser jag som självklart.
Jag kan börja.
Mutant Chronicles
Den här spelvärlden har ju en mängd Stora Problem, men jag tänker att en kampanj inte skulle behöva lösa dem. Jag tycker inte nödvändigtvis att Mörka Legionen eller megakorparnas rovkapitalism eller brödraskapets religiösa fanatism skulle behöva "lösas" för att man ska känna att det är OK att lämna spelvärlden till förmån för en annan.
Så jag tänker att man har en Great Villain – en nefarit, till exempel. Algeroth har ju traditionellt varit den apostel som fått mest screen time, så det är antagligen en Algeroth-nefarit. Eller en Ilian-nefarit, kanske. Jag tror att hen hursomhelst har långtgående planer och att mycket av kampanjen handlar om att stoppa dessa planer samt hitta ett sätt att besegra hen. Kanske samla tillräckligt med militär makt, skaffa allierade etc.
Jag tänker att kampanjen ändå bör ha med aktörer från alla större grupperingar – megakorpar, brödraskapet, alla apostlarna. Annars skulle man nog kunna känna sig lite lurad.
Den skulle också behöva besöka alla större bosättningar – och kanske också Nero eller åtminstone Pluto. De senare kan man ju komma åt via någon mörk portal eller så. Men åtminstone Merkurius, Venus, Mars, asteroidbältet. Antagligen också Jorden, oavsett om man kör med klassisk Dark Eden eller om man använder nya Whitestar-varianten.
Sedan skulle jag nog också vilja ha med äventyr av flera olika smaker – det är ju lite av en defining feature för MC att spelvärlden håller ganska bra både för lågmält detektivarbete på Luna, skyttegravskrig på Mars och träskigt Apocalypse Now:ande i Venus' djungler. Så jag tänker att man kanske börjar på Luna, för att det alltid är lättare att gå från lågmält till bombastiskt. Och så har man äventyr som stegvis ökar volymen, så att säga.
Jag tänker att oavsett lär klimax för kampanjen innebära ett desperat men väldigt välbeväpnat Last Stand inuti ett mörkt citadell, där rollpersonerna mejar ner horder med odöda legionärer och andra monstrositeter. Kanske i sällskap med doomtroopers, eller kanske har de själva rekryterats som sådana.
Hur snabbt skulle man kunna klara av en sådan kampanj? Jag tänker att man behöver ett minimum av kanske 5 eller 6 äventyr, där varje äventyr kanske tar 2–4 spelmöten att ta sig igenom.
---
Så… Hur ser Den Stora Kampanjen ut för… Nobilis? Kult? Eon? In Nomine? Oktoberlandet? RIFTS? Eclipse Phase? Engel? Traveller? Vampire? Jag har lite funderingar som ligger och kokar, men jag vill jättegärna höra era tankar.
Och ja, givetvis är det både OK att skriva om ett spel man skrivit själv, och om spel någon annan redan skrivit om. Och att komma med konstruktiva tillägg eller förslag till saker andra skrivit.