Nekromanti En liten fråga om vandöda

Mouja

Hero
Jag har för mig...

Att det går, men att den vandöde tar skada om du alstrar hans filament som han är uppbyggd på. Om inte annat kan du ge din vandöd 'Kraftnod' eller 'Dödsrikets själ', då går det perfekt. Men 'Dödsrikets själ' går endast att ge till Högre vandöda och 'Kraftnod' kan endast användas på Lägre vandöda.

Kortfattat: Ja, men den vandöde tar skada och det kan bli en plus modifikation på någon tärning.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Re: Jag har för mig...

Att det går, men att den vandöde tar skada om du alstrar hans filament som han är uppbyggd på. Om inte annat kan du ge din vandöd 'Kraftnod' eller 'Dödsrikets själ', då går det perfekt. Men 'Dödsrikets själ' går endast att ge till Högre vandöda och 'Kraftnod' kan endast användas på Lägre vandöda.

Kortfattat: Ja, men den vandöde tar skada och det kan bli en plus modifikation på någon tärning.
Tack för den förklaringen, men jag förstår inte det du skriver om att ge en vandöd en "kraftnod" och "dödsrikets själ", förklara det gärna.

Mouja

Hero
Nekrotropiska förmågor

"Tack för den förklaringen, men jag förstår inte det du skriver om att ge en vandöd en "kraftnod" och "dödsrikets själ", förklara det gärna. "

Det är det som kallas för nekrotropiska förmågor. De står på sidorna 54 - 56 i V&N (om jag inte missminner mig) och går att förklara som simplast som just förmågor som man ger den vandöde då man skapar denna.
Det går även att ge en Lisch (eventuellt sig själv) fler förmågor efter att den/man är skapad och även ge levande varelser dessa förmågor. Men det är överkurs, i denna fråga i alla fall..

Tillbaka till ämnet. Det är ganska svårt att förklara exakt vad en nekrotropisk förmåga är, mer än att det är just en förmåga som man ger den vandöde.
Ett tips är att se sidorna 54 - 56 i V&N, där står det om alla de nekrotropiska förmågorna.