Nekromanti En liten fråga kring Måtta

stille

Veteran
Jag satt just nyss och läste i N2 boken om frivilliga regler vid strid. När jag kom till måtta efter jag läst förflytta sig blev min vän och jag lite tveksama. Borde inte en polis kunna måtta ett skott mot en flyende individs ben för att avbryta flykten? Så jag uppfattar boken så ska inte det vara möjligt, ej heller bör han kunna slå skurken med sin batong på just benen för att stoppa honom. Någon som vet om min uppfattning är rätt eller fel.

(Skulle jag ha rätt angående reglerna vid måtta så tycker jag att det hela är både konstigt och fel. Någon som isådant fall har någon idé på hur det hela bör skötas?)

MovinGalt

Warrior
Om polisen väljer att sikta "lågt" så kommer han med största sannolikhet att träffa just benen. Måtta ser jag mer som typ "sikta" mot någon specifik kroppsdel, och när man springer efter rånaren i full galopp siktar man inte in sig på smalbenet utan skjuter bara lågt.. :gremgrin: Så jag tycker det är realistiskt och bra! Samm sak med batongen, om rånaren springer så kan han fortfarande sikta lågt och då träffa benen(eller skrevet, men det får man ta :gremwink:)
Så det så!