Nekromanti En lite fråga

Mossgubben_UBBT

Veteran
Hej jag är ny här på fotumet och jag undrar bara ... om man är en Dibuk troende präst med 29 i quadosh och gudarnas gunstling (ob1t6 lättare att åkalla gudomlig intervention) ... kan man "typ" bitcha runt med dibuk då ? hypotetiskt sett förstås

och hur stor kraft har dibuk ? kan han svepa med sin lie och döda hela jargiens armé till exempel ? elr måste han ta dem en o en ??

tack på förhand från Mossgubben

Jehorius

Veteran
Asså, bara för att en person har äckligt mycket I Quadosh måste inte Dibuk tycka att han direkt behöver hjälp, eller att det han vill ha utfört är 'värt det' så att säga. Men en gud är en gud, no? Sen så är det självklart upp till Spelledaren hur han tolkar det hela, och vad som händer. Sen så tror jag inte en Gud får manifistera sig själv så där och döda saker, enligt som kosmiska lagarna.. Hmm.. Blir att slänga sig över böckerna, läs dom första sidorna i L&H och sedan kapitlet om Quadosh i SLG.

- Over and Out

DesertRain

Hero
Tänk på att all qadoshen kommer från Dibuk, så prästen har inget som helst inflytande över honom. Även ifall prästen lyckas med ett slag för gudomlig intervation så betyder det inte att Dibuk aoutomatiskt gör som prästen vill, han kan göra något helt annat eftersom han är en egen varelse. Det är fullt möjligt att han kan få för sig att straffa prästen på grund av dennes hybris.

Dibuk har stora krafter och exakt vad han kan åstadkomma är först och främst upp till dig som spelledare, men att döda hela jargiens armé på en gång känns lite överdrivet.

Fahnen_UBBT

Veteran
Klart Dibuk kan döda hela jargiens armé i ett enda svep. De flesta mäktigare gudar skulle säkerligen kunna göra det.

Men det finns en liten hake.. om någon gud någonsin skulle avrätta flera hundra tusen (har för mig att jargiens armé är i den storleken, rätta mig om jag har fel) dödliga varelser så skulle de andra gudarna kasta ut den guden från mundanas andeplan, typ. Det har hänt förr och den gången var det bara en fjuttig eldstorm och ett metoritregn, se Legender och Hemligheter för mer information om det. Gudar får inte, enligt kosmiska lagar, lägga sig i hur som helst.

Regmolar

Swashbuckler
Fahnens svar kan gå för mig också; interventionen är en ynnest, och gudarna ser inte med blida ögon på för stora ingripanden.

Värt att noter är att det här bara är antaganden; Religioner-boken säger i stort sett ingenting om gudarnas makt, psyken eller relationer sinsemellan (beviset på att gudar kan hoppa på varandra om de ingriper för mycket kommer ju som sagt från L&H), så till syvende och sist är allt det här upp till spelledaren.

Petter42

Swordsman
Tänker att folk med så hög qadosh blir gudar, enlig LoH, så han skulle nog kunna "bitcha runt" lite iaf, dock så skulle han väl antagligen vara en ganska vek gud och sen så går det ju inte att spela gudar, men ändå.

DesertRain

Hero
En nybliven gud kan ju knappast "bitcha runt" med en redan existerande gud. Han är helt enkelt för svag.

Jehorius

Veteran
En person med hög quadosh (Jag kör med 18+) blir -Helgon- ;o Just att bli en egen gud krävs mycket hög quadosh, folk som tillber dig osv.

DesertRain

Hero
Enligt Religioner: Först Ob5T6 mot qadosh för att vara värdig, sedan Ob5T6 mot rykte för att se ifall det finns tillräckligt med folk som vill dyrka en. Sist så måste man klara Ob6T6 mot qadosh för att klara övergången från ande till gud.

Jehorius

Veteran
Låter rimmligt, men jag kör med Quadosh gränsen på 18 för annars går det och 'farma'. Och en karaktär ska inte kunna komma tillbaks ifrån dom döda hur många gånger som helst, enlight mig iaf. Visst, det är kanske en kul karaktär som dör, men det är sånt som händer. Jag är en rätt destruktiv spelledare ;<

Regmolar

Swashbuckler
Vilket inlägg är det du svarar på? Reinkarnation är väl inte något ämne som har behandlats i tråden hittills? Och var är det för "farmning" som du syftar på?