Nekromanti En liten film om rollspel

Nadorou

Veteran
Den där filmen var ganska underlig. Förstår mig inte riktigt på poängen med den. :gremsmirk:

Gordeg

Hero
LAN är för dönickar!

Lite bisarr var den, men jag känner faktiskt igen mig i dess poäng. Det är svårt att få ihop en spelgrupp när folk blivit bitna av MMORPG, LAN och andra dataspel. Jag har ställts inför det problemet flera gånger. Särskilt här i Västervik verkar folk vara insnöade på dataspel.

LAN och MMORPG är för dönickar IMO. Om man inte var passiviserad från början lär man bli det av att spela samma blipp 60+ timmar i veckan, oavsett hur välgjort det spelet är.

Gordeg, entering teh moralpanik

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: LAN är för dönickar!

Gordeg said:
LAN och MMORPG är för dönickar IMO.
Äsch! inte då.

Jag lirar WoW varje onsdag 20–24 med ett gäng polare. Vi questar, snackar skit via TS och dricker öl. Lättsamt umgänge plus spel, typ.

Visst, det ersätter inte bordsrollspelande, utan komplementerar det. Det är mycket enklare för oss fem att träffas i cyberrymden än att organisera en spelkväll hemma hos någon (damn this vuxenliv!).

Genesis

Ni dés ni maître

Jag lirar WoW varje onsdag 20–24 med ett gäng polare. Vi questar, snackar skit via TS och dricker öl. Lättsamt umgänge plus spel, typ.
Du är den ende i hela världen som spelar så, ju. Otaliga spelmöten har förstörts av en kille i gruppen som måste gå hem tidigt eftersom han ska spela WoW. Eller så kommer de inte ens igång eftersom han inte bara kan hoppa ur den här instansen, för då blir folk sura. Eftersom han spelar det flera timmar om dagen. Eftersom spelmakarna uppmuntrar sådant beteende. Usch och blä, sådana däringa "datorspel" är djävulens påfund.

Nightowl

Champion

Otaliga spelmöten har förstörts av en kille i gruppen som måste gå hem tidigt eftersom han ska spela WoW.
Om inte ni klarar av att skapa roligare spelmöten än WoW, så suger ni. Och då förtjänar ni att spelarna inte kommer. :gremwink:

Erik

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Genesis said:
Du är den ende i hela världen som spelar så, ju.
Nja, vi är åtminstone fem.

Och visst är jag inne och sologrindar lite annars också, men aldrig att jag skulle välja det framför äkta rollspelande.

G

Guest

Guest

Jag har alltid haft svårt att förstå sambandet med MMORPG´s och vanligt rollspel... Hur kan en figur i en 3D renderad värld bli rollspel....?

Jag har iofs inget mot att spela sådana spel då jag själv lirat CoH i över 3 år.... Men själva rollspelsbiten har jag inte funnit..

Krille

Super Moderator
Rollgestaltande med 2 och 3D

Hur kan en figur i en 3D renderad värld bli rollspel....?
På exakt samma sätt som en figur renderad i 2D på papper, eller inte renderad alls, blir rollgestaltande. Förutsatt att man rollgestaltar, det vill säga.

Sitter man bara och mosar knappar så blir det inte mycket rollgestaltande, det måste jag medge, men det blir det ändå inte om den vanliga rollspelarens enda repliker är "jag hugger" och en klase tärningsslag.

Själv passerade jag precis tvåårsgränsen i City of Heroes.

Gordeg

Hero

Om inte ni klarar av att skapa roligare spelmöten än WoW, så suger ni.
Jag tror snarare att det är en sorts beroende.
Jag har också spelat mycket dator/TV-spel i perioder, och blir nästan lite generad när jag ser att jag har över 170 timmar på mitt bästa Final Fantasy-save.
170 timmar är ingenting för en inbiten WoW-spelare, det fixar han på tre veckor. Att prata med sådana killar är nästan som att prata med missbrukare. De låter positiva när man pratar om den ena eller den andra aktiviteten men sen visar det sig att de inte kan slita sig från sitt blipp. Antingen dyker de inte alls upp eller så kommer de med lama ursäkter tills man slutar fråga.

Gordeg

Nightowl

Champion

Jag har alltid haft svårt att förstå sambandet med MMORPG´s och vanligt rollspel... Hur kan en figur i en 3D renderad värld bli rollspel....?
Genom att göra de val som en rollperson med den personligheten och bakgrunden skulle kunna tänkas göra?

