Nekromanti En konstig modul...

King Kromm

Hero
Jag fick just en korkad ide, men endå, jag kan inte med stösta vilja påstå att jag gillar trykta äventyr... men äventyrsförslag däremot... och ibland kan man få lite ide torka, så jag fick en ide... Varför inte släppa en modul med en hel massa äventyrs ideer? tänk själva... om man tog ca 0.5-1 sida/äventyrs fösrslag så skulle en bok på 50-60sidor innehålla väldigt mycke spelglädjeom alla ideer utnyttjas... Jag skulle nog köpa en sån... En mycket dum ide, men de i dumaste ideer kan det man ibland finna de bästa lösningarna(inte för att jag vet vad som skall lösas...)

/King Kromm

Gargamel

Veteran
Re: En konstig modul till...

Man försökte väl lite med den idén till gamla Drakar & Demoner genom att ge ut Stadsintermezzon och Skattkammaren. Två små böcker med intressanta platser i en tilltänkt stad respektive olika prylar man skulle kunna stöta på under sitt äventyrande. Varje litet kapitel innehöll dessutom en systemlös beskrrivning av viktiga SLP och några olika äventyrsförslag för varje stadsbild alt. föremål. Idén var ganska kul men jag tror att de flesta som köpte dem (däribland jag) inte direkt använde dem då det inte kändes särskilt kul. Att spela ett helt färdigskrivet äventyr med en bra story är en helt annan grej än att haka på en annan människas ofärdiga äventyrsidé.

King Kromm

Hero

Så du skulle mena att du aldrig har låtit dig inspereras(eller hur f-n de stavas) av någons äventyrs förslag?`
Jag menade inte att man till skulle följa ev. ideer till punkt och pricka, utan att inspereras av dem.

/King Kromm

Greger

Veteran

En jävligt bra idé. Varför inte maila Calle eller någon annan inflytelserik person på neogames och framföra ditt förslag (www.neogames.se)./images/icons/smile.gif

"Undvik icke framåt då du har svärd mot halsen (egna erfarenheter)"

Wille

Veteran
Visst, det skulle kanske vara intressant. En av de, i mitt tycke, grundläggande felen i svenska rollspel är idé sektionen. Iof är det inte svårt att ha hjärnan full med idéer efter att ha läst Consaber. Det lättaste sättet att skapa idéer när du gör äventyr är:
1. Avancerade SLP med bakgrundshistoria, attityd gentemot andra SLP, med hemlig kunskap dessa har samt deras mål. (Kolla gärna in någon modul till Vampire, Constantinople till Dark Ages rekommenderas)
2. Lägg in kortare äventyr eller äventyrsförslag i modulen. Men om jag skall vara ärlig, de texter som finns i de publicerade grejorna just nu är av sådan klass att man kan få förslag genom att bläddra i dem)

Om inte annat så borde det vara lätt att byta äventyrsidéer med någon annan spelare, spelförening.

Allt du inte gillar kan du göra om!

Wille

Veteran

Konvertera någon Villain modul som finns på marknaden. De är visserligen på engelska samt till annat spel men en AD&D modul konverterar du utan större besvär.

Allt du inte gillar kan du göra om!

Lord Hellfeuer

Veteran
Jo, brilliant idé.... Hmmm tussa ihop ett gäng rollspelskonstruktörer och låt dem sammanfatta sia idéer på 1/2 A4-sida. Det hade säkert blivit bra. (Yeah right). Allvarligt talat: varför inte utnyttja alla de obskyra äventyr som du kan hitta på nätet istället. Vem vill pynta Neogames för en modul med halvtaskiga äventyrsförslag ? Har du riktig idétorka föreslår jag att du istället låter dina spelare driva äventyren. Ge dem en scen att vara verksamma på och låt dem köra som de vill. Det måste inte alltid dyka upp en massa "uppdrag" stup i ett. Varför inte bara låta dem resa en sväng i Soldarn och kolla in allt som finns där. Du kan lungt hålla på flera spelmöten med det om du anstränger dig.

Gargamel

Veteran

Jodå, visst tusan har jag inspirerats men frågan är hur mycket. Oftast fastnade man för namnet på en grunka eller en viss verksamhet och hittade på något helt fristående utifrån det. Eon tycker jag då lämnar ganska gott om sådana idéer redan i grundboken. Till exempel genom en så enkel sak att man beskriver alla dessa hantverkare som man annars lätt glömmer bort.