Träffande, bisarrt, kul eller tråkigt?
http://www.youtube.com/watch?v=Vw_3E5h1XIE
(den är 15 minuter lång, men det är IMHO värt det)
http://www.youtube.com/watch?v=Vw_3E5h1XIE
(den är 15 minuter lång, men det är IMHO värt det)
Äsch! inte då.Gordeg said:LAN och MMORPG är för dönickar IMO.
Du är den ende i hela världen som spelar så, ju. Otaliga spelmöten har förstörts av en kille i gruppen som måste gå hem tidigt eftersom han ska spela WoW. Eller så kommer de inte ens igång eftersom han inte bara kan hoppa ur den här instansen, för då blir folk sura. Eftersom han spelar det flera timmar om dagen. Eftersom spelmakarna uppmuntrar sådant beteende. Usch och blä, sådana däringa "datorspel" är djävulens påfund.Jag lirar WoW varje onsdag 20–24 med ett gäng polare. Vi questar, snackar skit via TS och dricker öl. Lättsamt umgänge plus spel, typ.
Om inte ni klarar av att skapa roligare spelmöten än WoW, så suger ni. Och då förtjänar ni att spelarna inte kommer.Otaliga spelmöten har förstörts av en kille i gruppen som måste gå hem tidigt eftersom han ska spela WoW.
Nja, vi är åtminstone fem.Genesis said:Du är den ende i hela världen som spelar så, ju.
På exakt samma sätt som en figur renderad i 2D på papper, eller inte renderad alls, blir rollgestaltande. Förutsatt att man rollgestaltar, det vill säga.Hur kan en figur i en 3D renderad värld bli rollspel....?
Jag tror snarare att det är en sorts beroende.Om inte ni klarar av att skapa roligare spelmöten än WoW, så suger ni.
Genom att göra de val som en rollperson med den personligheten och bakgrunden skulle kunna tänkas göra?Jag har alltid haft svårt att förstå sambandet med MMORPG´s och vanligt rollspel... Hur kan en figur i en 3D renderad värld bli rollspel....?
Faktiskt sant. Jag frågade helt oskyldigt en gång "Hur kan det vara kul efter så lång tid? Tröttnar du inte?" och han svarade "Nja, kul är det kanske inte." Han har medgivit att han vill sluta, men "det är för många människor som beror" på honom. Dessutom spelar hans flickvän, och hon blir sur om han inte lägger de obligatoriska fyra timmarna om dagen.Att prata med sådana killar är nästan som att prata med missbrukare. De låter positiva när man pratar om den ena eller den andra aktiviteten men sen visar det sig att de inte kan slita sig från sitt blipp. Antingen dyker de inte alls upp eller så kommer de med lama ursäkter tills man slutar fråga.
Åh, men problemet är knappast att han hellre spelar WoW än rollspel. Faktiskt så är han alltid mycket ledsen att behöva gå från spelet och önskar att han kunde spela längre, men han har ju en instans att spela, och han kan inte bara "inte komma". Faktum är att han, innan WoW kom med i bilden, aldrig missat eller gått ifrån ett enda speltillfälle. Han är faktiskt, näst efter mig själv, den mest engagerade rollspelare jag känner (han har till och med skapat egna system).Om personen hellre väljer att spela datanspel än rollspel ställer jag mig tveksam till dennes entusiasm inför rollspel till att börja med. (Och inget fel med det. Man kan inte förvänta sig att alla människor i världen ska tycka att rollspel är det underbaraste och viktigaste som existerar.)
Det är faktiskt min största turn-off när det gäller datorrollspel, och anledningen till att det inte kommer i närheten av de vanliga rollspelen. Man kan inte göra vad man vill. Faktum är att man inte kan göra något som inte en programmerare redan bestämt att man ska kunna göra. Någon har suttit och skriptat att jag skall kunna hoppa, så min idé att hoppa kan omöjligt vara originell. Jag bara gör vad spelskaparna säger åt mig att göra. Det gör att det inte kan klassas som rollspel i min bok (jag hävdar inte ha någon objektiv definition här, utan bara ett personligt dissande). Jag vill kunna fatta beslut som ingen tänkt på. Det kan jag inte i datorspel.Hindret är väl att handlingen i stor del är scriptad av en AI, vilket begränsar valen man kan göra sån grovt.