Nekromanti En liten fråga om rods

Jaak

Warrior
Den här gången är det faktiskt bara en fråga till dig som har grymt minne, spelar mycket eller sitter på en DMG (Dungeon Masters Guide):

Jag ska köpa en Rod of disintegrate med 3 charges per day vad kommer det kosta (inge över pris och annan skit)?

Själv räknade jag med att den hade ett kommando ord (Command word) gånger spell leveln på 6 gånger caster leveln 20 (eftersom jag vill ha så hög DC som möjligt, ni fattar vad jag menar) denna summa blir 216 000 gp. Men eftersom den ska ha 3 charges per day delar jag 216 000 i 5 och tar sedan och multiplicerar med 3. Då får jag svaret 129 600. Tror det var allt. Är detta rätt ska jag t.ex räkna med 50 charges,spell trigger istället för Command word (detta eftersom det står längst ner i tabellen på sidan 242 att man ska räkna items med daily limit som om de hade 50 laddningar)?

Uträkningar
6*20*1800=216000
216000/5=43200
43200*3=129600

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Din uträkning verkar korrekt

Enligt vad jag kunde läsa mig till i DMG:n.

MVH

Magnus

Oldtimer

Slava Ukraini!
Eftersom du skriver "skall köpa" antar jag att du är en spelare i en kampanj.

I så fall kostar den vad din spelledare säger att den kostar... /images/icons/smile.gif

Tabellen och reglerna du tittat på finns i DMG och är till som riktlinjer för spelledare som vill skapa nya magiska prylar till sin kampanj. Den är inte till för spelare. Din rollfigur kan alltså inte komponera ihop sin dröm-pryl med hjälp av den tabellen.

Skall du köpa en magisk pryl är du begränsad av vad din spelledare anser att det finns att köpa och vad han säger att säljaren vill ha betalt. Skall du skapa den själv (och den inte redan har ett pris i DMG), bör du kolla in regeln "New Magic Items" på sidan 178 i DMG.

Inse att du inte kan få en magisk pryl som din spelledare inte vill att du skall ha. /images/icons/king.gif