Nekromanti En liten förfrågan ang "Animate dead"

J_L_Seagull

Veteran
När det gäller trollformeln "Animate Dead" så skapar trollkarlen/prästen en mängd odöda, ända upp till 4 ggr sin egen level. Min lilla fråga är (som en av mina onda spelare har frågat mig) kan prästen utrusta dessa odöda? Enligt D&D Miniatures så finns det odöda med full rustning och som inte har några nackdelar av detta (endast en hög AC) men enligt regelboken så förlorar odöda alla sina feats när de skapas (undantag weapon feats). Så, kan man slänga på sin zombie en full plate, sköld och longsword? Vad anser ni om detta? I min kampanj så har jag tillåtit prästen att göra detta, men jag undrar vad ni anser om den regeltolkningen.

anth

Vetefan
Jag skulle säga att man räknar shield-/armor- feats som "weapon"-feats i just detta sammanhang - dvs de får använda både rustning och vapen utan avdrag på attackbonus..

Anledningen är att i MM så ger de exempel på ett human skeleton med steel shield och en bugbear zombie med wooden shield och dessa har inget avdrag på attack bonus.

Kanske inte världens bästa svar, men om WotC själva räknar med att det är OK i sina egna böcker så kan du nog också köra med det.

morkbollen_UBBT

Warrior
Det står under skelett som monster att dom behåller alla vapen och rustnings feats som dom hade i livet, så kunde dom hantera svärd oc sköld innan så kan dom det även som skelett. Ett bonde skelett får hålla till godo med en påk. Fast jag skulle nog själv låta slumpmässiga skelett få hantera de mesta sakerna.

Men det står som sagt under monstret, du kan ju ta en liten titt.

anth

Vetefan
morkbollen said:
Det står under skelett som monster att dom behåller alla vapen och rustnings feats som dom hade i livet, så kunde dom hantera svärd oc sköld innan så kan dom det även som skelett. Ett bonde skelett får hålla till godo med en påk. Fast jag skulle nog själv låta slumpmässiga skelett få hantera de mesta sakerna.
Jag tog en titt igår och ytterligare en titt idag.

Vapen hittade jag båda gångerna:

MM said:
Attacks: A skeleton retains all the natural weapons, manufactured weapon attacks, and weapon proficiencies of the base creature.
Men du får gärna citera var du hittar att de får behålla armor proficiency.

J_L_Seagull

Veteran
Ja, det där med rustning har jag inte sett mycket av. Vapnena står klart och tydligt med i monsterbeskrivningen men står det där om rustning någon annanstans?

J_L_Seagull

Veteran
Efter mycket letande så hittade jag svaret i MM 3.5 s 317.
Proficient with whatever type of armor (light, medium or heavy) it is described as wearing as well as all lighter types. Undead not indicated as wearing armor are not proficient with armor. Undead are profficient with shields if they are proficient with any type of armor.
Tyvärr så krånglar det här nog ihop det hela mer än det löser. inlägget tar ingen hänsyn till om man vill skapa sin egen undead, snarare om man som DM ska skapa en undead. Många monster (ta Storm Giant som exempel, som bär breastplate i beskrivningen) har ingen information om de kan använda rustning eller ej, dock har de ofta rustning enligt beskrivningen på monstret.