Nekromanti En kluuurighet om magiii

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Om en magiker går och väver en besvärjelse som exempelvis en... förstening! ...

Förstening har varaktighet provisorisk - alltså håller den så länge magiker anser att den ska göra det, tills någon av-magiserar ('riva sönder väv') den eller tills magikern väver en ny 'Förstening'.

Frågan är bara: Om magikern dör efter att ha vävt besvärjelsen då?
Upplöses försteningen vid dödsögonblicket eller stannar den kvar tills någon snäll individ av-magiserar den?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Förstening

Jag grävde lite granna i detta och kom fram till följande:

Grundreglerna, första upplagan, sid 199, Varaktighet.

"Provisorisk:
Om varaktigheten är Provisorisk innebär det att effekten varar tills vidare. Det vill säga ända tills den (eventuellt) tas bort av besvärjaren eller ett villkor. Att avbryta en provisorisk besvärjelse kan bara göras ac den magiker som vävde besvärjelsen."

Nu hade M&M inte släppts och uppenbarligen så var inte "riva sönder väv" effekten påtänkt. Här står det ingenting om vad som händer när besvärjaren dör, så jag grävde vidare i M&M.
Sammanfattningsvis så kan man säga att man inte blir något klokare av vad som står i M&M.
Jag hade dock turen att en god vän till mig påpekade att basilisken i Monster och Varelser har en någonting som verkligen liknar en provisorisk besvärjelse med sin förstenande blick.

M&V, sid 14, gråa info-rutan.
... "Basilisken har förmågan att automatiskt ta bort försteningen om den så önskar. Om ett nytt offer förstenas så upphör det tidigare offret att vara förstenat. Om basilisken dödas kommer försteningen inte att försvinna"

Där har vi det ... typ ... eller nåt, fast extremt vagt. /images/icons/sick.gif

Vill du hårdra på det som står i böckerna så försvinner det. Vill du bestämma själv (som mig /images/icons/smile.gif) så gör det.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tack!

Eftersom att basiliskens förstenande blick är magi, så väljar jag att köra på att effekten kvarstår om magikern dör.

Tack så mycket! Hade nog inte lyckats klura ut det själv /images/icons/smile.gif.