Hindret är väl att handlingen i stor del är scriptad av en AI, vilket begränsar valen man kan göra sån grovt.

Erik, periodare på WoW

G

Guest

Guest
Re: Rollgestaltande med 2 och 3D

Jo, iofs... Jag är ju en av dom som tycker att man kan rollspela över ett parti Finans, men det hör inte riktigt hit...

Grejen är den att jag tycker inte att MMORPG´s supportar rollspel mer än vad vilket data-spel som helst. Förutom Multifunktionen då... Vilket innebär att Quake är lika mycket dataspelrollspel som exempelvis World of Warcraft. Enligt mig då :gremlaugh:

thark

Hero

Du är den ende i hela världen som spelar så, ju.

Inte alls. Vi spelade också så (dvs en regelbunden "vi kör en instans med gänget"-kväll), och även de i gruppen som fortfarande hänger sig åt WoW skulle, som Dante säger, aldrig välja det framför rollspel.

Om personen hellre väljer att spela datanspel än rollspel ställer jag mig tveksam till dennes entusiasm inför rollspel till att börja med. (Och inget fel med det. Man kan inte förvänta sig att alla människor i världen ska tycka att rollspel är det underbaraste och viktigaste som existerar.)

Genesis

Ni dés ni maître

Att prata med sådana killar är nästan som att prata med missbrukare. De låter positiva när man pratar om den ena eller den andra aktiviteten men sen visar det sig att de inte kan slita sig från sitt blipp. Antingen dyker de inte alls upp eller så kommer de med lama ursäkter tills man slutar fråga.
Faktiskt sant. Jag frågade helt oskyldigt en gång "Hur kan det vara kul efter så lång tid? Tröttnar du inte?" och han svarade "Nja, kul är det kanske inte." Han har medgivit att han vill sluta, men "det är för många människor som beror" på honom. Dessutom spelar hans flickvän, och hon blir sur om han inte lägger de obligatoriska fyra timmarna om dagen.

Genesis

Ni dés ni maître

Om personen hellre väljer att spela datanspel än rollspel ställer jag mig tveksam till dennes entusiasm inför rollspel till att börja med. (Och inget fel med det. Man kan inte förvänta sig att alla människor i världen ska tycka att rollspel är det underbaraste och viktigaste som existerar.)
Åh, men problemet är knappast att han hellre spelar WoW än rollspel. Faktiskt så är han alltid mycket ledsen att behöva gå från spelet och önskar att han kunde spela längre, men han har ju en instans att spela, och han kan inte bara "inte komma". Faktum är att han, innan WoW kom med i bilden, aldrig missat eller gått ifrån ett enda speltillfälle. Han är faktiskt, näst efter mig själv, den mest engagerade rollspelare jag känner (han har till och med skapat egna system).

Genesis

Ni dés ni maître

Hindret är väl att handlingen i stor del är scriptad av en AI, vilket begränsar valen man kan göra sån grovt.
Det är faktiskt min största turn-off när det gäller datorrollspel, och anledningen till att det inte kommer i närheten av de vanliga rollspelen. Man kan inte göra vad man vill. Faktum är att man inte kan göra något som inte en programmerare redan bestämt att man ska kunna göra. Någon har suttit och skriptat att jag skall kunna hoppa, så min idé att hoppa kan omöjligt vara originell. Jag bara gör vad spelskaparna säger åt mig att göra. Det gör att det inte kan klassas som rollspel i min bok (jag hävdar inte ha någon objektiv definition här, utan bara ett personligt dissande). Jag vill kunna fatta beslut som ingen tänkt på. Det kan jag inte i datorspel.

G

Guest

Guest

Sanning! Jag överdriver inte eller ljuger.

En snubbe jag känner har sagt upp sig från jobbet. Han pratar inte med sin sambo längre. Hon lagar mat hemma och säger: "Maten är klar" Han lyfter i på röven. Hon har börjat träffa andra, och funderar på att lämna snubben. Han reagerar inte alls och håller på att förlora hälsa, förstånd, familj och sitt liv på grund utav WoW...

Rubbat!

Johan K

Gammal & dryg
Well, lite kul var den.
Det jag känne igen såhär spontan är det där om at försöka få till det med grupper. Kan ibland vara svårt att få ihop det hela, tyvärr.
Sedan att man har varit lyckligt lottat att kunan vara med en elelr flera spelgrupper rellativt samamnhängande är bara en ren bonus.

/ Johan K, som ska ta & rosta några mackor nu.