Nekromanti En liten fråga angående kallelse-diagram

Gnöm

Veteran
När man använder formeln Lesser Planar Binding så kan man använda en magisk cirkel för att spärra in varelsen man trollar fram.

Nu antar jag, eftersom cirkelformeln är som protection from evil,good ect. trots att den är vänd inåt, att om man attackerar varelsen i ringen på något sätt är den nu fri från cirkeln?

Och om man målar upp ett diagram för att göra den ännu säkrare (inga ranged attacks eller abilities från det framtrollade monstret) gäller samma sak då? Det står lite oklart men det verkar aningen obalanserat om det inte är så enligt min mening.

Annars kan ju Conjurern i fråga som trollat fram monstret stå och ösa charms över det för att få det att gå med på hans erbjudande.

Är jag ute och cyklar? :gremlaugh:

Staffan

Myrmidon
Kan inte se något specifikt åt varken ena eller andra hållet i beskrivningen av Planar Binding eller Magic Circle. Därför skulle jag säga att begränsningen att man inte kan attackera genom cirkeln utan att bryta den gäller även för den inåtvända varianten.

Jag skulle kunna tänka mig en serie spells som låter en attackera en fångad stackare utan att bryta cirkeln, men det skulle vara specifika undantag.

Pom

Swashbuckler
Kom med i Cykelfrämjandet!

När man använder formeln Lesser Planar Binding så kan man använda en magisk cirkel för att spärra in varelsen man trollar fram.

Nu antar jag, eftersom cirkelformeln är som protection from evil,good ect. trots att den är vänd inåt, att om man attackerar varelsen i ringen på något sätt är den nu fri från cirkeln?
*läser och läser i PHB*
Magic Circle against Evil (o co) vänd inåt försvinner inte om man anfaller den fångade varelsen, bara man låter bli att trampa på cirkeln av silverstoft (vilket skingrar magin).
Den fångade kan göra vad den vill utom att fysiskt promenera ur cirkeln eller sträcka sig ur cirkeln för att drämma till någon. Den kan teleportera, använda ranged attacks och lägga spells på dig om den vill.

Och om man målar upp ett diagram för att göra den ännu säkrare (inga ranged attacks eller abilities från det framtrollade monstret) gäller samma sak då?
Det målade diagrammet fungerar som du säger inom parentes, + att SR inte kan användas av varelsen för att bryta sig ut. Någon annan skillnad i effekt är det inte.

Det står lite oklart men det verkar aningen obalanserat om det inte är så enligt min mening.

Annars kan ju Conjurern i fråga som trollat fram monstret stå och ösa charms över det för att få det att gå med på hans erbjudande.
Jag undrar om det är så obalanserat. För att få en 6HD varelse i denna fälla måste Conjurern lägga:
Magic Circle against Nå't (lvl 3)
Dimensional Anchor (lvl 4)
Lesser Planar Binding (lvl 5)
De charms som skall ösas (som beroende på effekt säkert kan göra Cha-kollen onödig)
Dessutom behövs ett Spellcraft DC 20 för att circeln skall bli riktigt målad.
Det är en del jobb för att få en Medium Elemental eller en Bearded Devil att utföra ett uppdrag. Jag har inte varit med om just detta i 3.5, men utifrån vad jag läst tycks det mig som det är balanserat.

Tyr

Hero
Re: Kom med i Cykelfrämjandet!

Det målade diagrammet fungerar som du säger inom parentes, + att SR inte kan användas av varelsen för att bryta sig ut. Någon annan skillnad i effekt är det inte.
Svårigheten att bryta sig ut genom ett karismaslag ökar med 5 om man använder ett diagram. Så står det iaf i D&D 3.0 under conjurationdelen av magikapitlet. Men det kanske har blivit ändrat.

Pom

Swashbuckler
Hm, ska framdäck pysa sådär?

Svårigheten att bryta sig ut genom ett karismaslag ökar med 5 om man använder ett diagram. Så står det iaf i D&D 3.0 under conjurationdelen av magikapitlet. Men det kanske har blivit ändrat.
Erm, skulle bara kolla om ni var vakna.

:gremtongue: :gremblush: