Nekromanti En liten fråga om patroner

Mini

Veteran
Var hälsade!
Efter en tids frånvaro från denna sida har mitt frågvisa sinne åter tvingat mig ut i offentligheten.
Orsaken är att jag började fundera på på vad som händer när man skär ett kryss i patronens topp.
Vad jag vet att man får, är en form av splittrande kula, men jag är osäker på farlig den blir. Samtidigt borde denna form av patron ha en kortare bana och vara svårare att träffa med, än med oskurna patroner.
Om denna fråga redan varit uppe för diskussion, så bara hänvisa mig till rätt sida.
Tack på förhand.

Mini

Krellh

Warrior
Den blir ärligt talat inte speciellt mycket farligare för "offret", däremot blir den _väldigt_ mycket farligare för skytten på grund av att risken för pipsprängning ökar.
Anledningen att den inte blir så värst mycket värre för "offret" är att bly i sig redan är så mjukt och därför ändå svampar sig ganska fint vid träff. Har man däremot en mantlad kula så blir effekten mot "offret" en gnutta värre, och faran för skytten ökar lavinartat. En helmantlad kula saknar alltid mantel baktill, och om man då ger sig till att skära hål på manteln framtill så har man en kopparcylinder med blykärna. Risken är överhängande att manteln fastnar, och enbart blykärnan spottas ut. Skjuter man sen ytterligare ett skott efter det så är....tja....mindre hälsosamt ;-)))

/Tobbelobbe

Stranger

Veteran
Tja.. det blir bara ett helvete att få ut kulan ur kroppen eftersom den fläks upp (den skurna kulan alltså) och således ökar risket för blyförgiftning.

Stranger